Gå til innhold
Arkivverket

[#62393] SF: Mouritz MüLLER, gift 1723 med Elisabeth GLAD. Opplysninger ønskes!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

En Elisabeth Glad ble g. 8.12.1723, i Davik, med Mouritz Müller, borger på Hestenesøyra, Gloppen. Forlovere var Sr Rasmus Glad og Lieutn. Glad.Mouritz er fadder i Bergen i 1742 for Helche Reimers [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011719dk&personpostnr=36444&merk=36444>Lenkeog i 1743 for Gierche Friis Vahl Lenkeog i 1743 for Anne Margrete Reimers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror dette er Moritz foreldres vielse; Daniel Didrik Møller og Kirsten Johannesdtr Reimers; LenkeDaniel Didrik Møller vra gjestgiver og handelsmann i Hestnesøyra fra 1712. Det er bare det at jeg ikke finner Moritz sin dåp i Bergen, mens hans søsken finner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Mourits Møller er registrert under Borgerskap i Bergen 22.06.1725. Styrmann. Født 1685? Han er begravet i Nykirken 10.12.1745. Men dette har du kanskje allerede funnet? (Beklager at jeg ikke får til Lenke!). Men hvordan kan vi finne ut om Elisabeth er datter av Poul Glad? Med de forloverne må hun jo høre til slekta! Hvor er forresten Hestenesøyra? Mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Alf.Hestenesøyra er i Hyen, Gloppen kommune; LenkeJeg er overbevist om at Moritz er sønn av Daniel Didrik Mülller og Kirsten Reimers. Der døpes også en jente med navnet Kirsten Reimers med far Müller. Skal se om jeg kan finne den igjen.Er der KB for den perioden Elisabeth Glad skal være født. Hun skal vel være født i Davik, tenker jeg. Paul Glads barn er f 1677-ca 1690.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Iflg.KB ser det ut som paret giftet seg 8.des. 1723 'efter foregaaende Trolovelse og Caution'. Hva kausjon betyr i denne sammenheng, vet jeg ikke. Dessverre går ikke KB for Davik lenger tilbake enn 1710, så vi kan ikke finne Elisabeth der. Ellers høres det jo rimelig ut at de du foreslår, er Mouritz´foreldre i Bergen. Da har vel Mouritz som ung reist med sine foreldre til Hestenesøyra 1712, giftet seg med Elisabeth i 1723 og så reist tilbake til Bergen og fått borgerskap der 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Iflg.KB ser det ut som paret giftet seg 8.des. 1723 'efter foregaaende Trolovelse og Caution'. Hva kausjon betyr i denne sammenheng, vet jeg ikke. Dessverre går ikke KB for Davik lenger tilbake enn 1710, så vi kan ikke finne Elisabeth der. Ellers høres det jo rimelig ut at de du foreslår, er Mouritz´foreldre i Bergen. Da har vel Mouritz som ung reist med sine foreldre til Hestenesøyra 1712, giftet seg med Elisabeth i 1723 og så reist tilbake til Bergen og fått borgerskap der 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Borgerskapet LenkeFinner ikke Elisabeth som fadder i Bergen. De får heller ikke egne barn. Det dør en fattig Lisbeth Glad i 1768. Det kan selvsagt være henne.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Er på syltynn is, men drister meg til å lansere en annen Elisabeth Glad;Senere bl.a. assessor og borgermester Hans Knudsen Glad fikk i sitt annet ekteskap med Maren Grüner flere barn, en var Elisabeth Cathrine Glad, født 1699, død 1755. Familien Hans Knudsen Glad bodde i Vik i Sogn en kortere periode på slutten av 1700-tallet. Denne Elisabeth skal være død 1755, av meg ukjent hvor.Et 'longshot'.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Interessant Geir.Vi får se hvordan slektsskapet er mellom Hans Knudsen og Paul Hansen Glad... Det finner vi nok sikkert ut av.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Fant litt på Nermos side. Der står det at Hans Knudsen Glad var f i Vik, og døde i Christiania ca 1710. Der er oppført tre barn, en sønn fra 1. ekteskap og 2 døtre fra 2. ekteskap, men ingen Elisabeth. Nermo skriver forøvrig at disse jegntene kanskje var født i Christiania.Slektsskapet er tilbake til 1500-tallet, da deres forfedre var brødre, iflg samme side.Har du noe mer om denne Elisabeth Hansdatter Glad, Geir?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg hopper over Nermo's sider.Som mor til Hans Knudsen Glad har jeg derimot Maria Berthelsdatter Mule. I Hans Knudsen Glad's første ekteskap 4 barn, i hans annet 10 barn hvorav 3 er døpt i Christiania.Elisabeth Cathrine er ikke døpt i Christiania i 1699 - dette årstallet er forresten ikke nødvendigvis korrekt, det glemte jeg å skrive. 