Gå til innhold
Arkivverket

[#62390] HO; Løytnant Hans Chr THUNE, ca 1680-1746, Os prg. Hvem var han?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ltn Hans Chr Thune finner vi beskrevet første gang:'HCT ble sek,.ltn ved bergenske nasj.inf.regt N.og S. Sønhorlendske komp. 15/8 1718 sek.ltn ved S.Nordhordlendske komp.På vartepenger fra 1.11.1720 til 30.6.1727 hvor han ble gjenansatt, nå som pr.ltn. Avskjed 1733.' (Ovenstad) --'Befal og understab ved Bergenhusiske regiment 1709-1718, og ved 1. og 2. Bergenhusiske regiment 1718-1719:Hans Christian Thune, utskr. 26.04.1717, hjem med kompaniet 30.09.1719. fra ? til FNHLsr (Faste Nordhordlandske kompani), til R2SHslt E (Reserve Sunnhordlandske), til NSNHslt (Søndre Nordhordlandske, PRITZIER)' (Indrebø) --- KB: Dom. 4. Adv. 1718: absolveret publice Marite Jacobsd. Brek besovuet af Liutnant Thune:--Dom. Lætare 1719: Døbt Marita Jacobsd. Breke hendis uæcte barn Margreta fød dagen der effter oc blef kaldet Margreta faderen liutnanten Hans Thune.' --- Her bir han g 1. gang i 1723 med Anne Pedersdatter Sønderborg [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=2015&merk=2015#ovre>Lenke og 2. gng med Anne Olsdtr Tvedt i 1733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg har en Hans Christian Nielsøn Thune, født 10/10-1683, sønn av Niels Mogensøn Thune, ca. 1640-1692, sogneprest Tune, Østfold (ett. 1669?), men jeg har ingen informasjon om ham eller hvorfor han endte opp i Hordaland (dersom det er samme mann).Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå er jo herkomsten til Hans Chr Thune på det nærmeste klarlagt.Så lurer jeg på om det er noen som vet hva som skjedde med de to sønnene han hadde med Anne Pedersdatter Sønderborg, Nils f.1723 Peder f. 1724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Arnfrid - den siden du henviser til i innlegg 4, prestehistorien, har en Hilleborg Thomasdatter som hans kone. Jeg har også sett det er spekulert i om hun kan være en Flor.Ellers er det en sogneprest i Tune, nevnt 1664-1669, Thomas Lauritssøn, hun kan jo kanskje være datter av ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Uff, ja. Det er jo sant. Tusen takk for påminelsen Anita.Vet du hvor hennes herkomst er omtalt (Flor, Thomas Lauritsen i Thune)?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg tror denne teorien har bakgrunn i navneoppkalling.Laurits Frantzen Flor (Ca.1545-1614, Nannestad) hadde bl.a datteren Hilleborg og sønnen Frantz Lauritsen Flor (Ca. 1600-1654 Nøtterøy). Denne Frantz var gift med Abigael Heide.Niels Mogensen Thune var gift med en Hilleborg (jfr. prestehistorien) og hans datter Karen kaller sine døtre bl.a. Abigael og Hilleborg.Nå kaller Niels Mogensen Thune sin nesteldste sønn Thomas - han har ingen sønn Laurits.Men hvem denne Thomas Lauritsen er sønn av ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Takk igjen Anita.Tror ikke jeg forfølger den saken videre, da jeg egentlig bare har behov for hans foreldre og søsken, og det har jeg nå.Til dere andre: Er det noen som har noen ide om hvor sønnene Nils og Peder ble av? Har ikke funnet dem igjen etter dåpen i 1723 og 1724.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.