Gå til innhold
Arkivverket

[#62421] Engebret Olsen Sutterhol i Kroer, Ås prestegjeld hvor ble han av?


Gjest Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Tjernshaugen

Tusen takk for svar Ann-Mary.Ja det er nemlig den samme som jeg tror det kan være, ville med dette innlegget ytterligere undersøke mulighetene for at dette er rett mann.Hverken giftermålet eller deres første barns dåp er å finne pga manglende kirkebøker for den perioden i Frogn.Jeg har ikke tilgang til bygdebøkene for Ås nå, så om noen kunne gjøre et oppslag på Sutterhol for perioden 1770-1830 vill jeg blitt glad:)Igjen, mange takk for innspillet ditt.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Ikke mye info i gårdshistorien. Engebrets søster Helene (og Per Einarsen Østby) tok over Sutterhol. Hun hadde satt opp testamente om at Engebret skulle arve 100 daler fra henne dersom hun døde før sin ektemann - noe hun gjorde i 1821. Engebret ikke ytterligere omtalt - ei heller om han virkelig fikk arven fra søsteren.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Er det i så fall paret som gifter seg 4.3.38 i Ås? Ingbret da i Qvernstuen (u Froen?) og Andrine fra Kind? Kirkebøkene gir ingen opplysninger om røtter annet enn 'Ole'.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen
LenkeRegner med at Andrine Larsdatter er hun som er døpt i lenken ovenfor og dermed ikke er 'min' Andrine (Jensdatter).Men det er jo teoretisk mulig for at dette er Engebret fra Sutterhol,men 'min' Engebret Olsen er oppgitt å være født i Ås, og Engebret Sutterhol er den eneste passende jeg har funnet i kirkeboka.Nå jeg fikk litt å gruble på:)Espen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Jarleif! Er interessert i informasjon om Helene Maria Olsdatter f. 1797? på Sutterhol og ektemannen Per Einar Østby og deres etterkommere, om det finnes i bygdeboken.Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Beklager - er nok feil foreldre - litt kryss i generasjonene her. Antar at Helvig er bestemor, men her håper jeg på input fra Jarleif. Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Oppsummert etter Ås gårdshistorie:Besteforeldre: Helvik Olsdtr på Sutterhol (d1819) fikk i 1772 dtr Abigal (1772-1818) med gårdsgutten Kristian Stensen på Gulli.Abigal g 1793 m Ole Johannessen (d1830). Barn:Johan 1794 dsbHelene Maria 1797-1821 g 1821 m Per Einarsen Østeby. Tok over Sutterhol i 1818.Andreas 1801-02Ole Kasper 1803-05Engebret 1806-07Maren Sofie 1808 gm Andreas Hansen HvitsteinplEngebret 1812. Helene Maria døde samme år hun giftet seg. Ingen barn nevnt i gårdshistorien. Per Einarsen gift igjen 1823 m Anne Persdtr Østbyplass. Flere barn.Håper dette er opplysende.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.