Gå til innhold
Arkivverket

[#62516] Bud/løse tråder


Gjest Lindis rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Lindis rokstad

Hei. Jeg har noen løse tråder som jeg trenger litt hjelp til å surre rundt. 1. Når ei ble enke tidlig og giftet seg på nytt, var det vanlig at det første barnet som ble gutt fikk navnet etter den første avdøde ektemannen?En Anders Anderssøn Sørset giftet seg 1806 med enke Marit Olsdtr Julshavn. Jeg prøvde å finne hennes første ekteskap, men dessverre var det en prest med en forferdelig skrift som førte kirkeboken i den perioden.Det jeg føler er at Marit giftet seg med en Hans Hansen Ekren, han døde 1805 og de fikk et barn Sigrid(Siri)i 1804. Min Marit mener jeg bodde hjemme hos foreldrene på gården Vassenden under tellingen 1801 og Hans hos sine foreldre 1801(ekren).Senere blir Julshavn brukt som gårdstilhørelse. Og når marit gifter seg på nytt heter hun Marit Olsd Julshavn.Men det jeg har store problemer med er å finne innføringen av ekteskapet pågrunn av en grusom skrift.Er det noen som vil ta bryet med å lese gjennom kirkeboken for Bud/Bud 1767-1817 fra 1800-1805 ekteviede og finne dette , for kanskje jeg tar feil med hensyn med tesen min.Stor klem til den som tar bryet.Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Eg har nokre notatar om desse: Hans og Marit gifta seg 1802, dei har borna Anne f 1802 Siri f 1804. Hans døyr 1805. Den nye ektemannen meiner eg heiter Anders Eriksen. Dei busetter seg på Julshamn. Eg har notert desse borna: Hans f 1807, Marit f 1809, Ole f 1812 og Erik f 1814. Anders kom frå Sørset, evt Sorset. Sorset er i nabokommunen Eide. Sørset kjenner eg ikkje til.mvh Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

På FS fant jeg en vielse mellom Hans Hansen og Marit Olsdatter.Viet 25 juli 1802: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500221267095&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9MoRo&juris2=MoRo&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=More>Lenke Og Romsdal&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly= Fant denne vielsen i kirkeboken(høyre side,nedenfor midten):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei..Tusen takk!!!!!!Kan jeg da anta at Marit og Hans kommer fra de gårdene nevnt ovenfor??. Jeg ser at fadderne på Siri er bla fra Vassenden og Ekren.Anders Eriksen Sørset har jeg lett etter i Eide boka på Sørset, men står oppført som uidentifisert .Og at han tjente på Kjøl i 1801. Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Lindis!Er ikke kjent med denne familien,men det kan jo godt være at du har rett.Får håpe noen andre i forumet har bedre kjennskap til disse personene .Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei.Har trålet kirkebøkene og funnet en Ole Joensen farstad som giftet seg med Ane Ingebrigtsdtr (Boldelien?) i 1779 Forlovere var halvor Hustad og Peder Vassenden.På Ekren i 1801 bor en Knut Pedersen og kone Jertru Ingebrigtsdtr. Den samme plassen som Ole Joensen og barna hans. Jeg mener at Jertru er søster av Ane Ingebrigtsdtr.Og Marit olsdtr og Hans Hansens første datter ble kalt Ane og andre datteren Siri. Altså etter de begges mødre.Dette må altså være min Marit og hennes familie på wassenden 1801????? Eller......Noen synspunkt????Vennlig hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.