Gå til innhold
Arkivverket

[#62347] Olea Johanne Lindegaar Andreassen


Gjest Svein Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Iversen

Min mor har i alle år ment at hennes mors søster dro til Amerika da hun var ung dame (rundt 1899). Tross en rekke søk i Digitalarkivet og flere gode hjelpere, har det ikke lykkes oss å få bekreftet dette. Så nå er jeg sterkt i tvil om hun noen gang emigrerte. Kanskje døde hun i Norge eller havnet et annet sted på kloden, hvem vet?Dersom det er noen som kan hjelpe meg å finne ut av Olea Johanne Lindegaar Andreassen, født på Støtt/Meløy rundt 1880, hadde det vært svært oppløftende for oss.Mvh Svein Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heien av den slekten for til Island ifølge min tante, kan hun være den aktuelle. Hun er ettersøkt før av andre.en Olae Johanne Lindegård er f. 11 mai 1869 på Spildra og døpt 6 jun 1869 hun er datter av Johan Andreasen og Kirsten Oline JohnsdtrEr din mormor i slekt med Monsen på Støtt?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Hei SteinarIfølge min mor er det helt klart at vi snakker om samme Olea. Mamma ble såpass oppgira nå at hun nok ringer deg i løpet av kvelden. :-)(Har forøvrig bommet litt med slektskapet ettersom hun nok var min oldemor og dermed min mors mormor)Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidere har jo tlf nr fra før, nå er jo desverre min tante ikke i live og jeg har bare hørt om det ved et rent tilfelle. har ike anelse om hvor en sjekker opp med Islandske arkiver. De skal jo ha et veldig god oversikt på slekt der i landet.hvis hun er den aktuelle så burde hun være godt kjent selv i dag på Island.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Iversen

Hei Steinar Har prøvd å komme i kontakt med deg på tlf., men vet ikke sikkert om jeg har rett tlf.nr. Kan du ringe meg på tlf.75056173 eller mob. 90784135. Min sønn Svein har tent meg på slektsforskning igjen.Med hilsen Greta ( Lindegård) Iversen 8700 Nesna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Svein Iversen

Nå har jeg hatt kontakt med den norske ambasaden på Island og de sier det IKKE finnes noen på Island født den aktuelle datoen som heter Olea (eller noen av hennes andre navn), så jeg tror nesten dette var et blindspor ...Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Hei BeritDet med Johanna var nytt for meg. Ellers har vi vel kjent til det meste.Vi har imidlertid ikke forsøkt å følge sporene etter søsknene (unntatt Amalie som ble gammel på Støtt), men konsentrert oss om Olea. Men der finner vi altså ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tok vel litt hardt i da jeg sa at det er søsteren Johanna er i Trondheim i 1900. Det jeg mente var at det ser ut som om det er søsteren Johanna som er der i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Ja, det ser jo unektelig slik ut, selv om fødselsåret er forskjellig i de to FT. Men jeg har etterhvert sett at det er svært vanlig med feil oppgitt fødselsdato.Er det noen mulighet til å finne ut av hva som skjedde med Johanna? Jeg har forsøkt å lete litt i kirkebøker i Trondheim for å se om hun ble gift her, men finner henne ikke.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1900 bor hun vel i Lade sogn, og er jo en voksen dame. Så kanskje hun ble gift der like etterpå. Men det er vel for mye å håpe på at det skal være så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Har gjennomgått de fleste kirkebøkene for Trondheimsområdet for årene etter 1990, men har ikke funnet henne som gift. Sliter litt med å tyde skrifta noen steder så jeg kan jo ha misset, men det ser ikke bra ut.Jaggu ikke enkelt dette med slekts'forsking'.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Svein Iversen

Hei igjenJeg er litt av og på når det gjelder søkinga mi etter Olea, men nå har jeg gjort noen søk igjen.Da Oleas datter Hanna giftet seg i 1915, ble hennes far oppført med en 'næringsvei' (yrke?) som jeg lurer på hva betyr. Jeg har lagt ved et bilde som er tatt fra kirkeboka. Lenke Dersom noen kan tolke dette for meg hadde det kanskje vært noe.Jeg lurer nemlig litt på hvordan brudeparet kunne kjenne yrket til denne personen som det ble sagt hadde utvandret til Amerika rundt 1900 sammen med Olea og som ingen deretter hadde hørt noe fra.Svein

bilete7713.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Hei igjen Jeg er litt av og på når det gjelder søkinga mi etter Olea, men nå har jeg gjort noen søk igjen.Da Oleas datter Hanna giftet seg i 1915, ble hennes far oppført med en 'næringsvei' (yrke?) som jeg lurer på hva betyr. Jeg har lagt ved et bilde som er tatt fra kirkeboka. Lenke Dersom noen kan tolke dette for meg hadde det kanskje vært noe.Jeg lurer nemlig litt på hvordan brudeparet kunne kjenne yrket til denne personen som det ble sagt hadde utvandret til Amerika rundt 1900 sammen med Olea og som ingen deretter hadde hørt noe fra.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenka i (17) virker ikke.På bildet står det optikus Lars Johansen.Har du funnet dåpen til Hanna? Jeg antar at det ved dåpen hennes står at faren var optikus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Hei igjen BeritHanna ble døpt 27.9.1896, men der står faren som Ungkarl (tror jeg).Det er når Hanna gifter seg i 1915 at det da står optikus som yrke på faren. Og det er jo litt rart ettersom hun selv ofte sa at etter at mora og faren dro til Amerika i ca 1900, hørte de aldri mer fra dem.Jeg får ikke lenkene helt til, men hun giftet seg 16.12.1915 i Meløy dersom du vil sjekke selv.Mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.