Gå til innhold
Arkivverket

[#62415] Fra Myre på Vegårshei til Flodda i Austre-Moland i 1750-åra


Gjest Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Inge Apesland

Nils Gjermundsen Vik / Flodda (1718-1776). Gift 21.06. 1750 i Vegårshei kirke med Anne Jensdtr. Myre ? (ca. 1720-1802). Nils og Anne ble trolovet i januar 1750 (i følge kirkeboken Gjerstad-Vegårshei).Mitt spørsmål gjelder her ANNE JENSDTR: VAR HUN FRA GARDEN MYRE PÅ VEGÅRSHEI ?Nils var født 1718 på gården Vik på Vegårshei, Døpt 23.10 1718 i Gjerstad kirke. Foreldre: Gjermund Aslachsen Tveit / Vik (ca. 1675-1724) fra Tveit i Åmli, og Helje Olsdtr. Ljøstad. Østre-Ljøstad-familien på Vegårshei. Nils mistet tidlig sin far, foreldrene hadde vært småbrukere flere steder på Vegårshei før de overtok gård på Vik i 1710.Anne var TROLIG født ca. 1720 på Myre? Vegårshei. Foreldre KAN VÆRE: JENS JONSEN MYRE (ca. 1673-1733) og MAREN ANDERSDTR SONGE (ca. 1673-1737). Jens og Maren var eiere / brukere på part i Myre på Vegårshei. Boet etter Jens Myre var fallitt og det ble ikke utbetalt noe arv til barna.Det jeg vet om Nils og Annes videre liv i Vegårshei og Austre-Moland: De var de første årene husmannsfolk på plassen Bjørmyr under Myre gård på Vegårshei 1750-1753. I 1753 kjøpte de part i gården Flodda i Austre-Moland.Nils Gjermundsen Flodda døde 1776, arveskifte holdt 26.06.1776. Jordeiendom var 3 kalvskinn i Flodda. Sønnen Jens overtok gården på Flodda, var gårdbruker der ved FT 1801.Anne Jensdtr. 82 år ”Haver sit ophold af sønnen” i folketellingen kalt ”Niels Jensens enke” (NB: Feilskrift for 'Nils Gjermundsens enke').Anne Jensdtr. Flodda, 83 år, død 02.01. 1802 på Flodda i Austre-Moland.MITT SPØRSMÅL GJELDER ALTSÅ OM ANNE JENSDTR. KAN HA SITT OPPHAV PÅ MYRE. VEGÅRSHEI ? Det ser slik ut av kirkeboka for Gjerstad-Vegårshei, hvis jeg tyder gardsnavnet ført der korrekt.Av barneflokken til Nils og Anne på Flodda kan det se ut som alle 4 besteforeldrene på Vegårshei er oppkalt.Nils Gjermundsen og Anne Jensdtr. Floddas barn:1. Gjermund Døpt 02.02. 1751 på Vegårshei. Myndig i 1776. 2. Maren Døpt 11.05. 1755 i A-Moland. Bodde ugift hos broren Jens på Flodda i 1801: ”Svag og ernæres af broderen.” 3. Jens Døpt 04.09. 1757 i A-Moland. Gårdbruker på Flodda i 1801. Gift 1785 i Holt med Ingeborg Knudsdtr. Heggland (1758-18 ). 4 barn i 1801. 4. Knud Døpt 1761 i A-Moland. Husmann / arbeidsmann på Langsæ. Gift 1784 i Holt med Ingeborg Knutsdtr. Heggland (1754-18 ). Etterslekt 5. Ole f. 1762 på Flodda. 6. Helje f. 1764 på Flodda.MVH Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

En tilleggsopplysning om gården Flodda i Austre-Moland: Gårdsnavnet var ofte skrevet 'Fladen, Flaadden' osv. Gården ligger i sørvestre del av tidligere Austre-Moland kommune (nå i Arendal kommune) ikke langt fra Myratunet bo- og omsorgssenter i Arendal.mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hallvard Tveiten presenterer i 'Vegårsjeislektstavler' Anne Jensdtr. Myre (f. 1720) som datter til Jens Jonsen Myre - men det har du vel kanskje sett. Han kaller ellers ektemannen hennes for Nils Gjermundsen Flå (antakelig en misforståelse av gårdsnavnet Flodda).Nå er jo ikke Tveiten alltid til å stole på, men koblingen er vel ikke her usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser for øvrig at kausjonistene ved Nils Gjermundsens og Anne Jensdatters trolovelse i 1750 var Jens Skaaland i Holt sogn og Anders Jensen Myre.Sistnevnte var vel i hvert fall sønn til Jens Jonsen Myre, og sannsynligheten er jo stor for at han kan ha vært brudens bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Tusen takk Oddbjørn J.Jeg har sjekket denne Myre-slekta tidligere i Tveitens Vegårshei-bøker, men hadde ikke merket meg denne Anne. Hadde dog notert at Anne var tilknyttet gården Skåland i Holt, men hun kunne ikke være datter av en Jens som bodde på Skåland.Jens Jonsen Myre har også en annen datter; Ingeborg Jensdtr. Myre (ca. 1717-1794). Gift 1) med Jens Gulbrandsen Skåland (1684-1757). Disse er også mine forfedre gjennom en av de to sønnene som overtok gård i Froland.Har ikke Vegårsheibøkene her, men tenke å sjekke lokalhistoriesamling i Oslo ved anledning. Men du styrker absolutt min antakelse. Takk.mvh Knut Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg glemte i farten å nevne at Jens Gulbrandsen Skåland i sitt andre ekteskap var svigersønn til Jens Jonsen Myre. Jeg stammer for øvrig selv fra Jens Skåland og hans første kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg forresten også nevne at den Lars Knudsen Hegland, som er nevnt i innleggene 41-42 i den tillenkede tråden, var gift med Maren Jensdtr. Skåland (f. 1749), datter til Jens Gulbrandsen Skåland og Ingeborg Jensdtr. Myre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Oddbjørn J:Etter en uke bortreist på jobb ser jeg nye interessante innlegg i de to debatt-trådene her som omhandler (bl.a.) slekt på Flodda i Austre-Moland.Jeg er jo noe FORVIRRET i foRhold til to brødre JENS OG KNUT fra Flodda (nedenfor) - som giftet seg med to søstre fra Heggland i Holt - og begge disse damer het INGEBORG KNUTSDTR HEGGLAND.MITT SPØRSMÅL ER; Hvem er disse to INGEBORG-ER - der var tror jeg to KNUT-ER på Heggland i Holt i 1750-årene - og kan man vite hvem av de to KNUTER som var far til hver av det to INGEBORGER ??? Fra innlegg 1) ovenfor repeterer jeg følgende; Nils Gjermundsen og Anne Jensdtr. Floddas barn:1. Gjermund Døpt 02.02. 1751 på Vegårshei. Myndig i 1776.2. Maren Døpt 11.05. 1755 i A-Moland. Bodde ugift hos broren Jens på Flodda i 1801: ”Svag og ernæres af broderen.”3. Jens Døpt 04.09. 1757 i A-Moland. Gårdbruker på Flodda i 1801. Gift 1785 i Holt med Ingeborg Knudsdtr. Heggland (1758-18 ). 4 barn i 1801.4. Knud Døpt 1761 i A-Moland. Husmann / arbeidsmann på Langsæ. Gift 1784 i Holt med Ingeborg Knutsdtr. Heggland (1754-18 ). Etterslekt5. Ole f. 1762 på Flodda.6. Helje f. 1764 på Flodda.MVH Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

