Gå til innhold
Arkivverket

[#62495] Live Jonsdatter f 16? i Sjøli Rendal?/Storelvdal(Åmot)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Holder på med slektsforskning for en venninne, og er kommet til Live Jonsdatter som var født på 1600-tallet i Sjøli, som kanskje var i Rendal. Søker aner på henne. Hun var gift med Tollef Semmingsen som var bruker i Nystumoen Koppang, og født ca 1676. Jeg har bygdebøkene for Storelvdal nå, og finner ikke noe Sjøli der. Har jo tidligere hatt bygdebok for Rendal på fjernlån, og husker at det iallefall var en gård som het Sjøli der. Live hadde en bror som het Ole Jonsen Sjøli.Live var gift med Tollef Semmingsen som er oppgitt å være 70 år da han ble gravlagt i Åmot 5.søndag i faste 1746.De var brukere i Nystumoen under Koppang i Storelvdal som da tilhørte Åmot Barn av Tollef og Live:1)Goro Tollefsdatter født ca 1705, og gift med Nils Halvorsen Nordre Fiskvik. De fikk sitt første barn i ca 1730, og ble vel kanskje gift ca da? Det er disse jeg skal videre på.2)Jon Tollefsen født ca 1711, og gift i Koppang 30.09.1739 med Anne Andersdatter Sundet.3)Trule Tollefsdatter trolovet 01.12.1737 med Berger Eriksen Koppang, og de ble gift 08.04.1738. Her stemmer ikke bygdeboka helt, som oppgir at de ble gift i 1736 Berger døde 01.01.1763(har ikke sjekket kirkeboka når det gjelder akkurat det, men trolovelse og giftermål er sjekket med ministralboka).4)Tollef Tollefsen født ca 1716. Finner flere Tollef Tollefsen som blir gift i Koppang i hans 'giftermålsalder' på Family Search, men ingen som da bor i Koppang.5)Karen Tollefsdatter født ca 17196)Simen Tollefsen født ca 1721, og det er kanskje denne Simen Tollefsen som ble gift i Koppang 1.søndag i faste 1750 med Mari Andersdatter Koppang? Det er nevnt noe med 17.p.trinit.1749, som kanskje var trolovelsesdagen?7)Live Tollefsdatter født ca 1725 og død 17358)Ole Tollefsen Koppang født ca 1730, og det er kanskje denne Ole Tollefsen som ble gift i Koppang 02.10.1766 med Dorthe Pedersdatter?Skulle iallefall ønske at noen kan slå opp i bygdeboka for Rendalen under Sjøli, og si hva som står om Live Jonsdatter og broren Ole Jonsen og deres foreldre i Sjøli. Hvis noen vet noe lengre bakover er selvfølgelig dette også av interesse. Jeg har jo hatt bygdeboka for Rendalen tidligere på fjernlån bare for noen få måneder siden, og har ikke så lyst til å måtte bestille den på fjernlån nå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Utdrag fra lenken:114. Tollef Semmingsen Nystumoen Koppang, født 1676, bruker på Nystumoen Koppang i Stor-Elvdal, død 1746. Ved utskillelsen fra Øvergård hadde Nystumoen en skyld av 3 skinn. Ved skiftet etter Tollef Semmingsen i 1747 mellom enken og deres 7 barn var gårdens skyld øket til 5 3/9 skinn, og skiftebeløpet var 430 rdl. Han giftet seg ca. 1710, med Live Jonsdatter Nedre Sjøli. [url="http://home.online.no/~a-tilset/helga_i__stjern.htm>Lenke DIS NORGE: Live Jonsdatter Nedre Sjølie. Utdrag: I følge Fosvolds bygdebok for Stor-Elvdal var Tollef sønn av Semming Olsen og en datter av Tollef Bergersen (1634- ) og Beret på Nystumoen. Tollef Bergersen var sønn av Berger Olsen på Øvergård Koppang.I følge Odd Nytrøens Ytre Rendal Gard og ætt var Live Jonsdatter fra Nedre Sjøli. Hun var datter av Jon Simensen (1660-1741) på Nedre Sjøli og Ragnhild Andersdatter (1659-ca 1730) fra søndre Andrå.Ragnhild var datter av Anders Ingvaldsen (1629-1690) som kom fra Øvre Sjøli og som giftet seg med Ragnhild Olsdatter på søndre Andrå.Jon var sønn av Simen Sevatsen (1625-ca 1700) på Nedre Sjøli. Fra Simen Sevatsen og hans ukjente kone stammer et stort antall av rendølene i Ytre. : LenkeFS: Mulig søster? Siri Jonsdatter,1684 Nedre Sjoli, , Hedmark . Foreldre Jon Simensen og Ragnild Andersdatter :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser at en del av det andre som kommer frem fra Rendalen i linken har jeg, og jeg har litt annen opplysning på anenr. 113 der inne enn det som står der: Siri Hansdatter Nordstu Kvernes (med foreldre Hans Embretsen og Malene Halvorsdatter trolovet 29.09.1668 og gift 27.12.1668) har jeg funnet som døpt 12.03.1671 i Rendalen, men i linken ble hun født i 1673. Hun hadde forøvrig disse søsknene: Ingebret døpt 19.09.1669, Halvor døpt 23.11.1673, Halvor døpt 26.12.1675, et barn av Hans Kvernes gravlagt 09.04.1676, Hans døpt 24.05.1677, et barn av Hans Kvernes døpt 02.03.1679, Ingeborg som ifølge bygdeboka skal være født i 1680(har ikke greid å finne henne som døpt i kirkeboka som går til 1680(ministralbok 1662-1680 for Åmot og da Rendalens sogn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.