Gå til innhold
Arkivverket

[#62383] Vardal i Oppland - Ole Olsen Eegs sønn Hans vies i Våler i Hedmark 6 jun 1855.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Vielse nr. 20.Hans Olsen 32 år og enke Olia Andersdatter 34 år begge Risberget.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8891&idx_id=8891&uid=ny&idx_side=-197>LenkeHar noen mulighet til å slå opp i gårdshistorie for Vardal og se om det står noe om Hans Olsen under Eeg.Finner en Hans Olsen født 13 mar 1823, døpt 20 apr. Dåp nr. 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Med forbehold om at det kan være to som heter Ole Olsen Eeg.Ser ut som Ole Olsen Eeg får et uekte barn ,Hans,1822, med Oline Olsdatter ,og så et barn Hans,med kona Agnethe Jensdatter i 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

For meg synes det å se ut som det er to Ole Olsen Eeg. Far og sønn. Ole sr.(f. 1772) er gift med Agnete og de er foreldre til Hans 1823. Ole jr.(f.1799) blir far til Hans 1822. Men er slett ikke sikker, halve Norge het jo Ole Olsen på den tida!Må undersøkes nøye.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg takker begge to. Jeg får forske viderer på hva som skjedde med de 2 Hans Olsen med fedre Ole Olsen Eeg.På Gjøvik Toten Slektshistorielags sider leste jeg om den nye Vardal boken - og lurte derfor om om noen hadde den og skunne slå opp for meg.Jeg legger inn et nytt spørsmål om Vardalboken med henvisning til dette innlegget, tenker jeg.Finner en Ole Olsen Eeg som utvandrer til Amerika 54 år gammel 6 apr 1853, det må være sønnnen, og han reiser alene etter hva jeg kan lese.I FT 1865 under Silkoset i Våler er Hans Olsen med familie ført opp - ingen datter ved navn Agnethe eller Oline.Finner heller ingen under Eeg i 1865 som kan ha forbindelse med familien.Takk igjen for innspill!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Når det gjelder den nye Vardal-boka, så er ikke den helt ferdig ennå. Det gjenstår å legge inn en del korrigerer og å gjøre et oppslag nå kan derfor vise uriktigheter. Forøvrig så finnes den bare i et par eksemplarer som brukes for korrekturlesing/sjekking.Vent litt, så er den klar. Info kommer på lagets webside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Den boka gleder jeg meg til, har mye slekt i Vardal sjøl! B.l.a på Egstuen/ Egstad. Noen som vet om den lå under Eeg?Lykke til videre, Guro!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Alderen til Hans er noe uklar. Ved Ft. 1865 er han 47 år, ved Ft. 1900 sagt være født 1819, og ved død på Silkoset 22.08.1902 oppgis han å være født 1818 i Vardal. Disse tre aldersangivelsene er da samstemte om fødsel 1818/19, men alder ved vielse indikerer 1823.Jeg så i full fart over konfirmerte i Vardal, men fant ingen Hans Olsen med far Ole Olsen fram til 1843(det gikk fort så jeg kan ha oversett en).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Boka omhandler kun et par husmannsplasser, Eegstuen eller andre Eegseier er ikke dekket.I boka er Hans f.1823 oppgitt død 1833, men jeg har ikke sjekket kildene, så det kan være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.