Gå til innhold
Arkivverket

[#62402] oldemor i Egersund


Gjest Grethe Elise Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Elise Paulsen

oj dette var mye informasjon, så flott :), plutselig vet jeg mye om denne siden av slekta som har vært helt ukjent for familien. Oskar som er født 1891 er min morfar. I familien har det alltid vært sagt at Oskar var oppkaldt etter sin mors bror som omkom i et skipsforlis samme år-natt Oskar ble født. Mulig dette ikke stemmer men!!?Jeg har forøvrig full oversikt over hans fars slekt, altså Andreas Andersen født på Eidskog i Hedmark. Takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her er de barna som finnes via Familysearch.com, men som du kanskje allerede har funnet?1. AMALIA TORSTENSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 20 JUN 1852 Egersund, Rogaland, Norway 2. ANNE TORSTENSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 24 JUN 1857 Egersund, Rogaland, Norway 3. TOBIAS BERTHINIUS TORSTENSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 29 JUL 1860 Egersund, Rogaland, Norway 4. REIEN TORSTENSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 19 JAN 1855 5. REIEN TORSTENSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 28 JAN 1855 Lund, Rogaland, Norway 6. ANNA TORSTENSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 24 MAY 1858 Egersund, Rogaland, NorwayFinner ingen Oscar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeSjekk ekteskap nr. 6 i Egersund/ Ogna i 1822, høyre kolonne. Her gifter Anders Andersen (sønn til Anders Kydland av Egersund) seg med Ane Mallene Jacobsdatter (datter av Jacob Bøe), begge 30 år gamle. Dette må jo være mor til din Tosten Johnsen (kalt Kydland ved død) døpt 1815 i Domkirken?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Og dette må da vel være haløvsøsken til Tosten Johnsen Kydland:1. ANDERS ANDERSEN - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 27 JAN 1834 2. ANDERS ANDERSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 23 MAR 1834 Egersund, Rogaland, Norway 3. ANNE JAKOBINE ANDERSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 17 MAY 1827 4. ANNE JAKOBINE ANDERSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 27 JUN 1827 Egersund, Rogaland, Norway 5. ANNE ANDERSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 16 FEB 1829 6. ANNE ANDERSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 08 APR 1829 Egersund, Rogaland, Norway 7. MARTHE REGINA ANDERSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 14 NOV 1824 Egersund, Rogaland, NorwayAlle har Anders Andersen og Ane Mallene Jacobsdatter til foreldre....., f. i Egersund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Muligens denne:ANNE MALENE JACOBSEN Pedigree Female Event(s): Birth: Christening: 29 NOV 1789 Ogna, Rogaland, Norway Death: Burial: Parents: Father: JACOB IWERSEN Family Mother: RACHEL ATLACHSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Finner nå denne familien under Bø i Ogna, nå Hå kommune: Jakob Ivarson sønn til Ivar Larsson fra Stokkeland osv, f. 16.11.1762, død 28.08.1828, gift 15.03.1889 med Rakel (Ranveig) Atlaksdatter Sandve f. 27.07.1762, død 07.03.1834. Det er nevnt 5 barn: Ane Malene 1789 g. 1822 med Anders Andersen i Eigersund, Esther 1792, Ivar 1794-1794, Lisa 1796 og Rakel 1799, gift med Gunnar Gunnarson Bø i Ogna (se nr. 32)Bøkene for Hå utgjør 3 bind, hvorav bind 3 er Ogna hvor du finner gårdene Bø, Stokkeland og Sandve. Du bør låne dette bandet for videre granskning, masse aktuelt slektsstoff for deg. Bibliotekene pleier være greie med slike lån, men det vet du vel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

jeg har lest debatten om Berthe Nathansdatter, og er enig i dine kommentarer i forrige innlegg. Hun hadde neppe barn med Reier Torjussen. Berthe Nathansdatter døde jo også alt i 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Elise Paulsen

