Gå til innhold
Arkivverket

[#62518] Jenny Marie og Peder J. Wilhelmsen, Straumfjord i Sortland, ektepar?


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

På Holmstad kirkegård i Sortland ligger begravet: Jenny Marie Wilhelmsen (1908-1961) og Peder J. Wilhelmsen (1895-1983). I følge DIS Gravminner var disse to bosatt i Straumfjord i Sortland. De har hver sin gravstøtte, så jeg lurer på om de likevel kan ha vært gift? Noen som kjenner til det eventuelle ekteparet? Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Johan: Dersom Jenny Marie Wilhelmsen ikke var kona til Peder Joakim Wilhelmsen i Straumfjord, hvem kan hun da ha vært? Jeg ser i DIS Gravminner at ei Pauline Marie Wilhelmsen, f. 01.08.1898, d. 24.08.1955 ligger begravet på Narvik gamle kirkegård. Tror du at hun kan ha vært identisk med første kona til Peder Wilhelmsen?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Når det gjelder nevnte Jenny Marie, er hun datter av husmann Johan Nikolai Olsen og Maren Oline Zakariasdatter som bodde på gården Kalvik i Sørfold. Hun hadde en bror, Magnus Kalvik, som var gift og bosatt på gården Håkvik nordre i Narvik. Av hans datterdatter har jeg fått opplysninger om at Jenny i 'sine eldre dager' var i tjeneste en eller annen plass i Vesterålen uten at hun visste noe mere. Før den tid bodde Jenny i Håkvik og drev bl.a. en kafe på fergestedet Grindjord tett sør for Narvik.Nå blir det bare gjetting, men kan det være slik at Peder J. Wilhelmsen og hans daværende kone, Pauline Marie, dro fra Straumfjord til Narvik og bosatte seg der? Pauline døde i Narvik og ble begravet på kirkegården her. Som enkemann hadde Peder behov for hjelp, og da traff han kanskje Jenny Marie som kom i tjeneste hos ham. Så giftet de seg i Narvik, evt. Ankenes kirke en gang etter 1955 og dro så tilbake til Vesterålen der de begge døde og ligger begravet. Synspunkter på dette?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.