Gå til innhold
Arkivverket

[#62442] Brita Larsdatter f. 13.11.1809, Dalby,Værmland,Sverige


Gjest Morten Søgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Søgård

Brita Larsdatter f. 13.11.1809 av foreldrene Lars Larsson og Annika Andersdatter på Säterberget i Dalby, Sverige.Har noen mulighet til å sjekke om hun reiste til Norge og giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

I Hof,24 Sep 1836 gifter mine 2. oldeforeldre seg.Ole Johansen og Berte Larsdatter. Det har ikke vært mulig å finne Berte i Norge.Far oppgitt til Lars Larsen.Arild Kompelien foreslo for en tid siden hun fra Dalby.nr.30, her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HeiDette blir litt vel mye gjetting om du ikke aner noe om hun er Norsk eller Svensk. Det står ingen ting ved innføringen av vielsen i kirkeboka om hvor hun er fra. Navneformen ved føringen ser jo også Norsk ut.Jeg ser at det er veldig dårlige flyttelister for Hof for den aktuelle tiden. Har du funnet henne noe andre steder enn vielsen? F.eks om de får barn, hva står om henne der ? Lever hun ved tellingn 1865 ? Har du evt funnet hennes dødsfall ? Finnes det gode bygdebøker for Hof, hva står det evt der om henne ?Det er jo absolutt ikke utenkelig at hun var Svensk heller da.På Emibas finner jeg en Brita larsdotter, som kan stemme:Post 837910Larsdotter, Brita Brukardotter (ogift kvinna)f. 1809 i Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1835 från Kindsjön, Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 98Emibas emigrationsakt: Södra Finnskoga S 1835 002Det fremkommer altså ikke her på emibas hvor i Norge hun reiste til. Jeg har sett i husforhøret og der står det også kun Norge. Jeg har sett i utflyttingslisten for S.Finnskoga. Hun flyttet til Norge 7/11-35, men der står det også bare Norge og ikke noe stedsnavn. Når jeg ser i utflyttingslisten ellers for det året, så ser jeg at det var mange fra S.Finnskoga som flyttet til Hoff. Om det er Hoff i Hedmark vet jeg ikke, men det kan være det.Så langt er det vel litt få opplysninger til å stadfeste om dette er din Brita larsdotter. Det kan fort bli galt.Jeg vet ikke hva jeg skal tro om denne Brita larsdotter, eller den som du nevner Arild Kompelien har funnet. Begge disse Britta'ene hadde forøvrig foreldre med samme navn, nemlig Lars Larsson og annika Andersdotter. Men det er to forskjellige familier.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Hun bor med mann og barn på Purustorpet i Grue i 1865, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f60423&gardpostnr=655&personpostnr=3361#nedre>Lenke Det står der at hun er født i Grue, men det må være feil. Purustorpet er det nordligste finnetorpet i Grue, og ikke langt fra Lindberget,som begge to har som oppholdsted ved vielsen.Bare en Berthe Larsdatter f. i Grue 1809, men hun er gift med en annen. se her:Lenkese tema her på DIS ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tja, ikke lett å si hva eller hvem som er rett her.Har du sett på folketellingen 1865 som ligger på rhd ? Har hendt meg før at det kommer frem noe info der som ikke kommer frem på digitalarkivets telling og motsatt. Det gjør det også i ditt tilfelle.Det står riktignok som du sier at alle i denne fam er født i Grue. Mend et er en kolonne til, for etnisitet, og der står det: Kven LenkeJeg ser at Finn Sollien i siste innlegget på Dis, nevner at familien er omtalt i Grueboka. Har du sett der ? Fremkommer noe nytt i boka ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nei, det skal ikke være lett.Dette med at de er oppgitt som Kvener. Her er jeg helt ukjent. Kan Finn Sollien ha noe kjennskap til det ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

De fikk et barn i Hof før de flytta til Grue, Anders. nr.85 her; LenkeEn av fadderne heter Lars Larsen Sparbymoen(i Hof) Var foreldrene til hun fra Kindsjön, Södra Finnskoga med da de flytta til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Meget mulig at hun fra Kindsjön, Södra Finnskoga, Värmlands län er den rette, det er ikke så store avstander fra Kindsjøen til Lindberget .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Britta Larsdtr f 1809 i Säterberget, Kindsjön i Södra Finnskoga Dalby sogn, hadde det skogfinske navnet Kanainen. Det ifølge C.A. Gottlunds nedtegninger av finske slektsnavn i de svenske husforhörslängderna 1821-25. (Solør slektshistoreielags hefte utg. 2000 Jan Myhrvold og Niclas Perssons bok om C.A. Gottlunds Folkmängden på finnskogarna fra 1823. Utg. 2004).Faren Lars Larsson Kanainen f 1778 i Galåsen i Dalby Södra Finnskoga, mor Annica Andersdtr Raatikainen f 1783 i Säterberget.Dette er svedje/skogsfinner, og ikke kvener som det feilaktig er skrevet flere steder.Hilsen Liv, som for tiden er på ferie i de värmlandske finnskoger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Jeg er klar over at det er skogfinner.Hun Anne Lene Hagen mente i innlegg 3 at det var 2 forskjellige Brita Larsdotter i Dalby, som var født 1809, med foreldre Annika Andersdotter og Lars Larson.Kan ikke skjønne annet enn at det må være den av disse 2 (hvis det er 2) som flytter til Norge i 1835 som er den rette.Fra Kindsjøen på svensk side til Lindberget på norsk side er det bare ca. 2 mil.Noen andre som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har ikke noe nytt å komme med. Vil bare tillegge noe. Kanskje jeg har uttrykt meg noe uklart i innlegg 3.Britta Larsdotter utvandret til Norge fra plassen Kindsjøn i S. Finnskoga. På Kindsjøn bodde da også foreldrene hennes og hennes søsken.Jeg har jo faktisk ikke grunnlag for å mene om det er snakk om 2 stk Britta Larsdotter, eller om det er en og samme person. De kan jo ha bodd på Dalby før, det har jeg ikke sjekket.I allefall, den Britta i innlegg 3 reiste til Norge.Beklager om jeg har skapt usikkerhet.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Etter å ha lett i kirkebøker Dalby finner jeg bare en Britta, født 1809, med foreldrene Lars Larsson og Annica Andersdotter . (Genline Gid 474.34.76900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Takk skal dere ha begge to.Det var jo vanlig denne tiden at skogfinnene reiste over til nabolandet for å finne mann/hustru.Tror neppe jeg finner noen annen Berte/Britta som passer bedre her, selv om det endelige beviset mangler.mvh Morten Søgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Da er det ikke to personer det er snakk om her, men en og samme person. Da er vel mulighetene gode Morten for at det er dine kanskje ? Men, som du sier, det er ikke noe bevis for det, og det virker vanskelig å avklare det, så det blir helt sikkert.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.