Gå til innhold
Arkivverket

[#62449] Sett i historisk sammenheng-hvorfor taper vi bestandig ?


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Kveldens forsmedelige tap 2-2 for Island er bare ett i rekken av TAP Norge har blitt påført gjennom tusen år.Fra Kalmar-unionen til nå har vi tapt på alle områder.Vi har vært koloni under Sverige-Danmark og nå AP.Ligger det i den norske folkesjela å være en taper ?Det eneste bra vi har er oljen , og den er miljøskadelig.Og regjeringen stikker av med pengene og gir det til likesinnede.Kan det bevises historisk at nordmenn og kvinner legger seg på kne med rumpa i været og sier gjør hva du vil , jeg er norsk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Det kan se ut som vi skryter oss selv opp i alle sammenhenger.Vi fant noen polpunkt det er greit.Ellers er det svensk-norsk og dansk-norsk historie der Norge spilte en underordnet rolle.Etter 1905 er det ingenting å skryte av.I 1940 stod noen frem og bydde tyskerne aktiv motstand.I Dalene og i Narvik og Gratangen.Ellers har vi oppført oss som tafatte leilendiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Heldigvis for meg er jeg bare en 'stakkars' bergenser.Alt du refererer til skjedde forresten etter at hovedstyret ble flyttet til Østlandet/Oslo i 1299, da kontrollen lå rundt Vestlandet og Trøndelag tidligere gikk alt helt fint. Vi oppdaget Amerika, erobret store deler av Storbritannia, Normandie osv. for en periode, ble rike, og annet jeg ikke kommer på i farten, østlendingene lot bare noen andre ta over for seg med en gang. :)Men nå mener jeg uansett at hva som er et tap eller en seier ofte er veldig relativt, jeg personlig bryr meg f.eks. ikke noe særlig om å ha mye mer penger enn jeg trenger, det finnes for meg mer verdifulle ting i livet. Det er da også f.eks. en fin seier å være kåret til verdens beste land og bo i, da kan svenskene og danskene ha det så godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Heilt samd med Jarle. Etter at Håkon 5. flutta hovudstaden til Oslo i 1299 og Audun Hugleikson vart hengt på Nordnes i 1302, har Noreg stort sett vore eit lydrike under Sverike og/eller Danmark som har gått ad undas. At dei tek opp 'oljå' i sør, vest og nord, men nyttar pengane på austlandet, seier vel òg sitt. 'Trangvik' inst i Oslofjorden skal etter sigande vera det minst produktive området i Noreg, men vil ha alt. Men skiskyttar-VM fekk dei altså ikkje i går - og heller ikkje siger på fotballbanen.Registrerte forresten i går kveld at Brann ikkje hadde med anna enn avdanka og utselde spelarar (Helstad og 'snekker Andersen' (han Martin Andresen)) på det norske laget, medan dei hadde to noverande spelarar på det islandske laget. Då var det vel ikkje anna å venta ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja det er klart at vi har vært veldig uheldige (eller udyktige). Tenk om vi hadde vært så heldige å ha mange mange flere, (f. eks. svensker og dansker, etc.), å dele vår olje, vannkraft, etc. med opp gjennom årene.Da ville vi jo ikke bare hatt Ibsen og Nansen, men også Bellmann, Taube, Kierkegaard og Bohr, etc., etc. på laget vårt ...... da hadde vi nok klart kvalifiseringen uten problemer i første avgjørende kamp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Jeg er enig med Jarle og Bjørn om at det gikk galt eller pent sagt til helvete da Norges påståtte maktsentrum ble flyttet til Viken.Den virkelige hovedstad da og nå burde vært Bergen eller Trondhjem.Selv om Bergensborgere var med på å utnytte Nordlandsborgere gjennom flere hundre år.Hva gikk galt ? Har vi bare Saken er biff saken er surkål saken er ertestuing ! Salige Bjørge. ER DETTE ALT ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Halvparten av elitelagene (7 av 14) holder til på Østlandet. Det viser nok klart hvor man kan spille fotball. Så det er vel egentlig i de andre landsdelene fotballen svikter. Så tar de rikelig igjen med kjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Kan hende er jeg ikke helt seriøs. Men, når vi i har så mange utenlandske spillere i tippeligaen så blir bredden/kvaliteten av norske spillere for dårlig. England sliter med det samme problemet. Etter hva jeg vet så stiller flere engelskke lag med nesten bare utlendinger, også noen få norske. Hører dette tema hjemme her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Taper vi? Det er spørsmål om definisjon av tap. Tror ikke at Nordmenn generelt taper. Hva ønsker du og hva aksepterer du og hav anser du som tap er vel heller en mer riktig problemstillig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Dersom vi no inngår union eller ein eller annan slags konføderasjon med Island, så slepp vi (dvs. landslaget i forball) vel truleg å tapa mot dei i returoppgjeret :-)) For når vi er éitt land blir det ikkje noko returoppgjer på fotballbanen. - Og akkurat DER trur eg vi har løysing på nett dét problemet ... eller?Eller er vi i ferd med å bli så kollektivt schizofrene her i nord at vi jamvel kan spela landskamp mot oss sjølv - og tapar? Pådrar vi oss i staden berre ein nordatlantisk variant av det meir kjende britiske problemet?? For britane opptrer faktisk gjerne i éin samanheng som éitt land (Storbritannia), medan dei andre gonger som kjent er fire land (England, Skottland, Wales og Nord-Irland); alt ettersom. Konkurrerar mot kvarandre gjer dei òg.Nei, både fotball og geografi er alt anna enn lett ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Etter at austlendingane tok over etter bergensarane gjekk altså det meste gale. Men eigentleg kom det fyrste baklengsmålet i Bergen! Ein båt la til i 1349, og der var mannskapet råka av ein mystisk sjukdom (Svartedauden). Denne sjukdomen spreidde seg så til heile landet, tok knekken på ein stor del av folket og var sterkt medverkande til at Norge kom i union med Sverige og Danmark, og seinare tapte (m.a.) Island.Forresten tykkjer eg det er litt artig at eit land med eit folketal som tilsvarar Bergen greier å spele uavgjort mot heile Norge. Det kan forresten også nemnast at den fyrste landnåmsmannen på Island, Ingolfr Arnarson, kom frå Rivedal i Sunnfjord. Heia Island!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har ikke helt forstått hva som er temaet her, men vil gjerne formidle at i går tapte Bergen for Brann.Ja, det er riktig. Brann førte til at to sjøboder brant helt ned, to fikk alvorlige brannskader (på linje med nedbrent) og en fikk store vannskader. Sjøbodene var fredet. De var unike i Bergen. Beliggenheten utefor byens sentrum gjør at de har sluppet fri fra bybrannene som har herjet Bergen opp gjennom historien. Bygningene er fra 1600-tallet og byens handel med fisk foregikk for en stor del herfra.På Røros har man klart å sikre alle fredete og verneverdige bygninger ved at Riksantikvaren, Uni og Røros kommune har gått sammen om det. NÅ MÅ DET SNAREST OGSÅ SKJE HER HOS OSS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

