Gå til innhold
Arkivverket

[#62412] Fra Samnanger til Samdal i Fana


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Peder Andersson Børdal f. ca 1715 i Samnanger og Kari Nilsdtr Tveit/Langeland f. ca 1720 i Samnanger ble gift i 1746: LenkeFra Samnanger I, s. 641: 'Han var busitjar her frå 1746 til umb. 1757, då han flutte til Samdal i Fana og budde der sidan.'De hadde ihvertfall disse barna:Magdalena f. 1750Nils f. 1754Anders f. 1758Anna f. 1756 I bygdeboka står det at hun ble gift med Vinsiants Andersson Frøland som 'budde på Samdal i Fana frå umb. 1790'De skal ha stor etterslekt i Fana.Er det noen som kan hjelpe til med å finne mer informasjon om denne familien?Kari Nilsdtr var barnebarn til Peder Hansson Tysse, men det var også Peder Andersson Børdal, derfor er det ekteskapsløyve da de gifter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel Karen/Cari som dør her: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=FANA1712&gardpostnr=2036&merk=2036#ovre>LenkeHer dør Peder Andersen (far)i 1789: LenkeKari Nilsdtr (mor): LenkeKari Nilsdtr skulle da være født i 1721 og ikke i 1720 som det står i bygdeboka.Anne Pedersdtr og Vinsiants/Vincent Andersson er her i ft 1801: LenkeNils er vel han som er ugift:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Fana Bygdebok 4Bygslet Samdal, Fana. i 1759.Barn:Nils tjente hjemme, Anders, Mons bor på Gimmeland, Malena bor på Nesttun, Anna gifter seg i 1790 med Vincents Andersson Frøland f omk 1763 i Samnanger og bygsler i 1790.-----Anna Pedersdtr. og Vinsent Andersson FrølandBygslet Samdal bruk 6,7,8 i 1790Barn:Peder overtar, Kari tjente hjemme, Synneva, Guri flyttet til Bergen, Anna flyttet til Bergen, Anders bor på Håland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Kjell-Arne, som du sikkert skjønner er disse og etterkommere etter Rasmus Pedersen og Elin Nilsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 1: Trolovelsen er her: 3. pinsedag 1746, ikke 15. april, som var bevillingsdagen (tremenninger): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1746, side 94. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da finner jeg en datter av Guri Vinciantsdtr og Andreas rasmussen Samdal som gifta seg i Fana i 1827: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=1995&merk=1995#ovre>Lenke Her er Elisabeth Karine i 1828 i NK/Bergen : LenkeFinner ikke flere barn av dette paret, men det er to andre fødsler med samme navn for far, men Gurine Jensdtr for mor.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

