Gå til innhold
Arkivverket

[#62402] oldemor i Egersund


Gjest Grethe Elise Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Elise Paulsen

i forrige innlegg henvendte jeg meg direkte til Endresen, men er det andre som kan hjelpe er jeg glad for det. Jeg har navn og fødselsår på damen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager Grethe Elise, men jeg kan ikke finne navnet ditt på noen andre temaer/innlegg enn dette her i DA.Så derfor har jeg ingen aning hva du snakker om slik at jeg og sikkert flere andre også kan prøve å hjelpe deg. Hvorfor ikke legge inn en lenke til det temaet du snakker om, og å skrive nr. på det innlegget du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Elise Paulsen

ok, vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente Berit, er ny her, men altså. Jeg søker min oldemor som var født i Egersund, hun het Amalie Tostensdatter født i 1852. Hun var gift med Andreas Andersen som var fra Eidskog i Hedmark.I folketellingen for Egersund 1865 har jeg funnet henne, og jeg har også funnet henne i kirkeboken Eigersund - Ogna 1866 -1878. Hun ble konfirmert i 1866.Der fant jeg også navnet på hennes foreldre,men jeg kommer ikke videre herifra.Er det noen som kan si meg hvor jeg kan henvende meg for å komme videre. Finnes det et slekthistorie lag jeg kan kontakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Her er det første innlegget: LenkeDet lå først i forum for skanna kyrkjebøker, men redaktøren har flyttet det til brukarforumet (der det passer best).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er dåpen til Amalie Tostensdatter f. 1852 i Egersund med foreldre skomager Tosten Johnsen og Berthe Reiersdatter Eeg paa Damsgaard, nr. 76: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Ogna i Eigersund, Ministerialbok nr. A 12.1 (1850-1865), Fødte og døpte 1852, side 24. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1585&idx_id=1585&uid=ny&idx_side=-30>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ungkarl Tosten Jonsen, 35 aar, fra Stavanger og Berte Serene Reiersdatter, Eeg, ophold i Egersund, 27 aar, gifter seg i Lund i Rogaland i 1851, par nr. 8: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Lund i Lund, Klokkerbok nr. B 3 (1848-1885), Ekteviede 1851, side 274. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6301&idx_id=6301&uid=ny&idx_side=-280>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Godt, jeg ser du har fått hjelp.Det var vel ikke så lett å forstå hva jeg mente. Jeg søkte etter navnet ditt i feltet -søk i tema/gå til nummer- øverst på siden. Siden jeg ikke fikk opp noe mere på navnet ditt så lå vel det første temaet fremdeles under skanna kirkebøker. Skanna kirkebøker brukes om du skal melde fra om du f.eks. finner noe galt med eller mangler kirkebøker.Om du refererer til f.eks. et tidligere tema så er det lurt å legge inn en lenke med det temaet eller i det minste skrive temanummeret slik at hjelperne kan se hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Din oldemor Amalies familie i ft. 1900 for Søndre Land: Andreas Andersen er enkemann med fire barn. [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0536&kenr=007a&bnr=0003&lnr=00>LenkeEldste datter, Thora Konstanse, født 1885 i Evanger, dåp nr. 19: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Evanger i Evanger, Ministerialbok nr. A 1 (1877-1899), Fødte og døpte 1885, side 55. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ser at Andreas Andersen er født i Eidskog. I 1851 hørte Eidskog inn under Vinger. Ved søk etter Andreas sin dåp, fant jeg tre med samme navn født dette året.Så da må vi vel finne hvor Amalie og Andreas er gifte for å kunne bestemme hvem han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei... ser dette spørsmålet til meg først nå. Finner gjerne mer om det er nødvendig, men ser at du allerede har fått endel hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

