Gå til innhold
Arkivverket

[#62319] langøyene


Gjest elisabeth ivem bergman
 Del

Recommended Posts

Gjest elisabeth ivem bergman

Hei Min far er oppvokst der ute.Han er født 1922,vet ikke når de flyttet dit,men han bodde der når han sto til konfirmasjon.Hans foreldre kom fra Kristiania,men jeg mener å ha hørt at hans mor bodde på Langøyene også som ung.det er dette jeg lurer på-om det var bosetting der tidligere også. Og om noen vet hvor kirkelige handlinger ble utført.Hvilke kirke hørte de til Mvh.Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har øyene i indre Oslofjord vært bebodde fra gammel tid. Jeg mener Langøyene hadde egen skole for ikke så alt for lenge siden, og at bygningen fortsatt stod der sist jeg var der for 35 år siden. Ellers finne du følgende under 'Sognehistorikk' her på digitalarkivet:Aker prestegjeldForuten hele Aker og Bymarka hørte også Akershus slottsmenighet med til dette prestegjeldet inntil 1823. Bymarka omfattet området nord og vest for byen mellom Akerselva i øst og Frognerelva i vest. Slottsmenigheten ble skilt ut fra Aker ved kgl. res. 06.05.1823 (Se Garnisonsmenigheten). Fra samme tid ble Oslo (Gamlebyen) og Oslo Hospitals menighet slått sammen med Aker prestegjeld. Den delen av Aker som lå øst for Strømsveien, øyene i fjorden og den tidligere Oslo menighet skulle fremdeles høre til Oslo Hospitalskirke som soknekirke. Grønland, Leret, Lakkegt. og Enerhaugen skulle høre til Akers kirke, men de som bodde der kunne søke Oslo Hospitalskirke om de ønsket. Byutvidelsen i 1857 medførte flere forandringer i den geistlige inndelingen. Ved kgl. res. 22.02.1858 ble det bestemt at den vestre delen av Bymarka skulle skilles ut fra Aker og innlemmes i den nyopprettede Trefoldighets menighet. Ved kgl. res. 16.02.1861 ble det fastsatt at Aker prestegjeld skulle deles. Den østre delen av bymarka og den delen av det nye byområdeet som lå vest for Trondheimsvn. skulle skilles ut fra Aker som egen menighet; Gamle Aker menighet, med Gamle Aker kirke som soknekirke. Resten av det nye byområdet skulle utgjøre en ny menighet; Grønland menighet. Resten av Aker prestegjeld ble samtidig delt i Vestre Aker menighet og Østre Aker menighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Langøyene tilhørte Nesodden og du vil derfor finne en del kirkebokinnførsler i kirkebøkene for Nesodden...og i Kristiania og Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten bok om øyene, Leif Gjerland: Oslos øyrike før og nå. ISBN-10:82-0323345-7.Boka sier ikke mye om enkeltpersoner, men gir et bilde av livet og utviklingen der. Bl.a. fortelles om Norges første sementfabrikk som var etablert på en av de to Langøyene i 1838, og om søppelfyllingen mellom øyene i tiden fra rundt århundreskiftet og fram til rundt 1940.Tyskerne gjenopprettet fyllplassen, og den varte da fram til krigens slutt. Da begynte Oslo kommune å anlegge badeplass, og de fastboende ble tvangsflyttet rundt 1950-51 i følge boka.Familien Kristoffersen er nevnt som eneste beboer på Nordre Langøy i 1875. Dette og mye mer om arbeiderboliger m.v. er nevnt i boka som anbefales lånt eller kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv nærmeste bokhandel. Den er trykt for Aschehougs forlag i 2006, og med tittel og ISBN-nummer skulle den være enkel å finne. Lykke til. :=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.