Gå til innhold
Arkivverket

[#62354] Ukjent Person


Gjest Jan Frode Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Karlsen

Jeg søker etter hjemstedet hvor Sivert Solberg er født. Han er født 11/09-1859 hvor? Han emigrerte til Amerika sammen med sine foreldre, Hans far Andrew født 1830, moren Elisabeth er født 1832 men hvor kommer de i fra? Sivert giftet seg i Amerika med Caroline Amalie Hansdatter født 14/07-1863 i Aremark. (Hun er ok) Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Arnfrid Har fått opplyst at han emigrerte i 1877, de står oppført på emigrasjons listen i 1880.Hei Gunn Jeg også har funnet menge siverter men ingen stemmer. Han heter Sivert N. Solberg og har en bror, John A. Solberg født 1852 og en søster, Anne født i 1874 i Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Torodd Det er en del som stemmer med det du har funnet. Fødselen til Andrew og Elisabeth fant jeg på emigrasjonslisten i 1880. Så de kan være noe usanne. Solbergnavnet volder meg også noe bry. Tenkte det kunne være ett gårdsnavn elig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Gunn Ja dette er de rette folkene bare at jeg har funnet dem for en stund siden, Det er plassen hvor de kommer i fra i Norge som er spørsmålet. Slekten fremover i Amerika er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vil tro at dette kan være rett familie. Alder og fornavn passer bra, sønnen Iver kan være død før 1880-tellingen.Familiene skiftet ofte navn ved emigrasjon, og disse hadde jo et vanskelig etternavn? LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Jan Frode skriv i (1) at Sivert var fødd i 1859. Men i den amerikanske folketeljinga i (8) står det 1856. 1856 stemmer med guten i Bjugn i 1865, i (4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Helt enig med Torodd at denne familien ser ut til å passe. Dessverre finner jeg ingen utflytterlister i digitale kirkebøker for Bjugn, men det skulle vært interessant å finne emigrantlisten.Finner ikke familien under emigranter fra Sør-Trøndelag, men de kan jo ha reist fra et annet sted.Kan lete litt bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jan Frode, i (10) henviser du til emigrantliste. Kan du legge inn lenke til den?Det var ingen Solberg-gård i Bjugn, men de kan jo ha konstruert navnet, eller en av forledrene kan ha hatt det fra tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vår Bjugnfamlie på emigrantlister i 1867? LenkeHer var i alle fall mye navnlikhet, og Solbergnavnet kan jo være tatt fra annet enn et gårdsnavn også.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

I FT 1865 står det at faren Andreas var frå Røren. Det er temmeleg sikkert Røran i tidl. Leinstrand, no Trondheim. Og Røran ligg eit steinkast frå Solberg:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Gunn og Torodd Jeg tror nok at dere har funnet de rette folka. Sønnen Iver døde nok før de kom frem til Amerika. Så ellers stemmer det meget godt. Jeg kan bare takke for hjelpen til dere alle som har vært behjelpelig. Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jan Frode Karlsen

Anders Sakariasen Røran?Trøndelag. Jeg søker etter Andreas foreldre og oldeforeldre født 1830 i Røran? Torodd Kinn var innom sist med at det kunne være Røran i gamle Leinstrand, noe jeg ikke betviler. Men for en som ikke er kjent i Trøndelagen er det vanskelig å søke i kirkebøkene når en ikke vet hvor en skal lete. Håper på hjelp til dette. Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.