For ordens skyld:Fødselsårene for de to damer INGEBORG KNUTSDTR. HEGGLAND henholdsvis 1754 og 1758 er ca-årstall - blant annet utfra folketellingen 1801.Men jeg er jo usikker på årene og hvilken av KNUTENE på Heggland som var deres far - vanskelig å finne ut av dette fra kirkeboka Holt.Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Knut IngeJeg har ikke vært hjemme i kveld - derfor et sent svar.Ifølge Holtsboka ble Ingeborg Knudsdtr. Hegland gift 1784 med Knud Nilsen Fladen, Åmli (må vel være feiltolkning av Flodda i A. Moland, som det helt korrekt står ved vielsen i kirkeboka, og som du også har i din oversikt). Denne Ingeborg var, jfr. samme kilde, datter til Knud Nielsen Hegland. Han var igjen sønn til Nils Knutsen Hegland (ca. 1690-1769) og Mari Jonsdtr. Nils Knudsen Heglands yngre bror, Lars Knudsen Hegland (g.m. Anna Andersdtr.) var far til Mari Larsdtr., som igjen var g.m. Knud Aasmundsen Hegland - og de var foreldre til den Ingeborg Knudsdtr. Hegland som ble døpt 12/2 1758, og som ble gift 1785 med Jens Nielsen Flodda. De to Ingeborg'ene fra Hegland var altså tremenninger.Når det gjelder den førstnevnte Ingeborg (kona til Knud Nielsen Flodda), er det et par problemer: 1) Dåpen er ikke å finne i kirkeboka for Holt (kan hun være døpt et annet sted?). 2) Det er vanskelig å få klarhet i hvem som var hennes mor. Holtsboka oppgir kun Knud Nielsen uten kone. Kirkeboka viser imidlertid at Knud Nielsen giftet seg i Holt 19 Trinit 1757 med Tore Andersdtr., og de fikk flere barn i 1760-årene (og kalles da Knud Nielsen Hegland og Tore Andersdtr.). Ingeborg må imidlertid være født før dette giftermålet - enten utenfor ekteskap, eller Niels må ha vært gift tidligere. Det må nemlig være denne Ingeborg Knudsdtr. Hegland som blir konfirmert i Holt i 1770, 16 1/2 år gammel (og da kan jo det antatte fødselsåret 1754 stemme bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et litt tilfeldig funn fra kirkeboka for Bakke (Vest-Agder):(1754) Dominica Invocavit ved TonstadDøbt....Et Par fremmend(?) Folch(s) S(?): Knud Nielss: og Ingebor Pouls Datter/ Som sagde sig at være fra Holle (Hölle) Sogn:/ Deris Barn, Kaldet: Ingebor.LenkeKan Holle (Hölle) sogn her være feilskrift for Holt sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Intet er vel umulig Oddbjørn - men jeg tror likevel 'Hølle sogn' her faktisk er Høle sogn, som på den tiden også omfattet det som i dag er Forsand kommune omkring Lysefjorden, i søndre del av Ryfylke. Det egentlige Høle sogn (utenom Forsand) er i dag del av Sandnes kommune.Det har gjennom århundrene vært mye kontakt begge veier mellom Sirdal / Tonstad og nabobygdene i vest - Forsand, Bjerkreim, Gjesdal osv. Dette ser jeg av egen slektshistorie fra disse områdene.Tilbake til Ingeborg Knudsdtr. : Tror nok din vurdering i innlegg 11 er riktig - og det blir kanskje vanskelig å finne morens navn - ofte er mødrenes navn utelatt i kirkebøkene ved dåp på 1700-tallet. Så lenger enn dette kommer jeg trolig ikke.Ha en god dag - mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Antakelig har du rett. Jeg kjenner for øvrig Høle og Forsand relativt godt, siden jeg har bodd et par år i de traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.