i folketellingen for 1865 står ane bergitte jacobsdatter født 1791 oppført som logerende fattiglem under damsgaard sammen med berte reiersdatter. denne ane er vel tostens mor og bertes svigermor kanskje? fortsett å jobb dere, jeg er tilbake på nett om en uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her er hva jeg fant på museet en tidlig mandag morgen:LenkeEkteskapet til Anders Andersen Braatemoen fra Eidsskog, jernbanearb.formann i Egersund, gm Amalia Tostensdatter, de ble gift 29.12.1875.De fikk en datter Anna Eline f. 02.08.1876 på Skjelbred, Eigerøy i Egersund (arbeidet med jernbanen foregikk på asndre siden av sundet mellom Eigerøy og fastlandssiden, så det er nok forklaringen på hvorfor de føder et barn på skjelbred. Sønnen Thorvald Bernhard ble f. 30.11.1877 i Egersund. Deretter ser det ut til at de flyttet fra byen, og det stemmer jo med de ovenfor angitte fødestedene til deres øvrige barn.Jeg har ikke funnet verken Berthe Serine Reiersdatter eller Ane Malene Jacobsdatter gift Kydland, døde i Egersund. Jeg må sjekke hos en kompis som har systematisert en del egersundsstoff.... en gang det passer.Hold on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeKan dette være deres datter Anna Eline Andersen f. 1876 i Egersund som bor hos en eventuell onkel Auigust i Oslo i 1900? Ser at August Andersen er fra Eidsskog, som Anna Elines far.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det må være et feil årstall på Oscars eller Augustas fødsel. De står oppført som døpte i Evanger med en sides mellomrom, Augusta f. juli 1891 og Oscar f. desember 1891. Augusta er hjemmedøpt, kanskje hun egentlig er f. i 1890? Hvis ikke må dette være en rekord i tette fødsler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer er Anna Elines dåp... med oppgitt bosted Skjelbred (som altså er på Eigerøy, der du har Jærbanen på fastlandsiden av Eigersund kommune rett over sundet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Elise Paulsen

hei igjen. denne augusta har jeg ikke hørt nevnt i familien, kan hun ha dødd som barn. oskar er født i desember 1891, men augausta er kanskje født i 1890 som du sier. skal sjekke med min tante om navn på morfars søsken. jeg mener å huske en tante anna, og jeg vet at min morfar vokste opp bla i oslo hos søsken. skal sjekke dette også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Elise Paulsen

jeg har funnet navn på andreas sine søsken; karen f 1853, olia f 1855, hedda f 1858, marthe f 1862, karelius f 1864,død som barn, august f 1867, dette er da han som anna bodde hos i oslo, og karelius f 1869. har undersøkt om denne augusta f 1891-1890. ingen har hørt om henne så hun døde nok som barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Elise Paulsen

ja og det har jeg prøvd 'overalt', men ikke lyktes! det er heller ingen av de 'gamle' i familien som vet, og ingen spurte morfar mens han levde heller! vi vet bare at familien flyttet mye rundt i landet både før og etter amalies død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Elise Paulsen

amalie er døpt 20 juni 1852. dette fant jeg i kirkebok for Egersund hun er konfirmert i egersund i 1866. faren tosten død 1862. familien bodde på damsgaard da også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Grethe Elise Paulsen

Hei igjen:) Nå er jeg tilbake med oldemor! Samtidig som mitt siste innlegg her i september-08 fikk jeg kontakt med slekt fra Hedmark som har vært ukjent for oss,altså Andreas som Amalie var gift med, så det har tatt min fulle oppmerksomhet. Er det noen der ute som fortsatt kan hjelpe meg er jeg glad for det. Kanskje noen av Amalies søsken sine aner er mulig å finne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Grethe Elise Paulsen

Min gamle tante fortalte meg at min morfar, altså Amalies sønn,snakket om en slags menighet i Egersund hvor den ene delen kalte seg 'Oleranne' og den andre delen kalte seg 'Pereranne'. Den ene delen var glade og blide, og den andre var mer alvorstunge. En av 'menighetene' var alltid korrekt antrukket i dress og hatt. Slik jeg forstod min tante tilhørte Amalies familie 'de glade'! Er det noen som har noe opplysninger om disse 'menighetene' som angivelig holdt til i Egersund!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.