BERTHE SERENE REIERSEN Pedigree Female Event(s): Birth: 06 JAN 1824 Christening: 11 JAN 1824 Lund, Rogaland, Norway Death: Burial: Parents: Father: REJER TORGUSSEN Family Mother: ANE JOHNESDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei.Jeg har nå sjekket disse folka i Lund-boka.Reier Torjussen dpt 16.11.1784 var sønn til Torjus Reiersen Eik.Reier bodde ei tid i Reiershola, en tørr og fin naturskapt 'stue' på Kjørmo som har fått navn etter han, men ellers var han husmann på Eik. Han var gift først med Berte Natansdatter Elvestrøm fra Sokndal. Med Anna Jonsdatter døpt 08.01.1786 fra Kvitingen i Lund fikk han 7 barn, men bare Berte Serene f. 08.01.1824 gift med Tosten Jonsen vokste opp. I Lundboka står det om han: f. i Stavanger i 1816, sønn av Jon Gausland (jeg skal sjekke på museet en dag om det finnes mer om han under Damsgård/Havsø i Egersund)Torjus Reierson Eik 1738-1822 var gift 5 ganger, og sønnen Reier f. 1784 var fra hans 5. ekteskap 04.05.1775 med Siri Nilsdatter f. 1746, datter av Nils Torkelsen Eik. Det står i Lundboka at han er nevnt død 100 år gammel, men I. Melhus sier han er f. i 1838 og bare var 84 år ved død. Men i 'Hetland skipreide, bind 1, Heskestad sogn' av P. Valand og O. Heskestad står det at han er døpt i Helleland 10.05.1722, og da stemmer det vel at han var 'over 100 år' ved død.Du kan spore forfedre til disse folka langt tilbake hvis du låner boka 'Lunds historie 1' av Ingjald Melhus (I. Melhus) 1961.Selv kom Torjus Nilsen fra Gya i Heskestad (Helleland skipreide), her altså nevnt f. 1722. Han var sønn til Reier Gardson Gya f. ca. 1690/95, gift med Anna Torjusdtr. fra Osen i Sirdal.Far til Reier: Gard Reierson Gya f. ca. 1651, trolig gm Anna fra Dorga. Hennes slekt skal kunne spores bakover i tid til Mauritz på Fintland nevnt 1519 på farssiden, og til Helge på Øxdal (Ørsdalen) i 1519.Gards slekt skal kunne spores bakover til Gard Toreson, lagmann i Ryfylke i 1423 som bodde på Tolga 1408-1423 og var gift med Ramborg Knudsdatter lejon, datter til Knut Algotson lejon. Her kommer du eventuelt i slekt med 'den hellige Birgitta' osv, videre til blant annet Gorm den Gamle og dronning Tyra i Danmark, Harald Hårfagre osv osv, hvis det er interessant å finne ut. Dette er mine forfedre også, om slektsantagelsene stemmer. (For meg personlig blir det noe uinteressant med slike 'mulige' slektsforbindelser, da jeg trives bedre med de mer sikre data om mine egne husmanns-aner :-) ,men litt artig er det jo). Hvorvidt det er helt hold i disse påståtte slektsbåndspekulasjonene, kan jeg altså ikke gå god for. Min onkel P. Valand har skrevet en del om dette. Du bør låne bind 1 om Heskestad i Hetland skipreide v/ Valand/heskestad, og lese selv det som står om dine forfedre.Her er f.eks. en som har puttet denne slektsforbindelsen inn i egen slektslinje[url="http://home.no.net/kjelgil/halvdanSvarte.htm>http://home.no.net/kjelgil/halvdanSvarte.htmeller her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Angående Tosten Jonsen f. 1816 i Stavanger, hvor faren kalles Gausland ved hans ekteskap i Lund i 1851. Ser at han kalles Tosten Jonsen Kydland ved død, med bosted Damsgaard. Damsgård ligger under gården Havsø i Egersund. Kydland kan han ha som navn fra Egersund, da dette er en gård i landssognet i Egersund, men Kydland finnes også f.eks. i Varhaug i Hå. Og Gausland finnes på Nærbø i Hå.På Gausland finner jeg