Gå til innhold
Arkivverket

[#62506] Hjelp til å finne når Anne (Ane) Andersdatter i Tune Sarpsborg døde.


Gjest Kari Grimstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Grimstad

Er det noen der ute som kan hjelpe til med dette. Anne (Ane) Andersdatte var født 21.11.1801 og gift med Simen Hendriksen født 07.06.1798. De giftet seg 14.04.1826. Han døde 15.02.1876 og i kirkeboken står det gift i parantes, det oppfatter jeg som at da lever hans kone, ellers ville det stått enkemann. Jeg har lett og lett men ikke funnet når Ane døde.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Grimstad

Hei GunnTakk for at du alt er på banen. Det kan jo virke slik, bortsett fra at i 1965 skulle Simen være 67 år og Anne 64 år.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, alder ved folketellinger kan ofte være unøyaktige. Du har jo hennes fødselsdato, så det er vel den rette.Har lett litt i kirkebøker i Tune etter døde i de nærmeste årene etter. Har ikke funnet henne til nå.Har også lett i Dis Gravminner , men der fant jeg heller ikke noen registrering på henne.Håper noen fra lokalområdet kan hjelpe deg her.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Det er jo 2 gode bygdebøker fra Tune. Så det er vel store sjanser for at det kan stå noe om de der.Brakken under Sollie i Tune. Er kanskje noen på forumet som sitter på bøkene og kan gjøre et oppslag. Ellers har de begge bøkene på lokalhistorisk avdeling på biblioteket i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det hadde jo vært flott om noen har disse bygdebøkene her.Jeg legger inn lenken til Fattiglem Simen Henriksens dødsfall, 1876 her: Lenke Han er oppgitt gift, og det tolker jeg også som om konen fortsatt lever.D. 15 feb, begravet 23 feb. 77 3/4 ÅR. nr. 22.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Var en tur på bilioteket i dag og så samtidig på saken din om Anne i bygdebøkene for Tune. Det stod ikke noe om dem under Soli, men det står noe om familien til Anne under Gnr 35 Berge. Dessverre står det heller ikke her når hun døde.Men fakta om familien sopm står under Berge er følgende, hvis du ikke har alle tall: Rasmus Assersen f 1721 på Skauge, var leilending på Berge til han døde i 1792. Han var g.m. Åse Hansdatter d 1784 Barn 1 Kirsti f 1751, 2 Marte f 1752 d 1754 3 Marte f 1754, 4 Hans f 1757, 5 Kirsten f 1762, 6 Anders f 1764, 7 Jon f 1769,8 Anna (tvill) f 1769 d.s.å. 9 Johannes f 1770 d.s.å. Bruttoformuen ved skifte etter Åse i 1784 var 90 rdl., netto 67 rdl. Sønnen Anders Rasmussen f 1764 d 1848 g.m. Pernille Olsdtr. f 1770 på Trollerød d 1859, overtok halvparten av bruket i 1790, og da faren døde i 1792, overtok han hele bruket. Barn: 1 Hans f 1791 d 1820, 2 Ole f 1793, 3 Nils f 1795 d 1809,4 Rasmus f 1798, 5 Kristian f 1800 d.s.å., 6 Anne f 1801,7 Maria f 1804, 8 Johan f 18 6. 9 Kari f 1808, 10 Johanne f 1810, 11 Nils (tvill) f 1810, 12 Ellen 1817. Enka Pernille Olsdtr. satt med bygsla til hun dødse i 1859.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Grimstad

Hei Jan ErikTusen hjertlig takk for at du har tatt deg tid til å se på dette. Det var interesant å få alle Annes søsken og for en gjeng. 12 barn, ikke dårlig, men det var jo slik det var på den tiden.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Så at jeg hadde skrivefeil i innlegg 8. På barn nr. 8 skal det være Johan født 1806.Men til det jeg egentelig skriver for nå. Jeg tror at jeg har funnet Anne som død. Det er riktignok ikke helt oppgitt riktig alder, men det er galt i mange tilfeller. Da man i mange tilfeller oppgav alder og rundet av eller man oppgav alder som vedkommende ville fylle det året. Presten regnet så ut fødselåret og fikk feil svar. Men årstallet passer sånn noen lunde på henne. Enke passer og plassen er riktig.Navnet er rett.Og fyordet etter oppgitt enke, som jeg mener prestskapet burde ha holdt seg for god til å bemerke, passer med hva som er oppgitt i folketellinga. Så jeg regner det som ganske sikkert at det er henne. Se på nr 21 Enke Anne Andersdatter død 24.05-1881 Plass Soli Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Grimstad

Hei Jan ErikJa jeg tror du har rett. Tusen takk igjen for at du har funnet dette. Anne Andersdatte er min tipptippoldermor og nå er de elstes data på plass. Det er virkelig artig dette her nå kan jeg skrive til familien i Amerika og fortelle at vi har funnet datoen. Anne og Simen hadde 5 barnebarn og 2 oldebarn som emigrerte til Amerika.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andresen

Hei Kari! Anne Andersdatter er jo faktisk min tipptippoldemor også. Denne delen av slekten vet jeg ikke mye om og det kunne vært interessant å høre mer om alle de som emigrerte. Du kan jo evt. sende en mail til pan27(a)live.no. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.