Gå til innhold
Arkivverket

[#62441] M & R. Andreas Østensen gift 1845 i Aukra.Hvem var han?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Andreas Østensen gifter seg 20 juli 1845 med Gunhild Stenersdatter (par nr 10)Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Aukra i Aukra, Ministerialbok nr. 560A03 (1845-1872), Ekteviede 1845, side 193. Permanent sidelenke: LenkeIflg opplysningene i kirkeboka er han 26 år, dvs født ca 1819. Jeg kan ikke finne ham verken døpt eller konfirmert i Aukra, og ikke finner jeg dødsfallet heller.Er det noen som har vært borti denne karen? All hjelp mottas med stor takk.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Det er noko som ikkje stemmer i kyrkjeboka ved vigselen: Faren til Andreas Østensen er kalla Christen Østensen. Anten skulle faren ha heitt Østen, eller så skulle Andreas ha heitt Christensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

I Bygdebok for Aukra, Bind 1, under gården Hjertvikrem,gnr 2, bnr 23: Andreas Østensen f ca 1819, d mellom 1852 og 1865. Kom bort på sjøen då båten han segla kom opp på ei grunne ved Snella. Son til Kristen østensen, g. 20-7-1845 med Gunhild f 3-12-1820, d 8-12-1878, dtr til Stener Larsen øvre Raknes, Otrøy og Ane Steffensdtr Husøy. Dei budde først på Aukratangen, men bøksla denne plassen ca 1849.5 barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

De to første barna var Andreas sine.Rasmus f 3-8-1843, mor Andrine Ingebrigtsdtr Solem. Oline f 2-11-1845, mor Beret Paulsdtr Aukratangen. Andreas og Gunhild sine barn: Ane Steffine f 18-1-1846, Torine f 14-1-1849, Ane Marie f 7-1-1852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk for svar alle.Det var ikke rart jeg ikke fant dødsfallet om han kom bort på sjøen. Men jeg finner fremdeles ikke dåpen til Andreas.Og ikke finner jeg noen Kristen Østensen som kan passe som far i 1801-tellingen heller.Det er vel ikke helt sikkert at Andreas var født på Aukra, er det noen som har funnet dåpen hans der? Jeg finner den ikke, skal lete videre.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Jeg tror ikke Andreas er født på Aukra. Det første barnet, Rasmus, er født mens Andreas var tjener på Solem. Østen er et navn som nesten ikke er brukt på Aukra. Har sett litt på fadderne. Det er stort sett folk fra Aukratangen og Hjertvik, bortsett fra en fra min manns slekt. Han bodde i Hjertvik, men var født i Grytten. Det kom en del innflyttere hit inne fra fjordene og fra Sogn og Fjordane. Er nok helst innflytter. MVH Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

I bygdebok Midsund III, Raknes Øvre, står det at far til Andreas Østensen var Østen Kristensen. Familien til Gunhild er forøvrig omtalt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Kirkeboka sier jo Christen Østensen. Det er samme forfatter på bygdebøkene i Aukra og Midsund, skrevet med noen års mellomrom. Kan han ha fått andre opplysninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Tror ikke han har fått nye opplysninger, men kan kanskje gjort en annen vurdering.Dette er tidlig 1800-tall, og slektsnavn på bygda med sen/son-ending var vel ikke vanlig. Vi må derfor regne med at vi her snakker om et patronymikum. Viser ellers til innlegg 3 av Torodd. En Andreas Østensen ville da (nesten sikkert) ha en far som hette Østen. Og at det her er vurdert slik at presten kort og godt har har byttet om navn på faren. Merker jo selv hvor lett det er å gjøre samme feilen.Kanskje denne kan være en kandidat som far til Andreas?3. OSTEN CHRISTENSON - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1786 Luster, Sogn Og Fjordane, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk for innspill til alle.Det er nok mest trolig som Bjørg sier at Andreas er innflyttet til Aukra, og at han er født og oppvokst et annet sted. Jeg tror mest på at hans far het Østen Christensen, og at for og farsnavn er ombyttet i kirkeboken. (men jeg kan jo selvfølgelig ta feil her). Østen er et navn som ikke er så veldig vanlig, så det skulle vel være mulig å finne Andreas sin dåp et sted, omkring 1819, med noen års margin.Jeg får bare begynne letingen, så får jeg håpe jeg finner ham et sted.Gunhild og hennes familie har jeg en del opplysninger om.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Nei, det skal ikke være lett alltid, men det er jo det som gjør denne hobbyen så spennende. Det hender vi ikke finner de vi leter etter, selv om vi leter i mange år.Takk for din hjelp så langt.Jeg skal fortsette å lete etter Andreas sin dåp, farens navn må jo være Christen eller Østen.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.