Gå til innhold
Arkivverket

[#62425] Frosta, NT : Hvor finner jeg Ole i FT1865 ?


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Den 19. juni 1864 blir Ole født i Frosta, Nord Trøndelag. Han blir døpt 17. juli 1864. Foreldre er Johan Arnt Karstensen og hustru Olava Olsdatter. Familien bor på bruket Nåvikvald under Nåvik. ( #48 ) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6586&idx_id=6586&uid=ny&idx_side=-63>LenkeOle blir konfirmert 5. oktober 1879 i Frosta. (# 28) : LenkeOle blir gift 22. november 1888 i Frosta med Regine Haldorsdatter Sandvei. (#29): LenkeI FT1865 finner jeg ekteparet Arent Karstens og Olava Olsd med sønnen KASBER ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg er tilbøyeleg til å tru at namnet Kasber i FT1865 er feil.Så vidt eg kan sjå, er det døypt éin Kasper Arntsen i Frosta (Frosta og Åsen) i perioden 1862-65, og der stemmer ikkje resten av faren sitt namn eller mora sitt. Han i FT1865 finn eg ikkje.Eg har gjort søk i FT1865 etter ektepar der han heiter ein variant av anten Johan eller Arnt eller Johanarnt Karstensen, og ho heiter Olave e.l. Dei einaste eg finn er ditt par i Tældalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Dette har ikke jeg sett før, men kan Oles far være den Johan Arnt Carstensen Reitan som ble født på Frosta 20.11. og døpt 25.12.1843? Jeg har ikke kone på han, men han var bror av min tippoldemor Karen Karstensdatter Reitan født 27.11.1835. Jeg har et dokument på over 20 sider med Karen og hennes aner med søsken på aner, og kan sende deg det hvis det er av interesse. Har det jo også i slektsprogram da. E-postadresse:anlih@online. no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lise.Dette er nok en annen Johan Arnt Carstensen. Denne Johan Arnt ble født 01 august 1840 av foreldre Carsten Johnsen og Jonetta Petersdatter. (se # 35) LenkeSamme foreldre finnes i FT1865 der han bor med sin kone Olava. Se innlegg #1.God Jul fra Dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner dette på side 480 i 'Frostaboka' bind 6: Johan Arnts far var Karsten Jonsen Bratsveet som var født i 1815 i Bjørnør. Han ble gift i 1839 med Jonetta Pedersdatter, som var født på Frosta i 1813. Hun var uekte datter av Petter Toldnæs. Jonetta hadde også dette barnet:-Ole Larsen født 1832, og far var Lars Olsen Solheim(i slektsprogrammet mitt ble han døpt 23.08.1807). Ole Larsen fikk i 1862 datteren Ingeborg Bergitta med Petrine Olsdatter Einbakken.Jeg sitter jo her med alle bygdebøker for Frosta fra bind 3 og utover og alle bind for Åsen, så jeg skal se om jeg kommer noe videre, men må vel innom kirkeboka først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner kun en Jonetta Petersdatter som døpt i 1813, men hun har Peter Olsen Storlien fra Stjørdal Compani som far, og ikke Petter Toldnæs. Moren var Martha Jonsdatter Vikaleiret, og jeg finner henne under Vikaleiret, Isaksplassen på side 334 i bind X(10). Hennes foreldre var Jon Andersen(ca 1758-1804 og Marta Arntsdatter Ryggabukt. De ble gift i 1792. Martha var født i ca 1758. Det ser ut som om Martha Arntsdatter som enke ble gift igjen i 1804 med Lars Kristoffersen(ca 1772-1862). Siden jeg er usikker på om jeg har funnet riktig Jonetta stopper jeg her foreløbig. Her er den Jonetta jeg har funnet som døpt i 19.ptrinit(??) 1813(litt nedenfor midten på høyre side):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16380&idx_id=16380&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.