Gå til innhold
Arkivverket

[#62504] Bygdebok for Ås, søker info om gårdene Sutterhol og Gulli, to fluer i ett smekk


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Helene Maria Olsdatter er født på Sutterhol ca 1797. Vil gjerne vite om hennes forfedre der og når gården går ut av slekten. Hun dør i 1821, sannsynligvis barnløs? Helenes ektemann er Per Einarsen Østby - som jeg gjerne også skulle hatt data for.(Kjenner informasjon om at Helene ønsker testamentere 100 rd til sin bror, Engebret)Mor skal være Abigael Olsdatter bosatt på Sutterhol i 1801, døpt 27.09.1772 i Ås, gift 09.11.1793 i Ås og hennes mor Helvig Olsdatter Sutterhol f. ca 1738 (på Sutterhol?) - om jeg ikke tar feil. Finnes det mer om denne slekten?Helvig fikk Abigael (Uekte) med Kristian Steensen Gulli. Finnes det mer informasjon om Kristians familie i bygdeboken? Takknemlig for oppslag og tips..Vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei, Se debatt 62421 vedr Sutterhol. Per Einarsen var sønn av Einar Persen på Østby i Kroer. Einar (f 1763) kom fra Presterud i Garder i Vestby, og var sønn av Per Einarsen Storeholt i Kråkstad.Abigal Kristiansdtr's far er kun angitt som gårdsgutt Kristian Stensen på Gulli. Han er ikke omtalt i gårdshistorien der - så vidt jeg ser.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen hjertelig takk for svar som var kommet på 62421! Det var opplysende!Kjenner du til Helvigs foreldre og ev søsken, og er familien til Maren nærmere kjent?Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei, Du vil nok ha interesse av å lese fra gårdshistorien - her er mye interessant om generasjonene. Men her: Helvigs far: Ole Amundsen Sutterhol (ca 1683-1743), sønn av Amund Gunnarsen Glosli V i Frogn og Anne, dtr av Tore Hansen Sør-Kroer.Marens familie har jeg ikke sjekket videre. 'Hvitstenplass' kan være flere steder - i området ville jeg tippe Hobøl eller Vestby.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

... bare et kjapt søk i Hogne Holst avskrifter av Hobøl kirkebok: Der finner vi vielse i 1835 mellom Andreas Hansen (17 år) og Maren Sophie Olsdtr Huulspl (28 år)...Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tar denne tråden opp igjen, håper på assistanse: Tilbake til Sutterhol - der får Helvig og Kristian datteren Abigael. Helvig er på den tiden ugift, men gifter seg senere uten å få flere kjente barn.Helvigs foreldre er - Ole Amundsen Sutterhol, sønn av Amund Glosli V og - Ole kone; ANNE TORESDATTER SØR-KROER.(Forstår det som om Helvig tjente på gården og kjøpte den av sin mulige onkel Anders?)På gården Kroer får jeg imidlertid litt problemer med oppfølgingen. Der er Tore Hansen Sør-Kroer gift med Bol Revaug. Sistnevnte finner jeg forfedre til.Men deres barn stemmer dårlig med førstnevnte, de er som følger: Lars, Anders Sutterhol, Syver Kroer, Helge Revling, Kirsten - og - ANNE, GIFT MED OLE NILSEN!Med vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.