Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Marit Herland

[#62404] Tjenestepige Berthe Erichsdatter på Røa Søndre, Agger 1801

Recommended Posts

Gjest Marit Herland

Berthe er min 3xtippoldemor og jeg har ikke klart å finne noe særlig informasjon om henne. Bortsett fra at hun fikk et uekte barn med sin husbond Hans Holmsen på Røa Søndre i 1794 nemlig Dorothea Hansdatter. Det står at hun er 30 år i 1801, men jeg kan ikke finne noen Berthe Erichsdatter født i årene rundt 1771, kan heller ikke finne henne i 1834 folketellingen i Aker. Finner bare én Berthe Erichsdatter død mellom 1801 og 1834 som passer nogenlunde til henne. Det er Berthe Erichsdatter død Pinslie, 9 juli 1831 og begravet 12 juli 1831 i Aker (Skannet kirkebok Aker 1830-1838, s. 149). Hun døde 56 år gammel og det vil tilsi at Berthe er født ca 1775. Har lett i kirkeboka fra Aker, fødte 1765-1785 i årene 1774/75/76 og funnet tre kandidater:Berthe med foreldrene Erich Nilsen og Eli Olsdatter Huusebye eyet, født okt 1774, s. 80Berthe med foreldrene Erich Gulbrandsen og Anne Olsdatter Sandbraaten i Sørkeldalen, født 9. juli 1775, s. 85Berthe Maria med foreldrene Erich Gulbrandsen og Dorthe Madsdatter Brekke, født des 1775, s. 89Er det noen som kan hjelpe meg på riktig spor? Én av mødrene heter Dorthe og det kan være et spor... siden Berthe fikk en datter kalt Dorothea, men det er ikke avgjørende fordi farmoren het Dorthe også. Om ikke annet så kan kanskje noen hjelpe meg med å eliminere noen av kandidatene? Marit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.