Gå til innhold
Arkivverket

[#62321] Karl Johan Kristiansen (Berg?) f. ca. 1879. Oslo, Akershus? Enebakk. Nordby, Ås


Gjest Kristine Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristine Tangen

Hei, dere.La inn denne etterlysningen på DIS den 13.06. Nå tenkte jeg å gjøre et forsøk her også:Èn eller annen gang, ett eller annet sted; så ble Karl Johan Kristiansen og Helga Kristine Haakensen (fødested: Røislistuen under Balke ved Skreia, Østre Toten, Oppland, f. den 31.05.1894), viet. Antar vi.Uansett; i 1924 fikk disse to et barn sammen (fødested: Linnerud, Enebakk). I dette barnets dåpspapirer står oppgitt at barnets far, Karl Johan Kristiansen, bopel: Berg, var født den 14.02.1879 (hvilket jo ikke nødvendigvis er korrekt). Men hvor (mest sannsynlig i Akershus eller Østfold) og av hvem Karl Johan Kristiansen ble født; det vet vi altså (heller) rett og slett ikke.Karl Johan Kristiansen utdannet seg til gravør, og var muligens urmaker. Det blir sagt at Kristiansen ble utdannet i Tyskland og... Belgia, var det vel (med alle mulige forbehold). Hans eventuelle utenlandsopphold kan jo være forklaringen på at vi ikke har lyktes å finne ham i 1900-tellingen.Det er også snakk om en urmakerforretning i hovedstaden; muligens at han selv drev en slik forretning. Og at den karen var spesielt dyktig med såkalte 'Toten-klokker'. Men om dette siste - vedrørende henholdsvis forretning og 'Toten-klokker', vet vi altså ikke med absolutt sikkerhet. For kildene er dessverre slett ikke helt sikre.Hvor Kristiansen og Haakensen først møttes, er også uvisst. Når (om?) disse to ble skilt, likeså. Året 1931 er nevnt, men altså ikke endelig bekreftet.Helt sikkert er det at Karl Johan Kristiansen 'levet og boede i Aass' i 1935. Denne mannen hadde visst en svært sterk tilknytning til Ås.Han var jo ca. 45 år da han ble far i 1924. Dette barnet kom for øvrig før 1930 til pleieforeldre, på Nordby gård i Ås. Far og barn hadde god kontakt med hverandre, også senere.Vi er mange som håper inderlig at det er noen der ute, som vet noe om denne Karl Johan Kristiansen (Berg). Hvem var han? Når og hvor levde (og døde) han? Og så videre. Og sist, men ikke minst: Hadde han kanskje flere barn, født før og/eller etter 1924...?(Dette gjelder nær slekt: Helga Kristine var min manns farmor. Hun levde forresten av å tjene som hushjelp og av å koke mat til andre. Og hun døde dessverre før barnebarna kom til verden.)Noen som vet om noen som kjenner til én som...?Dette er av veldig stor betydning; på så mange måter. Alle opplysninger mottas med stor takk og ditto glede!(Og skulle du finne det mest hensiktsmessig [personlig/sensitivt/nålevende/o.l.] å sende meg en e-post, så vil jeg be deg pent om å benytte adressen kristine.tangen[at]gmail.comOg PM, så klart ~ tas også imot med stor takk.) Vi krysser alt vi har, venter ubeskrivelig spent og håper det aller beste! Gode hilsener fra Kristine. Her er tråden (slik at dere ser hva som har skjedd/er blitt gjort): LenkeIgjen: Håper INDERLIG på hjelp!Mange takk og helspent hilsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei,I første omgang ville jeg prøvd Ås lokalhistoriske arkiv. Vet de har mye materiale også om nyere tid i Ås. Deres e-postadresse er lokalhistorisk@as.kommune.no .Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Mail kom i retur (enda Nordheim gjenga riktig e-post-adresse i henhold til dette arkivets hjemmeside), så... Jeg har kontaktet Ås bibliotek, og bedt dem pent om finne ut av det, for deretter å sende meg riktig/gyldig adresse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Siste nytt: Trivelig tilbakemelding fra Ås bibliotek om at mail-adressen nok er feil. Og en anmodning om å rette eventuelle henvendelser til biblioteket, ettersom arkivaren er i permisjon for tiden. E-post er avsendt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Kristine Tangen

Løfter frem denne tråden igjen, ettersom den fremdeles er høyst aktuell.Håper INDERLIG at noen kan kaste lys over denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.