Gå til innhold
Arkivverket

[#62486] Andrine Jensdatter, født 1816 på Bækkevolden, Nordre dahlseie, Frogn


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Hvis det er den rette Andrine, som det vises til over, så giftet Jens Olsen og Abigael Olsdtr. seg 3/11 1811 i Ås Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7548&idx_id=7548&uid=ny&idx_side=-254>Lenke Nr. 4 til høyre. Dessverre er skriften i Ås i denne perioden noe utydelig.Paret fikk en datter Olia, døpt 15/4 1811 Permanent sidelenke: Lenke og en datter Johanne Maria, døpt 17/10 1813 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Torodd, takk for tilbakemelding. Jeg har jo lurt på det. I bygdebok for Frogn står det at en Jens Olsen kom til Fløyspjeld FØR 1815. Vet det er et Bekkevold i nærheten av Fløyspjeld. Men det er dette Bekkevold på NORD-DAHLSPLASS. Jeg vet også at Andrine har noenoe med Lindebraate å gjøre, som vel også er på Nord-Dahl.Undres jo om noen har hørt om et Bekkevold her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Lill, hvis du tenker på de to dåpene som Cathrin kom med så står det ikke Nord Dal, det står (oversatt):østre Nordbyplads, og dåpen skjedde i Nordby kirke.Er ikke helt sikker, men tror kanskje at Bekkevoll lå under en av Nordbygårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jeg har i overskriften skrevet korrekt, men i nr 1 står det feil. I kirkeboka står det Nordre dalseie. Det er dette jeg gjerne skulle finne ut om eksisterer - ikke til å forveksle med området der Nesoddveien starter. Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen Lill.Ja, en blir sliten av å lete i kirkebøkene. Det er vel ingen tvil om at det er den rette Andrine, Torodd har funnet? Viser til FT 1875 Lenke.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Linken du viser til er riktig, Cathrin, og Fløyspjeld er en teori. Men det passer dårlig med overskriften og linken til hennes død i kirkeboken. Jeg håpet kanskje denne henvendelsen kunne kaste lys over det registrerte 'Bækkevolden, Nordre Dalseie' som hennes fødested. Hun er også født i 1816 ifølge kirkeboken, mens den ev. faren Jens Olsen på Fløyspjeld flyttet til Fløyspjeld før 1815 ifølge bygdeboken.. Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå står 'Bækkevolden' i kolonna for fødested, mens 'Nordre dalseie' står i kolonna for bopæl. Det er derfor rett som Espen skriver i innlegg 9 - det finnes ikke noe Bekkevold under Nordre Dal i Frogn. Bopælen 'Nordre dalseie' er vel identisk med Kastellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hvorfor ikke se litt nærmere på hvilken rubrikk dette er ført inn?fødested = Bekkevold (som er i Nordby)Bopel = Nord DalMysteriet er derved løst helt enkelt ved å se litt på nærmere på hva som egentlig står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk, det er oversett, Kristian. Det var fint å få mer sikkerhet for det! Litt underlig at hun er født på Bækkevolden, mens foreldrene bor på Fløyspjeld, men.. Det er vel ikke mulig å finne faderen i Spydeberg...Cathrin, jeg har dessverre dårlig syn, og den kirkeboka du viser til for giftemål i nr 3 har jeg ikke mulighet til å tyde. Vil du være så inderlig snill å forsøke...Takk alle som bidrar! Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Lill.Nå spør du vanskelig, da jeg ikke er så dyktig til å tyde, men jeg skal prøve. Par nr.4 unkarl og??? Jens Olsen Rev??? og Abigael ??? ibid! Kan det være Revhaug? Håper andre kan trå til her.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Cathrin, her er hva jeg fikk, foruten ovennevnte i den nevnte tråden tidligere 'Det ble viet et par i Ås 3.11.1810, ungkar og soldat Jens Olsen Revaug? og Abigael Olsdatter som kan være aktuelle. 'Jeg vet ikke om disse kan være riktige, men tar gjerne imot innspill om det... Jens Olsen skal vel være født i Spydeberg 1782 ifølge folketellingen på Kastelle 1865 - hvis dette er hennes far...Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Lill.Nå er Espen den som har mest greie på gårdene i distriktet, men det overrasket meg ikke at det stod soldat Jens Olsen. Det kom en del soldater fra Østfold.Du må også huske på at var det ikke odel inne i bildet, så var de mange ganger nødt til å flytte på seg, for å finne et levebrød.Det kan være denne Jens Olsen, da jeg ikke finner noe ekteskap på han i Spydeberg.Dåp spydeberg 28/10 1780, s. 79 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2932&idx_id=2932&uid=ny&idx_side=-84>Lenke.Bror Christian Olsen f.1783 Permanent sidelenke: LenkeBegge brødre i 1801 tellingen i Spydeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen Lill. Ikke for å forvirre deg enda mer, men jeg oppdaget i kirkeboken for Spydeberg, gårdsnavnet Rævoug og etter søk på FT, så stemmer det.Kan Jens Olsen og Abigael Olsdatter ha oppholdt seg der?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Dette var interessant! Fødselsåret for Jens er vel litt feil i forhold til folketellingen, et par år er ikke så mye, ft var vel litt unøyaktige.(Det kan kanskje være flere i området ettersom fødselsår varierer på Andrine også.)Du nevner tidligere to barns dåp, altså evt. søsken av Andrine. Kan du se hva som står rett etter Abigael Olsdatters navn for Johanne Maria? Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.