Gå til innhold
Arkivverket

[#62381] Torgeir Håkonssøn Espeland, henrettet ca 1570


Gjest Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Tore Solheim

Otto S. Engelschiøn skrev i en artikkel fra 1948 bl.a om Torgeir Hånkonssøn Espeland, fra Vegårshei. På sine gamle dager skal han ha satt fyr på Ljøstad, en annen gård på Vegårshei. For dette ble han dømt til døden og henrettet, omkring 1570.Er det noen som kjenner til om det foreligger domsprotokoller som går så langt tilbake?Engelschiøn viser i sin artikkel til et brev (diplom) fra 1584 som omhandler denne saken.Jeg finner ikke dette diplomet i DN. Jeg mener imidlertid å å sett at diplomer fra Agder fra 1500 - 1600 tallet skal være tilgjengelig på www. Er det noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

DN går ikke lenger enn til ca. 1570, så yngre diplomer er ikke med.Torgeir Håkonssøn Espeland var fremme i en annen debatt for kort tid siden. Det er overveiende sannsynlig at det kun er 1584-brevet som dokumenterer saken i dag. Det er vel derfor hendelsen er datert til 'omkring 1570' - man vet ikke mer enn at den må ha skjedd (noen år) før 1584.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det finnes en god del avskrifter av gamle Agder-brev på Statsarkivet i Kristiansand (det eldste fra Aust-Agder skal være fra 1376). Jeg kjenner imidlertid ikke til at drapssaken fra Espeland er omtalt i noen av disse - bortsett altså fra det 1584-brevet Kristian nevner. Antakelig er det den eldste kilden som omtaler saken.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

I Agderbrev - Aust-Agder I (1376-1589) finnes det et brev fra 1584 som angår en gård Espeland, nemlig av Norske gårdnavnes utgivere antatt å være i Froland. Dette er en vidisse av et brev fra 1418 (DN IV, nr. 807)Opplysningene må derfor finnes andre steder i denne avskriftsserien eller i foreløpig ikke avskrevne brev. EVentuelt som del i senere dokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har ikke selv sett det brevet Engelschiøn henviser til, og vet derfor ikke hvor det befinner seg - men jeg antok at det var i Agderbrev-samlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Takk for gode kommentarer, men det er lett å bli noe forvirret her.a. Otto S Engelschiøn henviser til et brev fra 1584 om Espeland.b. Samtidig viser K. Fjeldsgård (4) til et brev om Espeland fra nettopp 1584. Dette brevet er en vidisse (avskrift) av et brev fra 1418 fra DN. Dette siste brevet har også jeg utskrift av, og det er nok trolig ut fra de stedsangivelser som angis der at brevet gjelder Espeland i Froland.c. Altså, dersom Engelsciøns årstall er riktig, må det av alle ting foreligge to brev fra samme årstall som omhandler gården(e) Espeland i henholdsvis Froland og Vegårshei.d. Den eneste muligheten for å få klarhet er vel å gå gjennom den såkalte Agderbrev-samlingen på Statsarkivet i Kristiansand. Er det realistisk å få hjelp til dette fra arkivets personale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det er nok realistisk. Ellers er jeg relativt ofte innom Statsarkivet - og ved neste besøk skal jeg ha øynene åpne. På grunn av en viss konflikt mellom min arbeidstid og arkivets åpningstider har jeg imidlertid sjelden anledning til å sitte der lenge om gangen - og det er også litt vanskelig å si nøyaktig når jeg kan få satt av tid til første besøk. Forhåpentligvis blir det ikke så lenge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

1 Jeg vil ikke gå god for identifiseringen av Espeland i Froland2. Jeg har avfotografert alle VA-brev samt AA-brev til 1635, dvs at 1584 er dekket3 I 1418 selger Jusse Jakobsson halve Espeland med samtykke av kona si Ingeborg Gunnulfsdotter.4 Jeg har en Gunnulf, nemlig Gunnulf Gunnarsson som er sønn til Gunnar : her vm, setta Gunner Jonsen, och Gunnulff Søn hanss, som hansz fylgermend, n : 1376: DN XVIII, nr. 30: Aasulf Gunnarsson, Prest paa Hommedal, og 2 andre Mænd kundgjøre, at de vare tilstede paa Landvik, da Thorald Ulfsson gav Brynjulf Eilifssøn sin Datter Steinvor, hrorhos Aftale blev truffet om Medgift og Bænklegave m.m. Brynjulf stillede 20 Maanedsmatbol i Østre His (Øiestad) til Pant for sine Forpliktelser.Nå har jeg ikke sjekket diplomene i AA-brev med hensyn til referanser til en gård 'Espeland' utenom 1584, så det er mulig at en gjennomgang kan gi en kilde.Høyst sansynlig er det en senere rettssak eller lignende,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Nok en gang takk.1. Om brevet fra 1418 vedr. Espeland i Froland vil jeg la ligge i denne omgang. Men også kommentarene til K. Fjeldsgård, pkt 4, med stedsnavn fra området, synes å peke i den retning.2. Det er imidlertid mye som tyder på at det årstallet Engelschiøn henviser til (1584) ikke kan være korrekt.3. Til K. Fjeldsgård: Er det mange brev å se gjennom i det aktuelle tidrommet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Årstallet 1584 kan i og for seg godt være rett, men det er jo ikke sikkert det aktuelle brevet finnes blant avskriftene i 'Agder-brev'-samlingen. Dessuten: Siden sakens utgangspunkt var brannstiftelsen på Ljøstad, er det jo mulig at det er den gården som er 'hovedreferansen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.