Gå til innhold
Arkivverket

[#62510] hvor skal jeg begynne?


Gjest Anita Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Kristiansen

Jeg har funnet min egen slekt helt tilbake til 1407, på det lengste tilbake... Jeg er vant med å lese meg frem i gards og ættesoger, og har vært endel på statsarkivet og letet der...MEN nå vil jeg sååå gjerne finne ut av min manns forfedre, han har vært i fosterhjem, og det er liten til ingen hjelp å få verken med bilder, navn eller datoer, da det ikke er mange som har interessert seg for dette i den familien.. Hvor skal jeg begynne når jeg knapt har navn og etternavn, jeg har snakket med maaange bibliotek, å siden jeg ikke vet hvor de er født, når de er født osv, så finner jeg altså ingenting... Jeg har klart å komme meg til oldeforeldrene hans nå, men mangler fødselsdato og fødested på alle... Har fått beskjed av flere bibliotek i Nord norge at det er ikke noe særlig gards og ættesoger der... å den ene siden hans er fra Nord Norge, og på den ene siden så er begge olderforeldrene fra FInland, hva gjør jeg da...???? *fortvilet*Håper noen kan hjelpe meg i gang, har søkt meg flere ganger gjennom skattelistene idag, etter tips fra en hjelpsom sjel, i håp om å få fødselsdato, men ingen av hans besteforeldre dukket opp der heller....Og hva med bilder?? Finnes det noe steder man kan få tak i det når man ikke har noen i slekten som har noe? I min egen slekt har jeg mye, men der brukte jeg slektninger, og vet derfor ikke noe annet...Takknemlig for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Du kan jo først angi hvor i Nord-Norge du leter. Selv om det ikke finnes bygdebøker, kan du kanskje finne noe i skannet kirkebok. Skifter finnes det i alle fall for steder i den sørlige del av Nord-Norge. Når det gjelder slekt i Finnland, så finnes det også der hjelp å få på forskjellige nettsteder. Så totalt håpløst er det ikke hvis du har navn og geografisk tilhørighet.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Når det gjelder bilder kan du prøve forskjellige museers sider.Jeg vet at Tromsø Museum har ett stort arkiv bilder ute på nett.De beste på dette er Trondarnes Distriktsmuseum. tdm.no.fotominner.Men det kommer an på hvor dine folk kom fra-var bosatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Kristiansen

Tusen takk for den linken ;D Der skal jeg prøve med en gang!!Grunnen til at jeg ikke gav noen informasjonom hvor i Nord Norge, er fordi jeg ikke vet det selv, jeg har ingen fødested eller fødselsdatoer å gå etter,... Så det vet jeg rett å slett ikke selv, vet at min mann er født i Vadsø, men han er bare 30, så han kan ikke søkes opp regner jeg med. Det er vel en regel at det må ha gått 80 år før en kan finne noe i kirkebøker osv, trodde jeg, så da har jeg ikke så mye mer...Jeg kan jo si det lille jeg har å se om noen vet noe?? Jeg leter etter opplysninger helt fra min mann å videre oppover, det eneste jeg har er at min manne r født i VADSØ.Men hans morfar heter Arne Jæver Pedersen (aner ikke om det er rett skrevet, det er det sikkert ikke, siden jeg ikke får noen treff på han noensteder...) Har ingen fødselsdato på han her, men vet at han fikk en datter i des, i 1957.. Dette er alt jeg har på den siden...Mormoren hans heter Vally Methi, aner ikke mer om henne heller, ingen fødested, fødselsdato, ingenting... Hennes foreldre er Hans Marcelius Methi, og mor hennes er Sofie Børmæmen, og jeg tror at disse kommer fra Finland, men vet ikke om det er i dette leddet eller om det er senere i slekten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Kristiansen

Tusen takk for museum tipset, skal følge opp det også!!Vet ikke hvor noen er fra, men min mann er ihvertfall født i Vadsø, det er det eneste jeg har å gå ut ifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Her er ein Hans Meti i Vadsø 1900: LenkeDu skriv 'Sofie Børmæmen'. Eg lurer på om etternamnet skal vere Dørmænen. Det finst ein del Dørmænen i Finnmark 1900, men inga Sofie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Det finnes 2 Hans Methi f.1890 og 1891 i Vadsø Du finner de på FT 1900 Har du gått gjennom det som finnes av scannede kirkebøker på Digitalarkivet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Kristiansen

Herlighet, nå ble jeg så glad at det er rett før tårene trillet her...!! TUSEN TAKK alle sammen!!!Satte ufattelig stor pris på alle tips, nå kan jeg virkelig begynne å få bitene på plass her, var sååå vanskelig siden jeg ikke ante hvor de var født eller hvilken dato, å så har jeg aldri letet på internett før...Takk skal dere ha alle sammen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. Gravminner i Norge døde Hans Marcelius 30-1-1973 i Vadsø og i samme grav Sofie Wilhelmine Methi f.4-1-1907 og døde 13-1-1978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Finner flere Dørmænen gravlagt under Vadsø på Dis-Norge.En Mehti flyttet til Harstad fra Vadsø tidlig 1900.Kanskje mannen din har slekt i Harstad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ann-Mary,tror ikke det er riktig Vally du har funnet Faren heter Hans Marcelius Methi,den som Carsten har funnet i innlegg 17. Etterlyser oppgir jo i innlegg 5 foreldrenes navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Kristiansen

Så mange flinke mennesker det er innpå her da!!! Tusen hjertelig takk, nå har jeg sett på de fleste linkene, og har mange interessante tips, men de foreldrene som oppgis på Vally Methi er feil, Våres Vally Methi`s foreldre heterHans Marcelius Methi og Sofie Børmæmen... Kan godt være som noen nevnte her at det skal være et annet etternavn på Sofie, jeg prøvde å skrive det slik som Vally sa det, men det kan være feil, så ser ikke bort fra det nei ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.