Gå til innhold
Arkivverket

[#62380] Hvor kom Amelie fra i Norge ?


Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Jeg prøver finne ut hvor Amelie Larsen, født. ca. 1885, antagelig født Eriksen, kom fra i Norge. Hun emigrerte i 1904 eller 1906, og var hjemme en tur i 1914 med sønnen Wesley.Ifølge US census for 1910 og 1920 er hun født i Norge. Hun ble gift ca. 1907 i USA med Thomas Ludvig Larsen, født 30. juli 1881 på Kongsberg, død i Illinois i Oct. 1964.Jeg har ikke funnet paret i US census for 1930, ei heller deres sønn Wesley Bernard Larsen (f. 5. sept. 1908 - død Nov. 1986). Han var en kjent lege i USA, så hvis noen har tilgang til 'Who is Who in America' så skal det være mye om han der.Nedenfor er det jeg har klart å finne om Amelie:1910 United States Federal Census Name: Amelia Larson Age in 1910: 25 Estimated Birth Year: abt 1885 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Thos Ludvig Larsen Home in 1910: Aurora Ward 3, Kane, Illinois Marital Status: Married Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1904 Household Members: Name Age Thos L Larson 29 Amelia Larson 25 Wesley Larson 1 Erik Erickson 16 (immigrert til USA i 1906. Er bror til Amelie).New York Passenger Lists, 1820-1957 (US Naturalization doc. utstedt av city court of Kane county, Ill., den 17. sept. 1913). Name: Amelie Larsen Arrival Date: 13 Oct 1914 Estimated Birth Year: abt. 1885 Age: 29 Address: 289 Jackson Street, Aurora, Illinois Gender: Female Port of Departure: Bergen (den 3. okt. 1914) Ship Name: Bergensfjord Port of Arrival: New York, New York Birth Location: Norway1920 United States Federal Census Name: Amelia Larson Home in 1920: Aurora Ward 3, Kane, Illinois Age: 34 years Est Birth Year: abt 1886 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Thomas Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1906 Household Members: Name Age Thomas Larson 37 Amelia Larson 34 Westley Larson 11 Erich Erickson 26 (bror til Amelia, er immigrert til USA i 1910)Kansje dette er Amelia i 1971, men hun kan ha dødd før 1930:Social Security Death Index Name: Amelia Larson SSN: 322-24-0257 Last Residence: 60541 Newark, Kendall, Illinois, United States of America Born: 13 Apr 1888 Died: Jul 1971 State (Year) SSN issued: Illinois (Before 1951).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Det er jo dessverre litt knapt med informasjon her. Men det ser ut til at vi må leite etter syskenparet Amelia og Erik Eriksen. Her er eitt i Tjølling, men ho er i yngste laget: LenkeEg har her leitt etter alle variantar av Erik Eriksen f. 1893-95. Det er 33 i heile landet i 1900. Av dei er det berre denne eine som bur saman med ei syster som heiter Amalie e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, i US census for 1910 står at de har vært gift i 3 år, men jeg har ikke funnet vielsen på ancestry.com. De har antagelig giftet seg i Illinois.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kunne noen med Ancestry-tilgang prøve å finne familien Larsen i US census for 1930 ?Personene er de som er i censusene for 1910 og 1920 ovenfor (innlegg 1). Det er jo sannsynlig at Erick Ericksen og Wesley Bernard er flyttet hjemmefra i 1930, de er jo da hhv. 36 år og 22 år gamle. Obituaries og vielser ville også kunne løse gåten om hvor i Norge Amelie og Erick var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicago Tribune (IL) - November 15, 1986DR. WESLEY LARSENA memorial service for Dr. Wesley Larsen, 78, a Chicago-area osteopath since 1945, will be held at 1:30 p.m. Saturday in Union Church of Hinsdale, 137 S. Garfield Ave. He died Thursday in Hinsdale Hospital. Dr. Larsen, of Hinsdale, practiced in Chicago for 30 years before moving to the western suburb. He was past president and director of the American Osteopathic Association and former president of the Illinois Osteopathic Association. He is survived by his wife, Lila; a daughter, Linda Hirsch;and two grandsons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Mange takk Jon, utrolig nok nevnes ikke hans foreldre i denne obit'n, det finnes kansje flere obits på Wesley ? Jeg har obits på hans kone Lila som døde ifjor, 95 år gammel, men der står intet om mannens foreldre.Gjett om jeg ergrer meg over at jeg ikke hadde begynt med denne hobbyen da Wesley var på besøk hos oss i 1983. Men jeg husker han sa at foreldrene kom fra Oslo-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1914 gikk Bergensfjord ruta: Kristiania, Kristiansand, Stavanger, Bergen, New York.Amalie Larsen behøver derfor ikke ha entret skipet i Bergen 3. okt 1914. Hun kan ha gått på i en av de tidligere havnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det var et godt poeng, Jon. Jeg var nemlig begynt å lure på om hun skulle kunne være fra Vestlandet, men som du sier kan hun godt ha entret båten i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant henne!Josefine Amalie Anjou er født utenfor ekteskap 6. jan 1885 i Urskogsgate 6 og døpt på Kampen i Kristiania 25. jan 1885. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5793&idx_id=5793&uid=ny&idx_side=-110>LenkeDette er nok hennes far: LenkeHun kaller seg Amalie Anjou og bor i Norderhovsgata 7 på Kampen ved konfirmasjonen våren 1899: LenkeAmalies mor giftet seg nok etter 1885 og fikk sannsynligvis en sønn Erik som senere emigrerte. Amalies mor sies å være enke i 1900, men jeg finner henne ikke i tellinga.Amalie er her i 1900: LenkeAmalie emigrerer til Chicago seinsommeren 1906: LenkeOg her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amalie Anjou ankommer New York med 'United States' den 20. aug 1906, med 15 dollar i lomma. Hun skal til Aurora i Illinois, til sin onkel Olof Platou (Eller Plautsy....??) i N. Smith Street i Aurora, Illinos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Dette er helt utrolig flott Jon, jeg er mektig imponert. Skal nå ta en titt på alt du har funnet, men det ser veldig bra ut.Jeg finner en Amalia Larsen, Cook county, som er død 11. aug. 1939 på den lenken i innlegg 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1910 bor onkelen Ole Plouhg i North Smith Street i Aurora. Han er gift med 33 år gamle norskfødte Gusta - og om jeg skulle tippe - er Gusta søster av Amalie Anjous mor Hilda Amalie.... Gusta sies å være immigrert 1894.

bilete5549.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Fantastisk, dette skal bli artig lesning for slekta 'over there' ...... de venter stadig på min 'slektskrønike' .....Men, jeg finner ikke ankomsten hennes i New York 20. aug. 1906 med 'United States' på Ancestry.com Kan du gi mer opplysning om hvordan hun bokstaverte navnet sitt ved den anledning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.