Gå til innhold
Arkivverket

[#62432] Maren Olsdatter, Beiarn, riktig tippoldemor?


Gjest Grete Steigberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Steigberg

Hei! Maren var født omlag 1826. Hun giftet seg med Christoffer Olsen( 1800-89)på Øynes i Beiarn. Vet ikke når hun døde eller om det f.eks kan finnes noe gravsted.Har mange aner på henne, men begynner å stusse på om anerekken er feilaktig basert...Informasjon om den Maren jeg fortsatt tror og håper er den riktige er hentet fra MB Hansen sin slektsbok fra Beiarn, og hennes antatte aner også hentet fra Ø. Ringsaker. Hun er oppført som Christoffers kone i folketellingene, da med varierende fødselsår, som jo ikke er uvanlig.Klarer imidlertid ikke å finne støtte i kirkebøkene eller skiftene for Salten(CD.) Kanskje er det noe jeg har oversett?Foreldrene jeg har ført opp er Ole Larsen, Troli/Heminghytt, og Karen Bendiksdatter. Forfedrene deres har jeg mange av.Har sett litt på fadrene til Maren og Christoffers eneste datter Anne/Anna, men kan ikke se noen kobling der til Troli, Heminghytt eller ev. Osbakk.I kirkebøkene finner jeg bare en Maren Olsdatter i Beiarn som er født i aktuelt tidsrom (1822-28) Jfr.klokkerbok Gildeskål/Beiarn s. 69, Maren Johanna Olsdatter(tvilling) f. 1826, men tror ikke hun er den riktige...?Jeg kan dessverre ikke med linker så det ble på gamlemåten med sidetall:)Håper på innspill:) Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Enkem. Kristoffer Olsen Øines, 64 år, far Ole Holgersen giftet seg i Beiarn 30.07.1865 med Maren B. Olsdtr. Hemminghytt, 39 år, far Ole Larsen. Se post nr.5 nederst på siden. Jeg lurer på om hun var enke. Alderen tuder på at hun er født ca. 1826.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Fantastisk! da trenger jeg ikke å 'bytte ut' anelista.Du har rett i at hun var enke. Ut fra skiftene ser det ut til at hun var gift med Andreas Jørgensen som døde i 1853. Da var deres datter, Anne Marie Andreasdatter, 1 år gammel.Tusen takk for hjelpen:) Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Maren Bergithe Olsdtr. ble født 04.10 og døpt 08.10.1826. Se nederste post på høyre side i kirkeboka. LenkeDu hadde således funnet rette foreldre.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Begynner virkelig å lure på hvordan jeg leter rundt i disse bøkene:)I dette tilfellet kan jeg heller ikke skylde på uforståelig skrift. Har holdt meg til de spesifikke KB for Beiarn, men ser nå at Gildeskål bøkene er like sentrale også for Beiarn.Takk igjen Rune:)Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Anne, min oldemor, hadde bare en søster (halvsøster) den 15 år eldre Anne Marie, f. 1852 jfr. innlegg 3.Finner henne i FT for 1865 og 75, men ikke i 1900. Lurer på hvordan det gikk med henne.Er det noen som har opplysninger om hun kan døde tidlig eller ev. flyttet fra Beiarn/Gildeskål? Eller, forhåpentligvis, fikk etterkommere?Har dessverre ikke MB Hansen sin Beiarn bok for hånden, kanskje står det noe der?Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Anne Marie Andreasdatter f 28/3 1852 d 1885 g med Johannes Kristensen i 1881. Paret står oppført under Dokmo. Ingen barn er ført opp i dette ekteskapet. Johannes K gift på nytt i 1893 - fire barn i dette ekteskapet. Det kan jo være at Anne Marie har fått dødfødte barn eller barn som er død kort tid etter fødselen. Jeg har funnet flere tilfeller der dette ikke er tatt med. Ta en titt i skannet kirkebok.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Takk Ann-Mary for info. om hvem Anne Marie var gift med, det var nytt for meg.I vår tid, der de fleste 'står godt i det', er det en kuriositet å se hva Maren og Ole levde av i 1865. De oppføres med litt bygg, poteter, 1 stort kveg, 2 får og 1 reinsdyr:)I skiftene deres, spesielt på Marens side, er det mange lapper/samer. Det er jeg spesielt stolt av! I Ringsaker sin bok står det noe om skoglappene i Trolia. En del er basert på E. Vegusdal sin bok, som visstnok heter: Beiarn Sognekalls historie... Har tidligere lånt den på biblioteket, mye interessant lesning forresten.Spennende om andre vet mer enn det som kan oppdrives i nevnte bøker og CDrom skiftene for Salten.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.