Gå til innhold
Arkivverket

[#62449] Sett i historisk sammenheng-hvorfor taper vi bestandig ?


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Uten at jeg mente noe om det Norske landslag i fotball eller misunnelsespartiet Ap.Hvorfor er vi tapere ?Å flytte noen kilo gull er ikke en heroisk handling.Sjekk din lokale NS-liste i forhold til Handelstandsforening etter krigen.Du vil bli overrasket hvor mange sammentreff du vil få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Er ikke enig i at vi er tapere, jeg! Med fare for å hisse på meg halve forumet, tar jeg et eksempel: to ganger har vi sagt NEI til Fellesmarkedet/EEC/EF/EU og holder da faktisk hodet over vannet ennå... Bare det at lille Norge gjør noe sånt, og uten at det blir 'borgerkrig' etterpå, er da en bragd i seg selv!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Nåja, Astrid Karin (27), jeg er vel ikke så sikker på at de folkeavstemningene du nevner, kan regnes med slik som du legger opp til. For begge gangene så var det jo nesten halvparten av folket som stod igjen som tapere. Og siden jeg var vinner i 1972 og taper i 1994, så kan jeg forsikre deg om at det var 'gode nordmenn' på begge sider. Seieren må vel bestå i at vi respekterer resultatet av en demokratisk prosess. Det er ikke alltid skjer, - heller ikke i den norske politiske andedammen.Ja, Arnfrid (21), de fleste av oss har vel fulgt med på det der. Det var sørgelige greier. Det er vel også et spørsmål om disse sjøbodene var godkjent til boligformål, iflg. hva som ble sagt av et byråd på nyhetene i dag. Uten at noen ennå kan fastslå at det hadde noen betydning i forhold til brannårsaken.Historieløshet, ja, Dagrun (22), det kan vel være en dekkende beskrivelse av det som synes å være intensjonen med innlegget som innledet temaet her.La meg skynde meg å si at jeg har satt pris på mange morsomme og freske innpill fra Odd Einar Tømmerås her på brukerforumet. Og som sikkert har ergret puristene her inne.Men (og kanskje i likhet med Tore H. Vigerust), oppfatter jeg det slik at hele hensikten med dette temaet er å spre eder og galle utover Det norske Arbeiderparti. Og det er jo en virksomhet som foregår nokså systematisk på samtlige norske debattfora på internett, etter det jeg har registrert. Så hvorfor ikke også her?Forøvrig så kom jeg i tanker om ei karikaturtegning jeg så for noen år siden. Jeg tror den var laga av Roar Hagen i VG og var ment som kommentar til den økende oppslutning om et bestemt misnøyeparti. Den hadde følgende utsagn fra en velgjødd 'Ola Dunk' etter at han hadde stappa i seg vel og lenge: 'Nå er jeg så mett at det er like før jeg blir irritert...'For min egen del så kan jeg nevne at jeg er svært så fornøyd de søndagene hvor både Molde og Strømsgodset vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

