Gå til innhold
Arkivverket

[#62361] Birgitte Strand fra Ål,Hdal.;hennes søster,også kalt Birgitte.Drammen,Bragernes


Gjest Bjarne Paul Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Paul Nerby

Birgitte Moen Strand f 1849 og hennes 5 år eldre søster,også Birgitte f.1845,har jeg nå funnet. Men den tredje søsteren,også Birgitte,'Store-Birgitte' forsvinner for meg. Siste gangen jeg har henne er FT1900 Drammen,hvor hun finnes som 'Birgita Pedersen. f.16121840 med ektemann Karl Pedersen f.09051842,Kristiania. Kanskje finnes hun som død 1900-1940.Men jeg er ute av stand til å finne henne både som død og levende. Men Drammen på den tiden,var det Bragernes?Bjarne P.Nerby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Bjarne!Du må nok lete i Strømsø og kanskje i Skoger også. Skillet mellom bebyggelsen på Strømso og den nordlige delen av Skoger har alltid vært mer av formell enn av praktisk karakter. Du bør derfor ikke utelukke helt at referanser til Drammen som føde-/oppholdsted i praksis også kan omfatte Skoger.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

KjellJa det er litt vanskelig i Drammen,det er 7-8 kirkesogn på den tiden.SA på Kongsberg har sagt at denne adressen muligens hører til Skoger. Men jeg er også før blitt hjulpet av noen som har god oversikt over-bedre enn meg-døde etter 1900.Jeg må nok lete etter et evt.dødsfall i første omgang.Takk så langtBjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, ser at hun har adresse Hedensrudtangen i 1900, så var jeg deg, hadde jeg tatt en titt i bøkene for Strømsø/Tangen,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Som barnefødt i Drammen har jeg rimelig god peiling på soknegrensene...Med adresse Hedensrudtangen ville jeg 'tatt høyde' for å inkludere Skoger i letingen. Man skulle ikke flytte langt i det området for å havne i et annet kirkesokn og jeg har sett flere eksempler på at folk brukte Tangen kirke selv om de egentlig hørte inn under Skoger (mye kortere vei).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om jeg ikke tar helt feil så var foreldrene til Birgite Ole Nielsen og Guri Larsdt. Groven i Hol.Har du sjekket bygdebøkene for Hol. Kanskje du er heldig og at det står noe der. Tror Groven er gnr. 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,takk for innlegg så langt. Siste gang jeg har spor av 'Store-Birgitte' som hun kaltes,(hun hadde to søstre som var hhv 5 og 10 år yngre) er nettopp i Hensrudtangen 233 i Drammen. Men jeg forstår at Drammen engentlig ikke har bygdebøker og kireksogn-grensene variere litt,skjønner jeg.Det gjør dette ekstra vanskelig.Jeg har strevd med dette en tid.Birgit er født på Pletten i Ål i Hallingdal,som eldste barn av Lars Halvorsen Sandelien Pletten og Ambjørg Levorsdatter Laa.De har jeg en viss styring på.Men det er vanskelig i Drammen nok en gang.At de skulle tulle seg dit.Ja, jeg kan trenge hjelp av lokalkunnskap,ser jeg.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(7) Her må det være noe galt. Du skrev først at Store Birgit ble født 16/12 1840. Siden sier du at foreldrene hennes er Lars Halvorsen og Ambjør Levorsdatter.Om Birgit som ble gift med Karl Pedersen ble født 16/12 1840 så må foreldrene hennes være Ole Nielsen Groven og Guri Larsdt.Legger inn lenke til dåpen til disse to Birgitene nr.25 f.26/12-40-Lars Halvorsen og nr.34 f.16/12 40-Ole Nielsen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1148&idx_id=1148&uid=ny&idx_side=-112>LenkeFT 1900 LenkeHer bør du nok finne vielsen deres for å finne ut hvilken fødselsdato og Birgit det er snakk om.Lurer litt på denne gården og damen i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror dette må være vielsen til Birgit i Skoger i 1865, nr.22 LenkeIflg. FS så fikk Jens og Birgit Sofie Ovidia 7/7-24/9 1865 Skoger og Laurits Gunerius 2/7-20/9 1868 Skoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Lenken til Ellef (8) viser at det var Lars og Ambjør på Pletten som var hennes foreldre (pussig med 3 døtre som ble døpt Birgit, og som alle levde opp) og at 26.12.1840 er den korrekte datoen. MEN hun giftet seg med Karl Pedersen, så det kan ikke være rett vielse i 1865 (10).Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,her var det mye og jeg ser litt unøyaktigheter også,fra meg selv.Jeg må nok sortere litt. Jeg har gått tilbake-på data jeg har fått fra Thor Warberg,og som jeg også selv har verfisert:denne Birgit-som altså er 'Store-Birgit' er født 26.12.1840 og av Lars Halvorsen Sandelien og Ambjørg Levorsdatter.Men jeg ser også at datoen bl a i FT1900 er oppgitt til 16121840,noe som ikke er korrekt og som også jeg brakte videre.Dette er feil.(Men Mellom-Birgit er født 16.12,men da i 1845.) Så altså Store-Birgit er født 26121840.Det er mange Birgit'er i Ål. Og at hun er gift med Karl Pedersen kan være korrekt.Men hun er da ca 60 år og det kan ha skjedd mye før det.Og FT1900 angir forsåvidt feil dato på henne:16.12 selv om dette kan være feilskrift. Vielsen Berit har funnet i 1864 kan være den korrekte. Må prøve å finne konfirmasjon på barna.Jeg finner ikke Ål i FT1875.Vet noen hvorfor?Men da skal de vel finnes i Skoger?Da kunne vi fått lit bedre kontroll. Vel det er så langt jeg har kommet i resonnemntet.Her gjenstår nok litt arbeid.Takk så langt.Dere er gode.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

