Gå til innhold
Arkivverket

[#62373] Hjelp til oppslag i Kvinnherad Gard og Ættes. bind 2, Ølve,Hatlestrand og Ænes


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til oppslag i nevnte bygdebok på gården Husa. Magdele Amondsdtr. var gift med Lars Henriksen. Han døde i 1818 på Huse og Magdele giftet seg på nytt året etter med Petter Ivarsen Moss.I skiftet etter Lars Henrichsen opplyses det at paret hadde to barn i live. Det var Lars Henrik født 1813 og Ingebrigt født 1816.Ingebrigt ble gift i 1841 med Kari Andersdtr. Aasen men har trolig dødd før 1858 for da giftet Kari seg opp igjen med Christen Olsen fra Kongsberg.Lars Henric var forlover ved vielsen i 1841 og fadder ved barnedåp på 1840 tallet. Ingebrigt døper en sønn med samme navn i 1846.Mitt spørsmål er tredelt. Jeg finner ikke Ingebrigt Larsens dødsfall melom 1853 og 1858. Sier boka noe om når han døde?Jeg har heller ikke funnet noe mer om Lars Henric Larsen f. 1813. Sier nevnte bok noe om hans liv og lagnad?Lars Henric bruker gårdsnavnet Qvaleim som forlover og fadder. Men jeg finner ingen gårder i området med slikt navn. Er dette et bruk under Husa? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjørgen

I bygdeboka står det ikke når Ingebrigt døde, men det må vel være mellom 1856 og 1858. Ingebrikt og Kari bodde nok noen år på bruk 3, men flyttet til plassen Kolfutemyro. Kari og Kristian Olsen fikk feste på Kolfutemyro i 1863. De fikk skjøte på bruk 3 i 1872.Lars Henrik L. Kvalheim oppgis f. 1814, g. 1834 m. Maren Kristine Weltzin, Etne. De fikk halve bruket (bruk 3) i 1841 (som ble bruk 5). Kvalheim er vel navnet på bruk 5, men det står det ikke noe om.Det er oppført 6 barn:a. Anna Katrina f. 1840b. Lars Henrik f. 1841c. Johan Jørgen Ludvig Weltzin f. 1844d. Magdalene Sofie f. 1846e. Bertine f. 1849f. Jakob Fredrik Weltzin f. 1855Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen Helge. Da stemmer mine funn rimelig bra med de opplysningene du gir.Jeg får bare benytte ca. 1856 som dødsår på Ingebrigt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være at han/Ingebrigt er satt med feil farsnavn her i 1856 (n° 29)? Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 8 (1854-1872), Døde og begravede 1856, side 225. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8287&idx_id=8287&uid=ny&idx_side=-211>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror du kan ha rett kjellaug. Alderen stemmer i alle fall. Da han døde var Ingebrigt 40 år i 1856, og Ingebrigt Larsen var født i 1816.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.