Gå til innhold
Arkivverket

[#62346] 'Fraværende i x år', 'På reise i Vestindien', 'Bor i København' o.s.v.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,I forbindelse med et slektsbokarbeid dukker det i skiftene opp om noen personer; 'Fraværende i x år', 'På reise i Vestindien', 'Bor i København' osv. Stort sett 1700-tall.Er det noen som har kunnskap om hvordan man kan gå frem for å finne dem igjen?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mht. København. Det spørs litt når på 1700-tallet du mener. F.eks. har jeg 'Kjøbenhavns Huse og Indvaanere efter Branden 1728' (1906), en bok på nesten 500 sider med register. Du har videre 1787-tellingen på nettet foruten kirkebøker.Generelt kan det svares at det er utgitt en 5 binds-serie om kilder til dansk forvaltningshistorie som både presenterer forvaltningsgrener og de tilhørende kildetyper(utvalg) - de siste med eksempler. Bind 1 i hovedsak til 1750, bind 2 i hovedsak fra 1750 (noe fra 1600-tallet) og bind 5 'Nordatlanten og Troperne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Kjøbenhavns Huse og Indvaanere efter Branden 1728' ligger her på DA. Jeg har søkt etter to brødre Sønderborg der; Peder Pedrsen og Jacob Pedersen Sønderborg. Der er en Peder Lorentz Sønderborg, men jeg kjenner ikke Lorentz-navnet fra Sønderborg-slekten. De kan selvsagt kun ha brukt patronym. Her er det som står i skiftet etter deres tante i 1733 LenkePeder er f 1693;1701: Peder Pedersen, 8 år, bor hjemme på Lyse Kloster. 3. april 1719: Peder Pedersen Sønderborg er i Kongens tjeneste ombord på 'Hvide Ørn' som utskrevet matros i Bergen i august 1715.og Jacob i 1701; Var fadder i Bergen i 1721.I 1729, ved skiftet etter deres bestemor Anna Jensdtr Loss; 'Jens Pedersen Sønderborg paa vegne av seg selv og sine fraværende brødre ' Noe som vel betyr at Jens hadde flere brødre som var fraværende også på det tidspunktet. Nils Pedersen Sønderborg mener vi nå å ha funnet i Christiania gm Maren Gunerus, som du Geir kjenner til.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så gjelder det Jan (Johan) Henrik Wiese, f 1763, som hadde vært fraværende i 17 år ved skiftet etter moren i 1793, altså fra han var ca 13 år:'Dato 8. mars 1793. Hun var salig Jochim Henrich Wieses etterleverske, og hadde sønnen Jan Henrich Wiese, men han hadde vært fraværende ca. 17 år. Hun var datter av cancelliraad Mathiesen, og søster av cancelliraad og lagmann Jørgen Mathiesen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Videre gjelder det disse barna av Hans Paulsen Glad og Anne Abrahamsdatter Rugsund, pr 1767 (skifte etter foreldrene): 1) Rasmus Hanssen Glad, f ca 1720, 'BOENDE I WESTINDIEN'. [han var gm 1.Maren Cathrine Pedersdtr. og hadde datteren Ingeborg Carine Glad, dpt. 4.3.1742, Davik, g. 11.11.1766, Borgund m. Jens Tiller] Abraham Hanssen Glad f 1724 'OPHOLDER SIG I HOLLAND'. Mallene Hansdatter Glad f ca 1725/1727? 'SKAL VÆRE GIFT OG BOENDE I DANNEMARK'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har undersøkt litt og jeg tror vi må til Riksarkivet i København for å få opplysninger om Rasmus Hansen Glads befatning med Vestindia, der han faktisk befant seg fra min 1757 til min 1767. Han kan ha vært i adminstrasjonen der, Danmark-Norge eide som kjent øyene St Croix, St Thomas og St John fra 1754. Han kan ha vært knyttet til handelsfarten (les: også slavehandel). Så det kan bli vanskelig, men jeg gir ikke opp.Er det noen som har peiling på hva Abraham bedrev, sjømann, eller. Han også var i Holland min fra 1757 til min 1767.Og hvor i all verden hadde Jan Henrik Wiese tatt veien, som hadde vært fraværende i 17 år i 1793. Jeg fant ham ikke i sjømannsrullene fra Bergen datert 1790.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.