(6) Står det ikke 'søskenbørn' etter navnet deres?Dersom det vi mener er rett at Peder Andersens mor, Malene Pedersdtr Hope var uegte datter til Peder Tysse, så ble hun halvsøster til Anna Pedersdtr, Karis mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror ikke vi hadde dåpen til Anders Pedersen Børdal i 1715: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1715, side 46. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-49>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo KjellaugDette er slekta til min kone. Peder og Kari er 4 tipp. Skal se om jeg kan finne eposten din og sende deg det jeg har.Barnebarnet til Anna og Vinsiants Andersson Frøland ble gift med tippoldebarnet til Anna Pedersdtr, Tysse og Nils Pederson Staalby. Så det var endel 'inngifte' i familien.Her er etterslektsbok etter Anna Pederdtr og Nils.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei igjen, Roald. Ja, det ville ha vært fint. Vi har funnet 9 barn etter Peder og Kari. 3 døde som spebarn og en pike døde to år gammel.Du har vel sett at Arnfrid Mæland holder på med å lage en slektsbok: http://home.online.no/~harmell/slektsbok.htmlVi er en del som hjelper til og kan godt trenge flere-:)Min adresse er som før: kelly dot petit at numericable dot fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kjellaug (10):Jeg har notert en Maritte (Marta) Hansdatter Tvedte (Tveit) (1688-1768) g.m. lensmann Hans Engelsen Lundervig Gjøen (1659-før 23. sept. 1737), uten at jeg klarer å plassere dem i forhold til dåpsbarnet. Kan han ha vært den samme som var 49 år gml. på Tvet i Strandvik 1701, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Christian (13) Ja, hun var hans andre kone (med sin første kone er de mine 6. tipper, Martas bror Hans var min 5.) men hun kom fra Tveita i Hålandsdalen. Nå er det jo mulig at det er henne, men jeg har mine tvil. Hans Engels/Ingjaldsson var 6-menning til Peder Tysse så noe slektsforhold å snakke om var der ikke, spesielt ettersom det var hans 'uegte' datter Malenas sønn som ble døpt. Marta Hansdtr har ingen forbindelse til dem. Jeg tror heller det er noen fra Tveit i Samnanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Skiftet etter Vinsjans Andersson. LenkeSkiftet etter Vinsians Andersen Samdal i Skjold skipreie side 55b, protokoll 19 år 1833-1837Skifte begynte 7. mars 1832, sluttet 20. juni 1833. Her nevnes barna Peder Vins., Anders V., Kari V. Bøe, Synneva V., g.m. Niels Vinsiansen Holmefjord, Gurie V.., g.m. Andreas Rasmussen Samdahl og Anna, 32 år.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Peder Vincentsens dåp: 1/1-1791: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1791, side 241-242. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8799&idx_id=8799&uid=ny&idx_side=-123>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Kari Wincentsdtr 14/10-1792: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1792, side 249-250. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeGuro 23/3/1794: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1794, side 259-260. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeSyneve 17/4/1796: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1796, side 271-272. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeGuro (Gura?) 19/8/1798: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1798, side 289-290. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeAnders 17/10/1802: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 6 (1800-1815), Fødte og døpte 1802, side 12-13. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Guro Wincentsdtr død 24/1-1795: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Døde og begravede 1794-1796, side 473-474. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8799&idx_id=8799&uid=ny&idx_side=-229>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHennes far Anders Vincentsen hadde vi vel? Lenke 'Slog sig i hiæl ved uforvarende at falde ud for en Klippe 'Hans kone Anna hadde vi vel og? Lenke Vi har jo skiftet etter henne.Kari Vincentsdtr har vi jo og skifte etter og dødsfallet: LenkePeder Vincentsen død i 1878:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fint Kjell-Arne, jeg glemte henne! Hun flytta til Bergen, men finner henne ikke gift der. Derimot finner jeg en fattig pike død i 1875 som kan passe, det er faktisk to er det den samme? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=1301begr&gardpostnr=61&merk=61#ovre>LenkeDødsdatoen er jo det:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Magdalena Pedersdtr Samdal ble gift med Johan Christian Larsen Nestun 29/6-1777: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=1087&personpostnr=1087#nedre>LenkeFikk de flere barn enn Marta f 1778? Dåp: LenkeDet ser ikke slik ut ifølge Døpte i Fana 1712-1799. Etter den tid var de for gamle og det er heller ingen andre barn med dem i ft. 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med Mons Pedersen som bodde på Gimmeland. Han ble gift med Margrethe Thomasdtr Gimmeland (1763 -?)i 1790: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=1288&merk=1288#ovre>LenkeDe fikk flere barn:Kari Monsdtr (1790 - ?): LenkePeder Monsen 1792: Lenke Død 1865: LenkeThomas 1794-1797: LenkeDød: LenkeMadli 1795-1808: LenkeDød: LenkeAnne 1796-1797: LenkeDød 1 og 1/2 år gammel: LenkeHans 1797-1797: LenkeThomas 1798-1798: LenkeAnna 1799-1799: Død: LenkeBrithe 1799-1799: LenkeDød: Lenke Anna og Brithe var tvillinger.Tormod 1800-1800: Død 5 uker: LenkeKari giftet seg med Søren Jakobsen Henne (1790-) i 1809: LenkeDe fikk 11 barn, bodde på Totland i Fana (?) Finner verken henne eller mannen blant døde i Fana. Heller ingen av deres etterkommere på Totland i 1865, så nå undres jeg på om det var på Totland i Fana de bodde! Peder giftet seg med Siri Jakobsdtr Henne (1786 - 1847) Hun var søster til Søren. Vigsel: LenkeSiris død:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Iflg Fana bygdebok s 287 Malena Pedersdtr Samdal og Johan Christian Larsen bare datteren Marta. Marta ble i 1801 g.m. Mikkel Mikkelsen Stige. De fikk flere barn, har du de? mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg tenkte meg det at de bare hadde henne. Jo takk, barna har jeg. De fikk 10 barn, men alle vokste ikke opp.Du skulle vel ikke finne noe på Kari Monsdtr og Søren Jakobsen Henne? Jeg skjønner ikke hvor det ble av dem for jeg finner dem ikke døde noen steder. Ingen av barna deres på Totland i 1801 heller.Barna var Jakob, Mons, Thomas, Lars, Margretha, Mikkel, Søren, Peder, Giertru og Kari.Vi kommer ikke til å gå lengre enn til 1800 med slektsboka, men de som er født før den tid er det jo fint å ha med dødsfallet på og hvor de ble av. Arnfrid har jo litt av en job med å sette opp alt dette!!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.