BeritDine kommentarer har gjort at jeg undres,jeg også nå.Noe må være feil.Men det kan godt være feilskrift i FT1900.Jeg har nå igjen undersøkt og verfisert når Store-Birgit er født.Og det er 26.12 som det står i alle underlag,unntatt i FT1900 hvor dte vitterlig står 16.12.(Litt forvirring her,da hennes mellomste søster er født 16.12,men i 1845.) Mistanken min om at noe er feil her er blitt sterk.Jeg har også kontaktet bygdebokforfatter Thor Warberg om dette og bedt ham å se på det.Dersom FT1900 har feilskrift,kan det være at denne Birgit er den korrekte;dersom FT1900 er korrekt,kan dette ikke være 'Store-Birgit'Dersom du har mere å bidra med er det fint.Bjarne P.Nerby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, faren til den Birgit som giftet seg i Skoger i 1864 het Lars Olsen, men a) det kan være feilskrift i kirkeboka (ikke uvanlig), eller b) en annen Birgit, som var et veldig vanlig navn. Var jeg deg, ville jeg først se etter under utflyttede fra Ål, i håp om å finne henne og hvor hun flyttet.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

I forbindelse med 1864-vielsen, står det at hun ble vaksinert hos Willand i Hallingdal 20. juni 1845, så kanskje du kan finne ut av det.... Fant ingen på akkurat den datoen, men en annen 'kandidat', se lenken, høyre side: LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, er du helt sikker på at 'store-Birgit' levde opp? Jeg fant et dødsfall 3. april 1848, pigebarn Bergit Larsdatter Pletten, 7. Kan det være henne? Har ikke funnet henne under konfirmerte, men den mellomste Birgit ble konfirmert i 1862. LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, er du helt sikker på at 'store-Birgit' levde opp? Jeg fant et dødsfall 3. april 1848, pigebarn Bergit Larsdatter Pletten, 7. Kan det være henne? Har ikke funnet henne under konfirmerte, men den mellomste Birgit ble konfirmert i 1862. LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

AstridDu store.Du er ikke snau.Dette er korrekt;og senest i dag-etter måneder med leting-har også jeg begynt å tvile på om bygdebokmanuset for Ål på dette punktet er korrekt.Jeg har forøvrig tidligere bidratt der med input på den yngste Birgit. og det vet jeg er korrekt. Jeg har også funnet etter kommere etter mellom Birgit og vet dette er korrekt.Men jeg hadde begynt å tvile så sterkt at jeg så sent som i dag informerte bygdebokforfatteren om mine mistanker.Og nå stod døds- og emigrasjonprotokollene for tur. Jeg har forøvrig mye av historien rundt Birgits familie med meg videre;Birgit's far Lars Olson Sandelin (bodde to år på sandlein Nordre)før han flyttet til Pletten som han etterhvert kjøpte i 1843.Han døde i 1860.Jeg var på Pletten og tok bilder så sent som 15.08.2008(iår).Dette har du løst.Det var som bare.Der ble jeg slått igjen. På detet tidspunktet hadde jo Lars og Ambjørg bare Birgit.Så dette er henne.Bjarne Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, bare moro hvis jeg har kunnet hjelpe deg - jeg har fått utrolig mye hjelp fra Forumet selv, så det skulle nesten bare mangle. Her følger lenken til Bergit IIs dåp i 1845, og som var født da den trolige 'store-Birgit' døde (hvem i all verden var hun som var gift i Drammen - ikke ditt problem, kanskje, og det bokstavelig talt tusser av mulige Birgit/Bergitter i Ål/Hol....): LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Ål-boka så er dette Birgit 1840 i 1900 (Vet det er lenke til den fra før, men greit å samle alle 3 søstrene her) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=77&filnamn=f00602&gardpostnr=4923&personpostnr=23282&merk=23282#ovre>Lenke Her heter hun Birgita, bruker ikke pikenavnet slik de andre gjør, og så er det den datoen da ?Birgit 1845 i 1900 LenkeBirgit 1849 i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

AstridJa,takk nok en gang.Bygdebokforfatteren er allerede informert. Ved en ny utgave må jo dette korrigeres.Han var takknemlig for dette.Jeg har jo lett dag og natt i lang tid,og det var snart ikke mer enn emigrasjon- og dødslister igjen å søke i.Men blant de mer kuriøse jobbene jeg har vært gjennom er å få opplistet Birgitene-Birgit er populært i Hallingdal-og gjennomgå hver enkelt Birgit i området på den tiden og også delvis på landsbasis.Og da var det svært mange i Hallingdal,særlig Ål.Jeg gjennomgikk ca 400,og det finnes minst en Lars OlsEN til i Ål.Nå skrev Birgits far med OlsSON,men det går trolig for det samme i dagligtalen.Derfor finnes det minst en Birgit Larsadtter til.Og så finnes det noen i Hol og ellers i Hallingdal.Nøyaktig hvem som var gift med bankfunksjonæren vet jeg ikke,men Berit,innleggene foran dine,hevdet hun kunne komme fra Hol.Bjarne paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.