Gå til innhold
Arkivverket

[#62366] Innflytta fra Sverige til Østfold, men tilhører ikke noe kirkesamfunn


Gjest Renathe Irèn Bentzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renathe Irèn Bentzen

Hei!Jeg lurer på hvor man kan finne innflyttede til Norge som ikke registrerte seg eller var medlem av noe trossamfunn?? Finnes det andre kilder å lete/søke i? Mange takk på forhånd.Mvh Renathe Bentzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Tvetmarken

Hei Renathe!Du kan jo prøve Digitalpensjonatet - Østfold Historielag's 'Innflytta Svensker til Østfold' i tidsrommet 1812 til 1920 (håper lenken virker okay): LenkeHilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Irèn Bentzen

Hei igjen! Først, tusen takk for svar. Jeg har allerede sjekket Østfold Historielags Innflytta, kunne ikke finne noe der. Det er nemlig en oldemor jeg søker som tydeligvis ikke var medlem av noe trossamfunn eller kirke. Perioden det er snakk om er ca 1893 til 1905. Hun jobbet i Berg rundt 1895/1896 og finner hennes ekteskap i 1905 med merknad at hun ikke tilhører noe trossamfunn. Den eneste som jeg finner er hennes mann i kirkebøkene i forskjellige handlinger. Tilslutt i 1909 melder han seg ut av Metodistkirken i Halden, men ikke inn i noen annen kirke. Det jeg lurer på er da hun kom fra Sverige så måtte man vel melde flytting på noe vis, gikk man andre steder f.eks lensmann eller annen instans??Mange takk igjen,Renathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har cd'n emibas bl.a. Den inneholder emigrerte personer fra Sverige. Det er personer som ikke er med selvfølgelig, men verdt et forsøk.Litt mer info ville ha vært bra. Hvem leter du etter ? Hva vet du om vedkommende ?Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Irèn Bentzen

Det hadde vært fint om du kunne sjekke, fikk hjelp en gang for noen år siden fra en svenske som fant at i husförhörslängden i Lerdal var det oppgitt at hun flyttet til Norge, denne husförhörslängden var foretatt den 4/11 1896, men ikke oppgitt noe spesifikk dato eller sted for hvor hun oppholdt seg. Hennes navn er Fredrikke Johanne Carlsson, i Sverige trolig Johanna Fredrika Carlsson/dotter. Hun er født 20 evt 22 november 1877 i Råggärds socken som uekte barn, mor Kajsa Andersdotter født 1848 og far trolig Karl Fredrik Persson. I 1890 bodde hun med familien på Elofverud i Lerdals socken. Jeg ønsker gjerne å vite når og hvor hun flyttet i Norge. Mange takk igjen på forhånd for at du vil gjøre et forsøk.Mvh Renathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjenDa antar jeg at du har informasjon om søsken bl.a, og at du bare er på jakt etter hvor hun flyttet.Desverre kan jeg ikke si hvor i Norge hun flyttet til. Hun er født den 20/11-1877 og hun flyttet til Norge den 9/11-96.Hennes bror Erik Magnus f. 22/4-1863 reiste også til Norge, den 29/9-92. På han stod det heller ikke noe om hvor i Norge han reiste til.Har du gjenfunnet dem i 1900 tellingen i Norge. Det bør jo kunne gi en pekepinn om du går til innflyttingslistene der han da bor. Let i listene fra da og til den tid du vet de kom til Norge.Informasjonene jeg har skrevet her er hentet fra husforhør.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Tvetmarken

Hei igjen Renathe!Fødselsåret stemmer ikke helt med dine opplysninger, men kan dette være 'din' Erik Magnus Karlson? (Bamble er i Telemark fylke): LenkeHilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjenDen Johanne som Roar kom med i siste innlegg kan fint være rett person, men den Erik Magnus i innlegg 8 tror jeg kan være feil. Noe også f.året indikerer som du sier Roar.Etter å ha sett litt mer i husforhøret så er ikke Erik Magnus og Johanna Fredrika søsken.Sammensatt fra 2 husforhør, 1886-91, 1891-96 er familien slik på Elofverud i Lerdal, Älvsborg:Arb. Olof Eriksson 5/12-36 Råggärdhustru Kajsa Andersdotter 5/5-48 Råggärd. De ble gifte 3/10-82. Olof var enkemann da de giftet seg.son Erik Magnus 22/4-63 Råggärdhustrus o.ä.d Johanna Fredrika Karlsson 22/4-63 LerdalGemensamma barn: Augusta Sofia 22/7-83 Lerdal dotter Johanna Emilia 20/4-87 Lerdal, død 19/6-87dotter Johanna Elisabeth 18/8-88 Lerdal Erik Magnus som reiste til Norge er altså ikke Johanna Fredrikas bror, han er barn fra Olof Erikssons tidligere ekteskap.I Utflyttingslistene heter han Erik Magnus Olsson. Johanna Maria har jeg ikke funnet i flyttelistene, scanningen stopper i mellom disse to.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Irèn Bentzen

Hei igjen og mange takk for responsen :-) Jeg visste ikke at hennes stebror også flyttet til Norge, skal prøve å finne ut mer om han. De fleste andre opplysningene har jeg fra før, problemet er at jeg ikke finner Johanna Fredrika hverken som innflyttet eller i noen folketelling. Har sjekket skannede kirkebøker, innflytta svensker og folketellingene i Østfold, Oslo og Akershus og i alle navnevarianter. Eneste vi har er en sluttattest datert november 1896 fra fruen til Lensmann Michelsen i Alfheim Berg sogn, hun hadde da jobbet der et år som hushjelp/pike. Jeg finner ikke noe føre hennes giftermål i 1905 i Sarpsborg Metodistkirke (hun er ikke medlem der heller, hennes mann var medlem)Det jeg også lurer på er hvor kan jeg finne henne ettersom hun ikke var medlem av noe trossamfunn i Norge, ble disse registrert noe annet sted? Har også sjekket i forskjellige dissenterprotokoller, men hun er ikke til å finne.Hennes halvsøster Augusta Sofia flyttet også til Norge, hun jobbet og bodde i Oslo fram til hun døde. Hun hadde ingen barn og forble ugift.Tusen takk for all hjelp atter en gang.Mvh Renathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RenateIkke godt å si hvor du da kan finne noe. En tanke. Har du forsøkt å se om hun kan ha giftet seg hos byfogden ? F.eks i Oslo, Sarpsborg, Fredrikstad. De er vel ikke scannet, så det er godt mulig du da må en tur til statsarkivet.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.