Gå til innhold
Arkivverket

[#62396] Agvald Larsen,Tvedestrand.


Gjest Else Hana Flønes
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Hana Flønes

Agvald Larsen er fødd i Tvedestrand 28.8.1893.Det ser ut som han reiste til Amerika like etter at han ble konfirmert. Agvald var sjømann. I Baltimore giftet han seg med en amerikansk dame,Agnes.Hun er fødd 28.9.1919. De fikk datteren Marylyn i 1936. Agvald døde av lungebetennelse 2 uker før Marylyn ble fødd.Søsteren til Agvald, Aagot hadde kontakt med Marylyn til hun døde. Da ble dessverre all kontakt med Marylyn brutt. Nå ønsker vi å finne Marylyn, evnt etterkommere etter henne.Jeg skulle så gjerne ha funnet henne. Tanten til Agvald er over 90 år. Hun lurer på hvor Marylyn ble av og om hun lever. Jeg håper noen kan hjelpe meg!!Mvh Else Hana Flønes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Else,I Familysearch finner jeg en Marilyn Larsen, født i 1936, gift og bosatt i Franklin, Idaho. Dessverre døde hun i 1992, men om stedsnavnet ellers kan vekke noen minner, så lever visstnok ektemannen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Hei til deg Helge! Jeg vet ikke om dette er den jeg leter etter. Jeg har også funnet Marylyn Larsen fødd 5. mars 1936 i Illinois.Hun døde 2.juni 1995.Faren heter Agvald Larsen. Han døde 2 uker før Marylyn ble fødd.Om moren, Agnes giftet seg igjen eller om Marylyn giftet seg så heter hun sikkert ikke Larsen. Hadde jeg bare funnet at Agvald Larsen står som far til Marylyn så hadde jeg visst at det var den rette Marylyn.Niesen til Agvald tror kanskje Marylyn heter Margareth også. Altså Marylyn Margareth.Dumt det ikke finnes ETT brev etter Marylyn. Tanten hadde jo kontakt med henne så lenge hun levde. Marylyn hadde lyst til å komme til Norge på besøk, men så døde tanten og kontakten med henne ble brutt.Håper jeg finner ut av dette!!Vet ikke helt hvor jeg skal lete.. Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Else!Dette er nok ikke til særlig hjelp når det gjelder det du spør om - men jeg tar likevel med lenke til et skipsmanifest, som opplyser at Agvald Larsen ankom New York fra Cardiff med 'Storaker' 25. juli 1921. Det ser ut til at han da var en del av mannskapet. Oppgitt alder: 27 år. Spesielle kjennetegn: Anker på høyre hånd (antakelig en tatovering). Jeg går ut fra at det er den rette Agvald (som også er min fjerne slektning).Her er lenken (om den fungerer): Lenke 25, 1921&port=Cardiff&line=0026 (NB! Løpenr. 26)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Hei Oddbjørn! Takk for sist får jeg vel si. Det var jo du som hjalp meg med opplysninger om anene mine på Bløita!! Fikk du mailen min om turen dit?Ja, dette er den Agvald jeg leter etter. Ser han reiste sammen med fetteren sin,Oscar Bengtson. Vi besøkte svigerdatteren til Oscar i Arendal i sommer. Hun fyller forresten 80 år i dag!!Har også et 'Registration card' der han er 'seaman' ombord på 'Pennant'.Texas City. Der oppgir han sin søster, Miss Dagny Larsen som nærmeste pårørende. Det er datert 9.september 1918.Åssen er du i slekt med Agvald? Agvalds søster,Bergliot var min bestemor.Har du noen gode tips til meg hvor jeg kan finne ut hvor Agvald døde,hvor Marylyn er fødd etc. Jeg finner mange som heter Marylyn,men jeg må vite at faren heter Agvald fra Tvedestrand!!Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei!Jo, jeg fikk mailen - men ser at jeg nok dessverre har glemt å 'kvittere' for den. Agvald Larsen var min farmors tremenning (faren, Johan Larsen, var oldemors fetter - farfaren, Lars Gjeruldsen Bløita var min tippoldemors (halv)bror).Når det gjelder å finne opplysninger i Amerika, går det an å tegne et gratis prøvemedlemsskap f.eks. i Ancestry - der du kan søke i bl.a. amerikanske folketellinger. Eller du kan lage en ny etterlysning her i forumet, der du i overskriften markerer at du er ute etter slektsopplysninger i Amerika. Det er flere dyktige folk her i forumet som sikkert kan hjelpe - når de skjønner av tema-overskriften hva du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Hei!Takk til deg!Jeg har ikke fått lest gjennom alt ennå så vet ikke om du har disse opplysningene jeg sitter med her,men for noen år siden var det noen amerikanere på Bløita, Craig G Fostvedt,Mike og Charlene Benson.De hadde med seg opplysninger om anene våre på Bløita. De hadde også med seg en del bilder av slekten sin i Amerika. Dette fikk jeg av Aud og Asbjørn Angelstad.Om du er interessert kan jeg sende det til deg pr.post da det er mange sider. I tilfelle må jeg ha en adresse å sende det til.Ja,jeg står litt fast med letingen min.Har leitet og leitet... Tror jeg trenger hjelp av noen som KAN dette!! Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei igjen!Jeg kan ikke umiddelbart få plassert de navnene du nevner, men jeg er absolutt interessert i kopier av de bildene du nevner. Jeg sender deg en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Craig Fostvedt må være en etterkommer etter Knud Gjertsen Fostvedt og Karen Christensdtr. Grændsen, som emigrerte til USA i 1883. Karen Christensdatter var datter til Christen Gjeruldsen Grændsen (sønn til Gjeruld Evensen Bløita og halvbror til Agvald Larsens farfar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Ja,det stemmer nok det. Har du disse papirene fra før?Jeg har tenkt på en ting. Agvald og Gulbrand ble plassert hos en familie på Valle da begge foreldrene døde tidlig. Kanskje jeg skulle prøve å finne ut hvem det var,men hvor leter jeg da tro? Kan jo være at noen av dem har hatt kontakt med dem etter at de dro til Amerika.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, jeg har ikke disse papirene fra før - men jeg har (med god hjelp her i forumet) fått god oversikt over ganske mange Bløita-etterkommere i Amerika.Familien på Valle burde det være mulig å få identifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Det sier du.. Gulbrand Leonard Gaustad Larsen er fødd 22.6.1892 og Agvald Larsen er fødd 28.8.1893. Moren Amalie døde 25.4.1905. Da kom guttene i fosterhjem. Det var visst søsteren,Dagny som måtte følge dem dit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Høyst sannsynlig var det hos denne familien de bodde: LenkeGunhild Larsdatter var nemlig deres fars søster (dvs. søster til hotelleier Johan Larsen). Dette bruket på Valle heter Hesnes, og flere herfra dro også til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Bra jobbet!!Jeg skal ta en telefon til niesen til Agvald for å høre om hun har hørt noe om dette.En av søstrene,Dagny,flyttet til familie på Hamar. Det er jo logisk at de andre ungene også fikk bo hos familie.Min bestemor,Bergliot bodde på barnehjem til hun var konfirmert. Da flyttet hun til søsteren sin,Aagot,på Myrdal. Det er datteren til Aagot jeg har kontakt med.Jeg har også noen følere ute i Arendal. Håper de vet hvor Agvald bosette seg i Amerika.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har postet et henvisningsinnlegg til denne debatten her: Lenke (se innlegg 124).Det gjelder nemlig samme slekta - og emigrasjon til USA er eksplisitt nevnt i overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oppfølging av innlegg 18:De kan også ha vokst opp i Hagane u/Valle hos en annen av farens søsken. Der bodde nemlig Aanon Larsen (f. 1843 i Bløita) og kona Anne Tjøstolvsdtr. De giftet seg i 1878 - og bodde i hvert fall på samme sted i 1900. Det gjorde de også da Aanon døde i 1922. Så vidt jeg vet, var de barnløse, og dermed lå kanskje forholdene til rette for at de kunne ta seg av to foreldreløse nevøer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Hei! Dette var interessant!! Jeg har et bilde av en gammel dame som står utenfor et hus.På baksiden av bildet står det: fra Hagane,tante Anne. Bildet fant jeg i et album etter min bestemor,Bergliot,søsteren til Agvald. Jeg har spurt de eldste i familien,men ingen vet hvem damen er eller hvor bildet er tatt. Nå vet jeg det.Takket være deg!! Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hagane har gårdsnr. 61, bruksnr. 5 (og er altså utgått fra matrikkelgården Valle). Jeg vet ikke når Anne døde, men hun levde i hvert fall da Aanon Larsen Hagane døde i 1922. Han er nemlig da kalt 'Gift gårdbruker': LenkeMuligens døde hun rundt 1945/46, for ifølge Norges bebyggelse overtok en annen familie Hagane i 1946.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten pussighet: I matrikkelutkastet fra 1950 er Hagane kalt 'Bløyta'. Det kan jo muligens tyde på at Aanon Larsen på folkemunne er blitt kalt Aanon Bløyta (etter plassen han ble født på) - og at dette navnet så å si har 'smittet over' på den plassen han senere selv etablerte seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.