'En datter' døpes i Vor Frelser 26.09.1699, om dette er Anne Marie eller Elisabeth Cathrine er ikke absolutt fastslått såvidt jeg vet.Moren (Maren Grüner) dør så sent som i 1752 i Aker, i så fall er det bare 3 barn som overlever henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er det avklart at Elisabeth gm Moritz Müller var datter av 1.2.5. Magdalene Ivarhus Rasmusdatter Linga ca 1655 - 1723? & Hr Paul Hansen Glad 1647 - 1709 LenkeSkifter: Johannes Paulsen Glad, Dumbstein. Dato 1. mai 1745, arvinger søsken Rasmus Glad, død, 3 barn, løytnant Hans Glad, død, 8 barn, Anna Glad, Karen Glad og Lisbeth Glad, gift med Mouritz Møller i Bergen. Karen Glad Indre Davik. Dato 15. april 1755. Hun var 'Jomfrue', boets gjeld oversteg formuen, som følgelig var fallitt. Anne Glad på Myklebust i Eid. Dato 18. april 1757. Hun var 'Jomfrue', og hennes arvinger var søsken og søskens barn: 1) Rasmus P. Glad, død, etterlatt seg Poul R. Glad, Gabriel R. Glad, og Anne Marie, salig Lars Glads, 2) løytnant Hans P. Glad, død, etterlatt seg barna Rasmus H. Glad, i Westindien, Abraham H. Glad, i Holland, Mallene H. Glad, 'afreyst til Danmark', Anne Susanne H. Gld, tjenende i bergen, Abigael H. Glad, i Bergen, Herborg H. Glad, g.m. kensmann Jens Berentsen Balchen, og Elen H. Glad, g.m. Peder Berentsen Balchen, og 3) Elisabeth P. Møller, til stede ved skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Dette var bra! Da fikk vi bekreftet min hypotese om Elisabeth Glads opphav. Nå har det dukket op et nytt spørsmål: Hvem er Anne Marie, salig Lars Glads? Hun - Anne Marie Glad - opptrer stadig som fadder i Davig, Starum og Eid i årene 1730-1760. Var hun datter av Rasmus P. Glad eller svigerdatter? Hadde da Rasmus P. et barn til? Jeg har Anne Marie Glad notert som g.m. Lars Erichsen Glad,i Davig 15.7.1744. Mange barn fra 1744 og utover. Lars Erichsen var gift med Susanne Larsdtr.Glad (27.7.1712, Davig), og barna tok morens navn. her er noe uklart... Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Alf, har du lest dette skiftet Lenke her går det frem at Ane Marie var helsøster av Gabriel Rasmussen, så det må være helt klart at hun er datter av Rasmus Paulsen Glad.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Takk! Da begynner bitene å falle på plass. Har nok gjort en del feil i det notatet jeg sendte deg med e-post. Ane Marie Glad var altså både født Glad og gift Glad! Hennes mann Lars Erichsen Glads mor var Susanna Larsdtr. Glad, g.m. Erich Pedersen, og Lars tok morens (og konens!) navn Skrev feil i forrige innlegg. Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Alf. Har du fødeslsdataene/personalia på Anne Marie Rasmusdatter Glad?Stemmer dette:Lars Erichsen Glad solgte gjestgiveriet Hesjevågen i 1744 til svogeren Thomas Th. Friis. Lars dro så til Bergen. Gift m. Anne Marie Glad 15.7.1744, Davik. Deres sønn:Erik Larsen Glad, f.1757, Bergen, fikk borgerskap i Bergen 1781. Dette er sannsynligvis den skipper Erik Glad som giftet seg i Bergen 20.1.1778 m. Sara Carstensdtr. Holtermann. Sønn: Lars Gabriel Glad, f. 1781, Bergen Hadde Lars og Anne Marie flere barn?Hadde Erik og Sara flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Har ikke funnet fødselen til Anne Marie Rasmusdatter. Hun skulle jo være født mellom 1721 og 1733, da Rasmus dør. Men der er det jo allerede 6 barn, så det er ikke mye plass igjen! Kan hun være barn av Rasmus´første kone, Marie Jørgensdtr. d. 1721?Lars og Anne Marie hadde flere barn:Rasmus Glad, dpt. 29.9.1744, DKSusanna Glad, dpt. 21.4.1748, NKErich Glad, dpt. 12.2.1751, NKKilde: Døypte i Bergen 1668-1815.Erich og Sara (1753-1799)hadde flere barn:Lars f. 17.7.1779 NK (Død som liten?)Lars Gabriel f. 23.1.1781 NK Samme kilde. Finner ingen Erich i 1757, så det er antagelig feilskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

* I følge sikftene skal hun være født i Rasmus ekteskap med Abigael, men det kan selvsagt forkomme feil, men i dette tilfelle har vi to skifter som referanse.* Vet du om Rasmus Larsen Glad f 1744 og Susanna Larsdtr Glad f 1748 hadde egen familie?* Et sted skriver du at Erik var f 1751, et annet 1753. Kan det ha vært flere av dem, og at den eldste døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.