Gå til innhold
Arkivverket

[#62476] Navnetradisjon i Nordland?


Gjest Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Ed Iversen

Jeg forsker en slekt med grener fra Buksnes i Nordland Der finner jeg en familie som kaller sine sønner i tillegg til patronymikon , Rist, Dass, Jentoft og Bugge, alle i samme barnekull og samme foreldre. Jeg har støtt på bare en familie til som har noe lignende,da har det vært bl.a morens pikenavn. Det er ved barnets dåp og konfirmasjon jeg finner dette. Er dette navn fra de fire besteforeldrene? (farfaren i nevnte barnekull het Jentoft). I FT har de -sen navn etter faren.Var det vanlig å døpe barna med besteforeldrenes navn som mellomnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

I Nord-Norge var det svært vanlig med æresoppkalling, dvs. at overklassens etternavn ble brukt som mellomnavn på barn i fattige familier. Har mange slike tilfeller i min familie. Det kan meget vel være tilfelle her også. Jentoft er forresten brukt både som for- og etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Nord-Norge er kjent for å FORFINE navnene på barna sine.Vi tok navnene fra prest-fut-fogd-lensmann-kjøpmann og kalte opp barna etter dem.Også mye brukt var oppdagelser og oppfinnelser.JFR. Petrola og Azora.Hermetikka som mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Dette med de rare navnene nordpå er langt på vei en myte. Jeg har vel 100.000 døpenavn fra Vesterålen mellom 1600 og 1950, og der utgjør slike navn rundt en halv prosent. Jeg meiner professor Gulbrand Alhaug i Tromsø har kommer til en liknende andel landsdelen sett under ett.Åesaken til myten er blant annet samlinger av de merkelige navnene som faktisk blei gitt, pluss moro-litteratur som 'Vett og Uvett' og lignende. Men rett skal være rett, på andre halvdel av 1800-tallet og i visse områder blei det gitt endel uvanlige navn - som overalt i landet ellers.Oppkalling av statusnavn er ei heilt anna sak, og ikke så spesiell for Nord-Norge som man kan få inntrykk av i litteraturen. Siden de sør-norske tradisjonene for oppkalling sto svakere nordpå, men blei brukt som norm av noen historikere, har nordnorsk statusoppkalling fått særlig oppmerksomhet. Heller ikke her er det snakk om et allment kulturtrekk, men mye avgrensa både i tid og rom.Altså: Regn ikke de lett synlige unntakene som herskende regel. De drukner lett i massen dersom man ser på det totale navnetilfanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.