Gå til innhold
Arkivverket

[#62399] Anna Nilsdtr Tveit Samnanger og Elias Magnusson Burkeland Hamre ca 1750/60


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anna var f. 1725 som datter til Nils Pedersen Stålby og Anna Pedersdtr Tysse.I Samnangersoga I står det at hun ble gift med Elias Magnusson Burkeland fra Hamre (s. 526)Jeg har ikke funnet noe som helst om dem utover det. Jeg finner dem ikke gifte i Os, heller ikke i Hamre.Finner han heller ikke i noe skifteregister.Er det noen som har bygdebok fra hamre og kan sjekke om det står noe der under Burkeland/Burcheland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nok en gang tror jeg at den 'godeste' Lauvskard har gjettet på hvilken Birkeland-gård vi skal til;Jeg tror vi skal til Fana; LenkeElias Magnesen var, iflg en tingbok, lærer.Foreløpig vet jeg ikke hvem som var 1. ektemann til Anna Nilsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, der sier du noe. Så får vi se om vi finner en 1. ektemann for dersom ,det er riktig Anna, var hun jo 51 år og ingen barn da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror dette er første mannen hennes sitt dødsfall Lenke De er ikke viet i Fana, men ta en titt på dåpsdatabasen. Mange kjente fornavn fra slekten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1/4 1759 Hans Anders Hansen Ø. Bircheland Anna Nielsd 15/2 1761 Niels Anders Hansen Fjeld-bircheland Anna Nilsd 17/10 1762 Peder Anders Hansen Ø. Birkeland Anna Nilsd 9/3 1766 Ole Anders Hansen Field-birkeland Anne Nilsd 2/8 1767 Christie Anders Hansen Field-birkeland Anna Nielsd1/4 1770 Martha Anders Hansen Field-bircheland Anna Nielsd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dert kan være du har rett her, Arnfrid.Blant fadderne til Hans i 1759 finner jeg en Sissele Nilsdtr (Anna hadde en søster Sissele): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 4 (1757-1774), Fødte og døpte 1759, side 16-17. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8798&idx_id=8798&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDerimot ingen kjente navn ved dåpen til Niels: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 4 (1757-1774), Fødte og døpte 1761, side 32-33. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen du kan jo kikke, jeg kan ha gått glipp av noe.Her er Peder: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 4 (1757-1774), Fødte og døpte 1762, side 46-47. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg hvem var blant fadderne? Nils Smørås bror til Anna som i den tiden bodde på Smørås i Fana!Dåpen til Ole, kjenner du noen av fadderne? Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 4 (1757-1774), Fødte og døpte 1766, side 84-85. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHva med Christies? Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 4 (1757-1774), Fødte og døpte 1767, side 96-97. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMarthas dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 4 (1757-1774), Fødte og døpte 1770, side 122-123. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Fant dette i Fanaboka.Anders Hansen f. ca 1723 i Samnanger?, død 1774, bygsla i 1756. G.m Anna Nilsdtr. f.ca 1726. Barn: Anna, bosatt på Haugland, Brita bosatt i Smådalen. Hans bosatt i Myrdal, Nils - tente heime, Peder bosatt på Kismul, Ola, Kristi. Anna ble gift med Elias Magnussen S. Hjellestad f.1747 Anna og Elias var barnløse.Mvh. Johan Arthur '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her gifter Hans Andersen F-Birkeland seg med Eli Nilsdtr Myrdal i 1786: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=1225&merk=1225#ovre>LenkeEnkemand hans Andersen Myrdal gifter seg med Synneve Eliasdtr F-Birkeland i 1807: LenkeHer gifter Peder Andersen F-Birkeland seg med Marta Olsdtr Kismul i 1789: LenkeEnkemann Peder Andersen Kismul gifter seg i 1810 med Kari Karlsdtr Sæle: LenkeNils Andersen F-Birkeland gifter seg i 1800 med Kari Michelsdtr Stien: LenkeHer er en Ole Andersen fra Ø-Birkeland som gifter seg i 1801 med Anna Paulsdtr Hornnæs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nils Anderson Fjell-Birkeland Stigen Ft 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f11249&gardpostnr=62&personpostnr=1093#nedre>LenkeBarn i dette ekteskapet var: Cidcele Nilsdtr Stigen 1800: Generelle notater: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 6 (1800-1815), Fødte og døpte 1800, side 6-7. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Anne Nilsdtr Stigen 1802: Generelle notater: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 6 (1800-1815), Fødte og døpte 1802, side 10-11. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Michel Nilsson Stigen 1806: Generelle notater: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 6 (1800-1815), Fødte og døpte 1806, side 30-31. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Elias Nilsson Stigen 1808: Generelle notater: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 6 (1800-1815), Fødte og døpte 1808, side 40-41. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Jacob Nilsson Stigen 1811: Generelle notater: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 6 (1800-1815), Fødte og døpte 1812, side 56-57. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Engel Nilsson Stigen 1813: Generelle notater: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 6 (1800-1815), Fødte og døpte 1813, side 62-63. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Synneve Nilsdtr Stigen 1814: Generelle notater: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 6 (1800-1815), Fødte og døpte 1814, side 66-67. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeOle Nilsson Stigen 1820: Generelle notater: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 7 (1816-1828), Fødte og døpte 1820-1821, side 46. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(11)Notert fra Fana 4 s. 505Mikkel Mikkelsson og Sissel Jacobsdtr.Trolig innflyttere. Bygsler i 1771.Barn: Mikkel bor på Nesttun, Jacob bor på Hamre Indre, Lars, Kari f 1777 d. 1837 som gifter seg i 1799 med Nils Andreas Fjellbirkeland f. 1761 d. 1834 som får bygsle i 1799. Barn: Sisilia, Anna bor på Nyhaugen, Anders flytter til Årstad, Mikkel bor på Nattland, Jacob tjente på Gimmeland, Synneva, Engel som overtar, 2 barn dør små.Engel Nilsen Stige f. 1812 d. 1881 bygsler Stige i 1835, Gift med Ingeborg Johannesdatter Skage f. 1804 d. 1880. Gården blir delt i 1872. Barn: Ola bruk 1, Johannes bruk 2, de overtar hver sin del. Marta tjente på Skage, Kari tjente hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har oversett Anders ser jeg, her er han født 26/6-1803: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 6 (1800-1815), Fødte og døpte 1804, side 16-17. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8800&idx_id=8800&uid=ny&idx_side=-8>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Øverst til venstre er ekteskapet til Engel Nilsen Stigen og Ingeborg Johannesdtr den 8/6-1835: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Klokkerbok nr. A 1 (1816-1836), Ekteviede 1835, side 223. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8802&idx_id=8802&uid=ny&idx_side=-199>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer står det at hun er 26 år gammel, dvs hun skulle da være født i 1809.Men det er heller ikke rett, jeg finner henne født 17 august 1806 i Fana. Hun var tvilling med Birthe. Foreldra var Johannes Hansen og Marthe Knudsdtr Skage: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 6 (1800-1815), Fødte og døpte 1806, side 30-31. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