nr. 16: Jon Tolleivson Brattebø, sønn til Tolleiv Jonsen Brattebø og kona Anna Aslaksdatter Kvitlen i Bjerkreim (lån eventuelt Bjerkreimsbøkene, 3 bind, der vil du finne mye mer om dem om dette viser seg å være dine forfedre).Jon Tolleivson var f. på Ausdal (Bj.) i 1788. Han ble gift 29.10.1809 i Nærbø/Hå med enken Marta Ingebretsdatter Gausland f. 1778. Barn som en nevnt f. på Gausland, i bygdeboken for Hå bind 1, Nærbø (som du også event. kan låne), er Taletta f. 1810 og Anna f. 1812.Bygdeboken sier videre: 'Han budde framleis på Gausland i 1812, men var bortreist før 1815, sidan veit eg ikkje meir om han'. Det er meget mulig denne Jon Tolleivson Gausland som er far til din Tosten Jonson f. 1816 i Stavanger..... la oss lete etter et bekreftende spor på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer som nr. 5 i 1831 blir Tosten Jonson 15 år gammel konfirmert i Egersund/ Ogna, født i Stavanger (ca. 1816), sønn til Jon Gausland og Ane (Jakobsdatter?). Da er vel dette mysteriet muligens løst? Kan Marthe Ingebretsdatter være død, og Jon Gausland på ny gift med ei Anna Jakobsdatter (f. eks. Kydland i Egersund? Bør sjekkes)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Min hypotese i forrige innlegg er muligens feil, hvis dette er rett Tosten (men da skulle det være Tosten Tostensen... men moren Ane Jakobsdatter stemmer..).LenkeHer døpes i Stavanger Domkirke en gutt født utenfor ekteskap, Tosten, (nr. 78 nederst på venstre side), sønn til pige Ane Malene Jacobsdatter, barnefaren oppgiven at være matros Tosten Svendson Bøe af Haae kald. Skal lete etter enda en Tosten... og se om jeg finner en far som passer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ser nå om John Gausland som er bortreist etter 1815 at kona Martha hadde folge av Anders Tørreson, og levde i 1821.Kan det være at mannen John Gausland har reist fra henne, og vært far til eller påtatt seg farskap til den Tosten som er døpt i Domkirken i 1815?Ser også at John og Marthas datter Anna ble gift i Stavanger i 1840, med Jonas Tormodsen Vetteland.Jeg skal sjekke Tosten Johnsen ytterligere opp, men må vente til Dalane Folkemuseum har åpent neste uke, der finnes det permer med opplysninger om de enkelte gårdene i Egersund (skal se under Kydland og Damsgård/ Havsø).God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Sorry, det er datteren Taletta f. 1810 som ble gift i Stavanger (de har ikke datteren Anna, jeg skrev feil)Her er hun som enke i 1865, en mulig søster eller halvsøster til Tosten Johnson GauslandLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Kommentar til innlegg 18: Ikke bare Berte Serine vokste opp, men bare hun ble gift, 3 andre søsken døde voksne, ugifte, Tønnes 1819-1885, vådeskudd, Rakel 1826-1881 og Anne Regine 1831-1899, de andre små: Jonas 1820-1823, Andreas 1822-1823 (døde med 4 dgr mellomrom) og Johannes 1829-1834.3 barn i første gifte, en sønn Peder var sinnssyk, sønnen Anders kom til Kristiansand som bybud, eldste sønn Reier skal være død på Steinberg 1808-1889, nevnt fattigmand/ enkemand. Men det tror jer er feil i Lund-boka, denne Reier er heller Reyer Reyerson f. på Gya, sønn til Reidar gardson Gya. Han heter da også i kirkeboka over døde Reyer Reyerson f. 1808 på Gya.Altså er det kun Berte Serine jeg kan finne av alle hennes 10 hel-og halvsøsken som er gift....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.