AP har gjort (og gjør) en god jobb, men at det skal være typisk norsk å være god - se det er et annet spørsmål.Heia Stag - og Fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For å koble denne debatten mot slektsgransking - hvorfor stemmer så mange slik foreldrene gjorde? Er det arv eller miljø ('hjernevasking')?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Etter trådstarters høyst usaklige førsteinnlegg i denne ''debatten'' hadde jeg egentlig bestemt meg for ikke å delta her, men istedet heller la ''debattantene'' fra distriktene få utløp for sine komplekser overfor alt som smaker av sentralt østland og hovedstad. Når tråden så dreier innom både fotball, krigshistorie, Arbeiderparti og svartedød, ja, så ligger det jo an til å bli en klassisk norsk krangel som all fornuft tilsier at man bør holde seg borte fra!Likevel: Når man fremstiller Norge og nordmenn som tapere, provoserer man nok 99,9% av verdens befolkning (meg inkludert). I det store lotteriet har vi vel virkelig trukket vinnerloddet!?Så en kommentar til Arnstein Rønning (29): Gro Harlem Brundtland har fått ufortjent mye pepper for å ha sagt ''Det er typisk norsk å være god''. Man må huske på at dette sa hun i nyttårstalen i 1992, før OL på Lillehammer og før EU-folkeavstemningen - og dermed før norsk selvgodhet steg til det usmakelige og svært usympatiske. I 1992 var vi ennå ikke blitt verdensmestere i alt, og betegnelsen ''typisk norsk'' ble fremdeles oppfattet negativt. Etter at vår selvforherligelse tok helt av etter noen februardager i 1994, tror jeg nok ikke Gro ville tatt disse ordene i sin munn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Var virkelig ting bedre i perioden før hovedstyret ble flyttet til østlandet? Neppe.(5) Skriver: 'Vi oppdaget Amerika, erobret store deler av Storbritannia, Normandie osv. for en periode, ble rike, og annet jeg ikke kommer på i farten, østlendingene lot bare noen andre ta over for seg med en gang. :)'Ja, vestladet har mye av 'æren' for plyndringene og koloniene som ble etablert under vikingtiden. Det du ikke skriver noe om er hvorfor. Mye nettopp pga manglende administrasjon og mangel på ressurser til å etablere seg som jordbrukere i dette området, ble man her mer eller mindre presset til å plyndre andre. Hva oppnådde de egentlig? Amerika, i likhet med andre destinasjoner de oppdaget, måtte gjenoppdages pga manglende geografisk kommunikasjon. På stedene de faktisk koloniserte beviste de en manglende evne til å ivareta egen kultur og ble i stedet assimilert inn i andre. Storartet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Så mange tvilsomme og drøye påstander om årsak og virkning har jeg ikke sett siden Köhler-debatten raste som verst. Da hjelper det ikke at barnebarnet til sønnen til skipstømmermannen fra Rødøy er i Canada for prøve å overgå bestefaren i OL. Eller tapte også Hjallis i 1952??? Tittelen på tråden kan få en stakkar til å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Alle som regner seg som tapere kan rekke opp handa (bare én, for den andre må dere taste innlegg med her inne). Resten forlater denne tråde nå, og koser seg med tilværelsens høyst utholdelige lett- og vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Til innlegg (1) kan bemerkes at Norge aldri har vært en koloni annet enn da våre forfedre syd-europeerne etablerte utposter her etter siste istid, men at vi tvertimot alltid har vært et eget rike/stat som i kortere og lengre tidsrom har hatt samme konger som Danmark og/eller Sverige. Med et noe skjevt styrkeforhold, selvsagt. Og det er vel strengt tatt ikke noe å være flau over, for med få unntak hadde vi det ganske bra under både danske- og svenskekongene, sannsynligvis hadde vi det langt bedre enn vi hadde hatt det med en hjemlig konge eller om vi hadde utkjempet en eller annen idiotnasjonalistisk krig for å hevde en unødvendig uavhengighet, i 1814 for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Til innlegg 26Bare et lite spørsmål vedr. begrepet 'misunnelsespartier' (Jada, jeg vet du nevner bare ett, men.........)Var det p.g.a misunnelse at øvrigheta endelig forsto at lille fattige Ola, og deretter også lille Kari var i besittelse av intelligens og evner som burde bli benyttet???Personlig trodde jeg det var av rettferdighet, men jeg er jo blond da, og dessuten heia jeg på 'fattigguttene ' fra Sagene(som en større Osloavis kalte dem). De slo forøvrig Brann og Kniksen i det herrens år 1963, så datostemplet på meg har betegnelsen gammelt. Men, du verden så heldig jeg er, og mange med meg, som nå kan nyte godt av all misunnelsen.Eller skal vi kalle en spade for en spade og prise oss lykkelige over at en som Ole Einar Bjørndalen slipper å jobbe fra sju om morran til langt utpå kvelden før han legger ut på en lang treningsøkt? Det måtte de flotte gamle idretsstjernene våre, men jeg tror ingen av dem er misunnelige av den grunn selvom de kanskje skulle ønske at de selv hadde hatt de samme mulighetene da de var aktive.Gjør mange en tjeneste- bruk ordet misunnelig riktig!!!! Det er ennå endel urettferdigheter som bør rettes opp, og det har takk og lov flere og flere personer og flere partier enn AP forstått.Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.