# 12: Jeg tror Mikkel Mikkelsen Stigen og hans kone Sidsele Jakobsdtr kom fra Haus dersom det er av interesse. De ble riktignok gift i Fana 28/6-1772: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 4 (1757-1774), Ekteviede 1772, side 182-183. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8798&idx_id=8798&uid=ny&idx_side=-90>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen som Kjell-Arne siterer fra Fanaboka var de trolig innflyttere. Finner ingen slike personer døpt i Fana.Derimot finner jeg to i passe alder i Haus.Michel Michelsen døpt 16 mai 1740 med foreldre Michel Larsen Tuenæs (?) og Christi Andersdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 5 (1733-1747), Fødte og døpte 1740, side 111. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg Sidselle Jakobsdtr som var noen år eldre: Zidzele Jakobsdtr døpt 4/11/1736 foreldre Jakcob Olsen Houe (?) og Kari Olsdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 5 (1733-1747), Fødte og døpte 1736, side 54. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFinner ikke disse personene igjen i Haus.Deres sønn Mikkel blir gift med Martha Johansdtr Nestun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Jeg leste engang for mange år siden i en bygdebok for Osterøy. Mener det var Gjerstad prestegjeld, men er ikke sikker i det hele tatt. En ting er jeg sikker på at jeg leste om svensken som var blitt tatt til fange og havnet i Samnanger. Hans datter sin slekt bor fortsatt på Osterøy.(Husker jeg fant etterkommere bl.a. i bygdene Kleppe og Solbjør). Har dere lest i kirkebøkene for Hosanger.? Mvh Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok etterkommerne til Brita Nilsdtr (Annas søster) som havnet der. Brita bodde nemlig på Mæhle med sin mann Johannes Eliasson. Noterte fra et innlegg 'Dei budde på Mæhle i Gjerstad sokn i Haus prestegjeld til dei døydde. Der lever stor ætt etter dei i Haus' Har for så vidt kontroll over deres barn om jeg ikke har alle etterkommerne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Er det ingen som kjenner til at ein Austestad (no død) i Øystese for ikkje så lenge sidan skreiv ei bok om Nils Pedersen Stålby og ætta hans? Eg fekk boka av han, men har truleg lånt den vekk, for eg finn den ikkje akkurat no. Så eg har ikkje nøyaktig år den kom ut. Trur den vart gjeve ut på eit forlag i Øystese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingen problem Lillian, du må bare henge deg på. Dess flere vi er, dess bedre -:)Hei Håkon, jo den boka kjenner vi til. I mine unge dager kjente jeg Atle Austestad godt, vi gikk i samme klasse på lærerskolen selv om han var noen år eldre enn meg. Han har skrevet flere bøker, jeg har og 'Karolinen i Samnanger' (kom ut i 1995). Vi mistet en flink mann da han døde (for 12 år siden, bare 54 år gammel), han var lærer og skoleinspektør på Øystese ungdomsskole. Vi var 6-menninger, men han var og fetter til min nieses svigermor.Men han har ikke tatt for seg alle etterkommerne i denne boken. Det er det Arnfrid Mæland prøver å gjøre nå, vi er en del som hjelper så godt vi kan og andre er selvsagt også velkommen. http://home.online.no/~harmell/slektsbok.htmlDet er flere debatter som handler om disse folka, det ble mange etter hvert!Selv har jeg min mormor og morfar fra Samnanger og prøver derfor å hjelpe til på den kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.