Gå til innhold
Arkivverket

[#62433] Presten Fredrik Fladmark, hvor ble han av?


Gjest Børge Strandskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Børge Strandskog

Fredrik Motzfeldt Raum Fladmark var sokneprest i Hamarøy i perioden 1866-1872. Han kom til Hamarøy fra Vardø, og hadde tidligere virket i Tromsø og i Horten. Fladmark, som var f. 1827 i Grytten i Romsdal, var gift med Stine Katrine Johannesdtr f. 1826 Fredriksvern.Sannsynligvis skulle Fladmark overta embede annetsteds i Norge da han forlot Hamarøy i 1872, men hvor? Jeg kan ikke finne familien i FT 1875. Fladmark selv var død før århundreskiftet, da enka Stine bodde hos sin sønn Amund i Kristiania. Kan familien ha oppholdt seg en periode utenlands på 70-tallet – kanskje på misjonsmarken?Noen som vet og kan hjelpe?Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Geistlig stat og kalender 1885: Fladmark, Fredrik Motzfeldt Raum. f. 1827, 1850 privatlærer, 1855 bestyrer af Lands høiere Almueskole, 1857 inspektør ved Horten Real- og høiere Almueskole, 1859 Sognepr. i Vardø, 1865 til Hammerø, 1866 Provst. i N.Saltens Pr., 1872 Sognepr. i Nordre-Odalen, 1875 Provst i Solørs og Odalens Pr., 1882 Sognepr. i Fredrikshald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Som innlegg 2 viser var han sist prost og sogneprest i Fredrikshald. Etter han ble pensjonist var han bosatt i Kristiania og døde der 8 mai 1899.Vh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Var interessant og finne disse opplysningene om Fredrik M R Fladmark. Selv har jeg lett etter Vilhelmine Eleonore Elisabeth Tapper som var i tjeneste hos han i Vardø (ft 1865). Etter det er hun som sunket i jorden.Kanskje flyttet hun med når de forlot Vardø, men problemet mitt da er at jeg ikke kan finne familien Fladmark som innflyttet/utflyttet på noen av disse stedene.Var det ikke vanlig at presten m/huslyd ble innført i dette registeret? Noen som har et tips om evt andre letemuligheter utover det & lete etter hennes dødsfall.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Til Britt Iren:Du har kanskje så god kjennskap til denne familien at du vet hvor jeg eventuelt kan få tak i et foto av Fladmark (eller aller helst et foto med kone og barn)? Kanskje det også finnes nedtegnelser eller minnestoff om deres tid i Hamarøy? Fladmark var prest i Hamarøy i de årene da Knut Hamsun delvis bodde hos sin ”slemme” onkel Hans Olsen på prestegården (Presteid). Hans Olsen hadde eget hus i prestegårdstunet der han drev både poståpneri, bibliotek og en liten handel med bl.a. stoff (tøy). Jeg ser at Fladmarks barn Amund, Marie og Olaf var på noenlunde samme alder som Knut – og at de dermed helt sikkert hadde en del med hverandre å gjøre i disse årene.Til Anna:Vilhelmine Eleanore Elisabeth Tapper fulgte med Fladmarks til Hamarøy i 1866. Tre år seinere, i 1869, utvandret hun til Amerika via Trondheim (du finner henne både i utflyttingslista for Hamarøy og i emigrantprotokoll i Trondheim). Ifølge emigrantprotokollen var reisemålet Chicago. Hennes skjebne ”over there” kjenner jeg ikke til.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Børge Strandskog

HeiSkulle gjerne hatt kontakt med etterkommere etter Fredrik Fladmark. Er du selv etterkommer - eller kjenner du til noen som er? Gi beskjed her på forumet eller eventuelt på e-post: borge.strandskog et monet.no.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Britt Iren Neergård

Utfra de opplysninger jeg har er det lite trolig at det er etterkommere etter Fredrik`s barn. Sender deg en privat mailVh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.