Gå til innhold
Arkivverket

[#62452] Hvem er far til Niels Pedersen Bredahl?


Gjest Gudrun Wallengren
 Del

Recommended Posts

Gjest Gudrun Wallengren

I Friis Petersen: ”Studenterne ved Kbhs Universitet” er der en Niels Pedersen Bredahl, student fra Malmø skole 1640. Han bliver senere præst i Tromsø i Norge. Der henvises til Andr. Erlandsen:”Gejsteligheden i Tronhjem og Tromsø stift”, og til N.R. Bull: ”Den trønderske slægt Bull”. Hvem er far til denne Niels Pedersen Bredahl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Tak Arnstein, det er klart at der må være en fejl hos Friis Pedersen. Men der er nok ikke tale om præsten i Idestrup, Niels Pedersen Bredahl. Han er iøvrigt også nævnt hos Friis Pedersen, han er student fra Herlufholm 1646, og er ifølge Wibergs præstehistorie søn af sognepræst i Kettinge, Peder Andersen Bredahl.Præsten i Idestrup, Niels Pedersen Bredahl, var iøvrigt første gang gift med Bonifacia Kock, en datter eller broderdatter af sognepræst Jens Kock i Vergerløse. Hun blev begravet 5. februar 1658. og han ægtede derefter Else Jørgensdatter.(Vestens samlinger til en dansk præstehistorie, Rigsarkivets håndskriftsamlinger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har aner blant disse bredalingene, men vil også samtidig benytte sjansen til å henge på en etterlysing etter opphavet til Niels Olufsøn Kock, som var student fra Helsingør 1641, og som ble prest i Jemtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

I Abytarforum, under slægter, Bredahl, har jeg lagt en skitse til en slægtstavle for Bredahl, bare hvad der er kendt om de første generationer efter munken Niels Bredahl fra Vejle. Der er lidt oplysninger som Simon Ellefsen ikke har med, antagelig fordi han ikke har brugt Vestens samlinger på Rigsarkivet. Du kan jo prøve at se om der er noget du kan bruge.Simon Ellefsens anetavle bliver jeg først opmærksom på nu, den er flot og meget gennemført.Jeg kan godt se lidt efter Niels Olufsøn Kock fra Helsingør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 2: Dette blir vel feil--Jeg har notert Niels Pedersen Bredal (ca. 1620 - 1697), immatrikulert i København 1640 fra Malmø skole.På prestetavlen står det at han hadde vært visepastor i Trondenes i ti år før han kom til Tromsø, dvs ca 1649-1659. Han ble trolig prest i Tromsø 1659 da forgjengeren (1656-59) Laurits Nielsen Arctander på prestetavlen er satt opp som død.Han er n. som prest og prost i Tromsø ved hyllingen 1661 og underskrev postulatene til Bülche 27. juni 1666. Undertegnet også manntallet for Tromsø prestegjeld 1666.I familieskatten 1683 og 1693 betalte han for seg og sin kone Lucie Jørgensdatter, to tjenestedrenger og to tjenestepiker. Det skal ha vært skifte etter ham 1697 på Tromsø prestegård.Han var som nevnt g.m. Lucie Jørgensdatter Bull d. 1701 på Tromsø prestegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.