Gå til innhold
Arkivverket

[#62410] Hans Andersen Plassen og Kari Olsdatter fra Heidal/Sel


Gjest Inge Flatmoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge Flatmoen

I 1875 bor de på Thordsenpladsen i Sel herad, Oppland. Hans Andersen skal være født ca 1828 mens fødselsåret til Kari Olsdatter oppgis til å være 1830. Hans foreldre, Anders Hansen og Anne Andersdatter, bor også sammen med dem i tillegg til noen barn.Klarer ikke å finne igjen disse ved 1900-tellingen, ei heller har jeg klart å spore de opp i kirkebøker fra 1875 til 1900. En datter, Anne Hansdatter Plassen (født 1857) gifter seg i 1881 med Morten Klemetsen Flatmoen og bosetter seg i Nord-Fron.Noen som vet når Hans Andersen og Kari Olsdatter døde? Skal ha bodd i Heidal eller Sel-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Heidal hørte i 1875 og 1900 til Vågå herred. Familien oppgir i 1900 og ha kommet fra Sel (også i Vågå). Dagens beboere ser ikke ut til å nedstamme fra Hans og Kari. Jeg er fra Heidal, men kan ikke bidra med opplysninger om bosted etter 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg mente i første setning FT 1875, og i 1900 finner jeg dem ikke. Fødested Sel høres litt rart ut i FT 1875, da minstemann Ole oppgis å være født der i Sel. De bodde jo i Pladsen i 1865. Jeg har forøvrig lest igjennom en kladd som jeg i sin tid gjorde av emigranter fra Vaage, men finner dem ikke der (1875-1900)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Flatmoen

Jeg skjønner ikke helt hvor disse folkene har blitt av, men er vel mest trolig døde før 1900, vil jeg tro. Håper jeg klarer å spore de opp i Vågås kirkebøker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Flatmoen

Så langt har jeg ikke hatt hellet med meg. Noen andre som kjenner til Plassen-slekta fra Heidal eller har kommet over noe i en eller annen kirkebok for Heidal, Vågå eller Sel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helge Hålåsæter

Jeg mener at jeg for 25 år siden såvidt var i kontakt med Phylis Pladsen fra Minnesota med røtter i Heidal. (Jeg har ikke tatt vare på noen korrespondanse, da jeg på den tiden var mest opptatt av å finne egen slekt derover.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, det var nok Phyllis, men Heidals-tilknyningen er jeg noe usikker på. Når jeg nå ser White Bear Lake, så mener jeg at det var der. (8-10 miles nord-øst for St. Paul)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei Inge!Jeg har funnet en del detaljopplysninger om etterkommerene i USA. Hvis du er interessert så send meg en E-mail. Er du etterkommer av Morten Flatmoen ? Da har du vel aner på Tretten ? !Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.