Gå til innhold
Arkivverket

[#62365] ragnhild hovden på rjukan, f vangsnes kunnskap om?


Gjest morten undseth
 Del

Recommended Posts

Gjest morten undseth

dette er konen til min kones bestefar, hotellmann didrik peder hovden,fra øya hovden i dagens florø kommune, datidens kinn kommune, han 1883-1944, hun 1873-1948, begge døde i ski, akershus, deres eneste felles sønn olaf 1910-1940, dette blir da min kones fars halvbror, grunnen til at vi prøver oss i telemark er at det i dødsannonsen hennes i østlandets blad 14 jan. død 11 jan. står på familiens vegne ingeborg halvorsen, rjukan. er det noe som kjenner til henne eller slektninger eller familie som kan hjelpe min kone til å vite mere om sin ukjente bestefar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Vet du med sikkerhet hvor sønnen Olaf ble født ? Og hvor Didrik og Ragnhild ble gift? Finner en Ragnhild Vangsnæs i 1900,i Skien,er det henne:Lenke Fødselsår viker med 3 år,men det er ikke første gang det har skjedd i tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

I Balestrand finner jeg Ingeborg Vangsnæs f 19-6-1869. Foreldre Ole Johnsen Og Ingeborg Svendsdtr. Men jeg har ikke greidd å finne noen Ragnhild i samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

I Gårds- og ættesogen for Vagnsnes Sokn i nåværende Vik kommune er den Ragnhild som Bjørg har funnet nevnt som Ragnhild 1871(Moss). Det kan bety at hun er flyttet dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

På Familysearch finner jeg en Ingeborg Olsen f. 27. mars 1870, døpt 3. april, Vangsnes, Sogn Og Fjordane, med foreldre Ole Helgesen og Guri Olsdatter, og Ragnhilde Olsdatter, f. 30. okt. 1871 med samme foreldre.Ingeborg, nr. 21: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Balestrand, Ministerialbok nr. A 3 (1867-1878), Fødte og døpte 1870, side 16. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8379&idx_id=8379&uid=ny&idx_side=-17>LenkeRagnhild, nr. 59: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Balestrand, Ministerialbok nr. A 3 (1867-1878), Fødte og døpte 1871, side 23. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hvis Ole og Guri er rett, har jeg funnet flere søsken. Britha f 30-10-1868, Nils f 29-8-1873, Ingebrigt f 15-4-1875, Ole f 23-9-1877, Botolf f 15-11-1879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

tusen takk så langt for god respons alle. veldig inspirerende,til anne i innl, 2; nei vi vet ikke hvor olaf ble født han hadde forøvrig mellomnavnet halfred, i dødsannonsen stod det bare død 31 aug 1940, 30 år gammel. han er død og gravlagt på ski kirkegård. vi vet videre ikke hvor eller når didrik og ragnhild ble gift. det vi vet er at ragnvald, min kones far ble født utenfor ekteskap 17 mai 1925 i lier, buskerud av mor herborg rasmussen 1904- vi finner forøvrig ikke ragnvald hovden 17 mai 25 i kirkebøkene derfra. da var jo didrik og ragnhilds eneste sønn olaf halfred 15 år. kan hende det er da han er nevnt som privatmann i asker i artikkelen nedenfor? lier er nabokommunen til askerd.p hovden har vi gjennom nekrolog og 60 års omtale i østlandets blad fått vite flyttet flere steder,jeg siterer, ' ...haugesund, for videre til kopervik, stavanger og kristiansand i samme erend, videre til bergen som kelner, så til kristiania som eier av tostrupgårdens hotell, til gjøvik som eier av central hotel, tilbake til kristiana som kelner, så til moss først som bestyrer så som eier av moss hotell. etter å ha solgt her, var han privatmann i asker, kjøpte derpå valkyrien restaurant i oslo, og havnet omsider som innehaver av av bogers hotel som no er omdøbt til hovdens hotell', vi vet at han var innehaver av moss hotell fra 1917.videre anne i innlegg 2, det kan jo være rett ragnhild i skien. at det differ som du sier i ft hender vel. det står ikke fødsels år i dødsannonsen hennes, det står at hun er død 75 år gammel 11 jan 1948.bjørg i innl 3, så er det 100% sikkert at du har rett hovden i lenken.til bjørg, arnulf og randi i h.h.v. innl. 6,7 og 8 så er det jo veldig interresant det dere finner der, det er vel absolutt en sannsynlighet at hvis det står moss bak hennes navn så betyr det oppholds eller bostedet hennesflere spor hvis mulig prissettes.med hilsen morten undseth og anne hovden-undseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Det er mye som nå tyder på at det er riktig Ragnhild en er kommet frem til. Hun flyttet jo til Moss hvor det nå er kommet frem at Didrik Peder Hovden hadde hotell. I så fall hadde Ragnhild en stor familie. Moren Guri Olasdtr. Vangsnes (1838-1916) var født i Flåm sokn i Aurland, mens faren Ola Helgeson Liktvorane(1829-1907) var fra Vik i Sogn. De ble gift 1862 og fikk mange barn; Randi 1863 til Bergen og gift 1894, Helge 1864, Ola 1867-91 døde etter en ulykke på Fylkesbaatane, Brita 1868 til Tønsberg, Ingeborg 1870 til Bergen var ugift, Ragnhild 1871 til Moss, Nils 1873 ble gift 1898 og bodde i Bergen, Ingebrigt 1875, Ola 1877 ugift, sjømann i 1900 og hadde en datter født 1896 i Bergen og som het Ingebjørg.. Den siste av Ragnhilds søsken var Botolv født 1879. Dette er fra Gårds- og ættesogen for Vagnsnes Sokn i nåværende Vik kommune. Vangsnes hørte tidligere til Balestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

