Gå til innhold
Arkivverket

[#62361] Birgitte Strand fra Ål,Hdal.;hennes søster,også kalt Birgitte.Drammen,Bragernes


Gjest Bjarne Paul Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at dere mener å ha løst mysteriet.Da er jeg nok litt treg for jeg klarer ikke å henge med her. Jeg sitter igjen med følgende spørsmål:(7) Lars Halvorsen Sandelin Pletten og Ambjørg Levorsd.Ål-boka: Pletten: Lars Halvorsen Kvinnegard og Ambjørg Levorsd.(22) Lars Olsen Sandelin som døde 1860. Kjøpte Pletten i 1843. Hvorfor står han da ikke oppført under Pletten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, har nok sneket seg inn en skriveleif: faren til Birgittene het Lars Halvorsen, og han finner du under Pletten, Berit. At det kan være feil i bygdebøker, har jeg funnet mange eksempler på, i Liers bygdebøker har moren min blitt gift med fetteren min, f.eks.....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,her har jeg ikke heller vært presis nok.Lars Olsson er en annen Lars igjen.Beklager.Det jeg sa om ham er forsåvidt feil i denne sammenhengen. Birgits (alle tres) foreldre var Lars Halvorson Sandelien(da de også bodde der et par år etter at de var gift) og flyttet så til Pleten,under matrikkelgarden Strand g nr 123. Lars ble da hetende Lars Halvorsen Sandelin Pletten.Hans far var Halvor Ivarson Kvinnegard. Lars kjøpte Pletten i 1843.Han døde i 1860. Beklager at jeg bidro til en smule forvirring.Men jeg har nå vært i slektstreet og kontrollert at det er korrekt.Det er forøvrig satt opp av meg.Dessuten visste jeg dette godt. Men jeg ble vel for ivrig da jeg skjønte at vi hadde løst'Birgit-gåten'.Men den som gjorde meg supermistenksom var Berit.Etter hennes innlegg sendte jeg e-mail til bygdebokforfatteren med min mistanke.Og dette har da senere kunne bekreftes på den måten at bygdeboka var feil på dette punktet.Takk for all hjelp.Det er utrolig hva gode hjelpere kan brukes til.Men jeg har da også hjulpet noen. Pletten eksisterer den da dag idag.Men området er byggefelt. En lang vei-Plettenveien-går tvers igjennom.Takk så langt igjen.Bjarne Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser ut til at feilen ligger i (22). Bjarne P. har nok skrevet feil etternavn på Lars. Da burde alt stemme.Tror nok man må til Hol for å finne ut om det var den Birgit Karl Pedersen ble gift med , men samtidig er jeg ikke sikker på om det spørsmålet er av interesse lenger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

BeritNei,det har nok ikke samme interesse lengre. Ja,jeg var ikke i stand til å oppdage feilinformasjonen fra meg selv slik at jeg fikk korrigert den.Enda jeg strengt tatt visste bedre.Jeg har informert bygdebokforfatterne om dine mulige spor til Hol.De sjekket jeg litt.Og i seg selv, så langt jeg kunne se, så de faktisk korrekte ut. Det kan jo ha en viss intersse for bygdebokforfatterne.For jeg har selv funnet Birgita og Karl Pedersen.Men stusset litt. I seg selv er dette allikevel korrekt informasjon.. Men det var ikke pletten-Birgit.Og ekteskapet du fant i Skoger i 1864 er jo også reelt.Men det er også en annen Birgit. Bjarne PaulMen dere har vel begge vært innom mine søk tidligere.Og jeg ble beroliget da jeg så det.For jeg visste dere var gode. Og Kjell H er ingen nybegynner heller. Og Ellef E hadde god informasjon.Dette var bra.Takk så lenge alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.