Gå til innhold
Arkivverket

[#62492] Heinrich Engelbracht(-brecht) - Bremen (Tyskland) ca 1913, hjelp til søk


Gjest Anne-Lise Frøshaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Frøshaug

HeiTrenger hjelp til å finne data på min oldefar, og gjerne oldemor, Elise Rebekka (Revekka) Behrens. Sannsynlig gift før 1913 da min bestemor er født dette året. De skal være gift i Bremen, men har lite informasjon om Heinrich Engelbracht (Engelbrecht). Han skal ha vært telegrafist under krigen (1. eller 2. verdenskrig er uvisst). Vet at Elise R. Behrens er født i Kristiania, og har funnet hennes foreldre og søsken i folketelling her i Norge.Anne-Lise Frøshaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

etter ordet oldemor i første setning, følger et komma, og så navnet Elise Rebekka Behrens. Hun var altså din oldemor. Og hun var født i Kristiania 1913 ?Men hvor kommer Heinrich Engelbrecht inn her ? Du har ikke nevnt om han er din oldefar eller Elises far, elle rhva det nå skal være. Når mener du at innvandringen til Norge har skjedd ? Hvis Elise er født i Norge 1913, er det litt vanskelig å tenke seg at hennes far, hvis han også var i Norge 1913 og het H.E., skulle ha reist tilbake til tyskland for å gjøre krigstjeneste. Men det er slik du mener det henger sammen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, hvis Elise Rebekka Behrens var født i Kristiania 1895, så er det en helt annen person, f eks hennes datter, som er født 1913. Men siden Elise er født i Norge, er det også sannsynlig at hennes ekteskap er i Norge (og ikke i Bremen), så det hadde vært bra om Anne-Lise kunne komme med litt oppklarende informasjon her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kanskje det er Elise Revekka,født 1895,Kristiania, som blir gift med Heinrich Engelbracht(-brecht) ,og at de får en datter som er født i 1913?(Anne-Lise's bestemor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Heinrich Elgelbrecht jeg finner i passende alder ved søk på Fam.s er denne mannen? LenkeOm det er han som giftet seg med frøken Brehmer vites ikke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis gravminner finner jeg en rekke Berhendts navn , og på krigskirkegård Havstein, Trondhjem er en Paul Berendt -Emden f. 1913, d. 1943 og en Erik Beherend f. 1915 d. 1941, begravet samme sted.Vet ikke om disse kan være slektninger? Emden er vel ikke langt unna Bremen?Vet du om Elise Rebekka døde i Norge, og hva het datter?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Frøshaug

Hei igjenSkal prøve å gjøre saken litt klarere, ser jeg har vært litt sløv med hensyn til årstall bl.annet:1. Oldemor = Elise Revekka Behrens, folketellingen i Kr.sand er jeg klar over. Hun må på ett eller annet tidspunkt før 1916 ha flyttet tilbake til Tyskland og gifet seg, samt at min bestemor er født der. Flyttet alene tilbake til Norge med min bestemor da hun var barn.2. Oldefar = Heinrich Engelbracht (Engelbrecht). Aldri bosatt i Norge så langt jeg vet. Noen som vet om Tyskland har et 'digitalarkiv' av noe slag?, og om noen kan hjelpe til søk da jeg ikke leser tysk?3. Bestemor = Annelise Rakel Magdalena, født 27.09.1916 i Tyskland, er konfirmert og gift i Norge, så dette har jeg kontroll på. Hennes fødsel i Tyskland (Hannover eller Bremen?)har jeg lyst til å finne.Glad for all hjelp :)Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til hvilket sted i Norge flyttet hun tilbake - og når skjedde denne tilbakeflyttingen ? Kanskje du finner opplysningene om henens tyske bosted via dette svaret. F eks i SSB Folkemengdens bevegelse. Eller kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Det er en Heinrich Engelbracht som døde 24.10.1916 i Frankrike under første verdenskrig.Han har sitt gravsted i Brieulles-sur-Meuse.LenkeHvis dette skulle vise seg å være rett mann, kan det være hans bortgang som var årsak til at Elise tok Annelise med tilbake til Norge ? Men jeg aner ikke hvor vanlig Engelbracht navnet er i Tyskland...Du kan jo sende en email på engelsk til Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge, via der det står Formular. Benytte samme link som over. Mulig du må logge deg inn som gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.