akkurat når jeg skal legge ut svar så ser jeg deg arnulf har funnet mye og god info, så flott, dette er rett ingeborg og ragnhild. her må det jo kanskje være mulig å komme seg opp i neste århundre på et hvis eller etterhvert kanskje... og her er det flere som har gjort en flott innsats. vi ser også far svigerfar funnet i lier, uten navn...ragnvald didrik hovden het han iallefall. da stemmer det dere har funnet om ingeborg halvorsen,rjukan, både ragnhild og ingeborg er søsken og da begge døttre av ole helgesen og guri olsddatter, vangsnes, vagnsnæs, balestrand.da var alderen i dødsannonsen som jeg fant i riksarkivet hennes litt upresis viser det seg.og da har du bjørg i innl.9 også flere søsken av ragnhild og ingeborg. flott.også fant dere, anne og bjørg ihhv innl 14 og 15 både hvor og når halvbroren ble født med utfyllende og bekreftende opplysninger om navn og bosted, veldig fint.dette hjelper adskildig, egentlig er det helt overveldene med all den gode og presise hjelpen for oss her vi sitter og leser dette, men hvor går vi videre tro?er det hensiktsmessig i tillegg legge ut spørsmål om dette under fylket der vangsnes, balestrand er i her i forumet?setter fortsatt pris på ledetråder og info,med hilsen morten undseth og anne hovden-undseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er Olaf Halfreds dåp i 1910, i dåpsboken for Rikshospitalet. Foreldrenes adresse er Carl Johans gt. 25 V (Tostrupgaarden): Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. F 0014 (1909-1912), Fødte og døpte 1910, side 141. Permanent sidelenke: LenkeMen hvor giftet foreldrene seg?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er vielsen, i Trefoldighetskirken 1910. Ragnhild er født 30-10-1871 i Balestrand og fars navn er Ole Helgesen Wangsnes. Didrik Samson Olai Pedersen f. 26-08-1883 i Kinn og hans far er Peder Jacobsen Hovden.Par nr. 53: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. III 6 (1908-1914), Ekteviede 1910, side 59. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fra FS:ALT DETTE MÅ SJEKKES mot kirkeboken!Ole Jacobseb Vansnes og Guri Olsdatter giftet seg 28 okt 1862: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500223812749&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn>Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly= Barn:Randi,født 7 juni 1863: Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Helge,født 30 des 1864: Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Ole,født 30 jan 1867: Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Ingeborg,født 27 mars 1870: Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Ragnhild,født 30 okt 1871: Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Nils,født 29 aug 1873: Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Ingebrigt,født 15 april 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.