'Hvor var du da ...' Norge slo Brasil? !!!!!!!!!!!!! Er du totalt historielaus - eller er det bare tap du legger merke til? Småkamper som Norge - Island? Kanskje det tar ei stund før du våkner, som de fleste normenn......Det tok litt tid for nordmenn før de skjønte at tyskerne faktisk var i krigshumør. Da Blûcher ble torpedert, våknet de etter ei stund og skjønte at 'Oi, det er noe på gang!'Men så tok de innersvingen på dem ved å frakte hele gullbeholdninga fra hovedstaden og nordover, først til ... så til ... så til ... og så over til Engleland! Først måtte den naturligvis til Tromsø ... sier ikke mer! Noen har skjønt tegninga! Lastebil etter lastebil nordover! Først til Åndalsnes. Men ferden gikk videre!Den gubben i det nye bankvelvet på Hamar, som prøvde å huske koden for velvdøra, han vant mot alle odds! Han klarte det etter en halv time med prøving og feiling!Tyskerne jaktet på konge og kronprins, men skjønte ikke før det var for sent at alt gullet hadde NORGE SNYTT DEM FOR!tAPER VI ALLTID? (Bokstavene er snudd på hodet!)Er ikke det å snu fakta på hodet?Molde har gjort det bra i år!!!DAgrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jada, vi slo Brasil i en kamp som ikke betydde noe for dem (de var allerede klare for videre spill).Ja, under krigen var vi flinke. Best resultat i arrestasjon av jøder av samtlige okkuperte land. Ingen motstandskamp av betydning før den tyske innvasjonen av Russland (fra kommunistenes side) og enda senere av 'hjemmefronten' - da hadde krigslykken forlengst snudd. Høyest antall medlemmer (i forhold til folketallet) i de nasjonale naziparti av alle okkuperte land osv. osv.Men ta ikke ovennevnte så alvorlig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Artig debatt, men Norge-Island spelte da uavgjort???? (selv om det tydeligvis oppfattes som tap). Islendere er ålreite folk, ja beint fram norske, så vi får se stort på det, dere, og glemme svartedauen, iallefall, selv om mangt kan sies om både maktsentrum og 1940.Heia SIF, hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.