Gå til innhold
Arkivverket

[#62362] Ole Nielsen og Ingeborg Matthisdtr. – Konnerud - Sigdal


Gjest Tore Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Næss

Er det noen som kan verifisere at jeg har funnet det rette paret, som i tilfelle ville vært mine tipp-tipp-oldeforeldre?Utgangspunktet er min tippoldemor Ingeborg Olsd. som blir døpt på Konnerud under Skoger, 23. mai 1825: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8123&idx_id=8123&uid=ny&idx_side=-32>Lenke , nr 12 side 63. Fødselsdato er oppgitt til 13. april. Som foreldre er oppgitt Arbeidsmand Ole Nielsen Lønnerud q. Gomperud og Ingeborg Mattisdtr. I 1801-tellingen for Skoger finnes ingen passende Ole eller Ingeborg og det finnes heller ingen passende kandidater hverken døpte eller viet i perioden fram til dåpen i 1825 så det er rimelig å anta at de er innflyttere.Den 11. mai 1825 flytter husmand Ole Nielsen Helgeset og hstr. Ingeborg Mathisdtr med 4 barn, Christi, Jøran, Margit og Niels til Konnerud fra Sigdal. De finnes både i innflyttingslisten til Konnerud nr 28 -33 side 629: Lenke, og i utflyttede fra Sigdal, nr 8 side 582: Lenke. så det er ingen tvil om at det er samme familien, men her er også første usikkerheten. Kan det være riktig at de flytter rett etter at Ingeborg er født 13. april og at hun blir døpt i Skoger 23. mai? Og hvorfor er hun så ikke nevnt i flyttelistene – fordi hun ikke var døpt?Ole Nielsen Blegeberg vies til Ingeborg Mathisdtr Baasum den 24.mars 1812 og de bosetter seg tydeligvis på Helgeset ettersom det er der de 4 barna kommer il verden. Ved flyttingen i 1825 er Ole oppgitt til å være i sitt 40nde år. Han skulle da være født omkring 1785. Den nærmeste kandidaten er Ole Nielsen, døpt 15. juli 1787 i Sigdal-Krødsherad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Næss

Er det virkelig ingen som har noe å bidra med her?Eller har jeg gjort feil med å legge fram så mye opplysninger at det ikke er noen utfordring lenger?Prøver en siste gang.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore!Ser ut til at du har gjort hjemmeleksa di! Dine slutninger får støtte i Sigdalsboka:Helgeset - Sigdalsboka s. 861 - Ola Nilsen Blekaberg f. 1787, g 1812 med Ingeborg Matiasdatter Vatnås f. 1793, barn: 1. Kirsti 1812, 2. Jøran 1814, 3. Margit 1817, 4. Nils 1821. De flyttet til Konnerudverket i 1825. I Helgeset ble de regnet som sjøleigende husmannsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Takk for bidrag. At det fantes en Sigdalsbok var jeg ikke klar over. Den bekrefter jo historien til Ole og Ingeborg fram til de flytter til Konnerud, men mitt problem er at jeg ikke finner sikkert bevis for at de er de samme som døper sitt barn Ingeborg på Konnerud den 23. mai 1825. Kan det virkelig være slik at de har med seg et barn som er født 13. april når de flytter til Konnerud 11. mai. Hun er ikke nevnt i inn- eller utflyttingslistene. Eller er det et helt annet par det er snakk om?Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Gjensidig fadderbruk kan ofte være en hjelp:Din tippoldemor, Ingeborg Olsdatter f. 1825, får jo egne barn. Bruker hun søsknene Kirsti, Jøran, Margit eller Nils som faddere når hun selv døper sin barn? - Eller bruker Kirsti, Jøran, Margit eller Nils, Ingeborg som fadder når dise døper eventuelle barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Jon, Takk for tipset. Det virker ikke som om Ingeborg bruker sine søsken som faddere når hennes barn blir døpt. Om hun er fadder for noen av sine søskens barn har jeg ikke oversikt over ennå. Skal sjekke videre på det.En annen indikasjon på at det er det riktige paret, er at når Ingeborg selv blir døpt, så er Jordmand Ole Olsen Egholt og Gunild Olsen Egholt faddere. De er antagelig(?) de samme, far og datter, som flytter fra Sigdal til Konnerud i 1824, Lenke nr 162-164. Ingeborgs foreldre tjener på Egholt og det er ikke usannsynlig at de er blitt 'lokket' til Konnerud av kjente fra Sigdal.Ann-Mary, Takk for innsatsen. Du bekrefter mange av de opplysningene jeg har i mitt startinnlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Rettelse: Ingeborgs foreldre var på Lønnerud under Gomperud, som er naboeiendommen til Egholt, når hun ble født, men de endte begge opp på Skjelsbekk under Egholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Næss

En tilbakemelding til tipset om å sjekke fadderne. Det første jeg fant var at når søsteren Jøran Olsd. døper sine 2 første så er en Ingeborg Olsd. med blant fadderne. For den første er også en Niels Olsen, (bror?) med. Det ser dermed ut til at det er overveiende sannsynlig at jeg har funnet rette familien.Det som fortsatt står for meg som et mysterium er omstendighetene rundt flyttingen fra Sigdal til Konnerud. Ingeborg er døpt i Skoger 23. mai 1825 med oppgitt fødselsdato 13. april, dvs før oppgitt flyttedato 11. mai. Det er ingen merknad om et annet fødested under dåpsinnførselen. Ville de ha flyttet så kort tid etter fødselen og hvorfor er ikke Ingeborg nevnt i flyttelistene? (Se avsnitt 3 i (1) over.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.