Gå til innhold
Arkivverket

[#62528] Aust-Agder:Johannes Torbjørnsen f. 1874 i Arendal , søker opphav , lenke vedlagt


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har sjekket kirkebøkene for Arendal 1873-1875 uten å finne Johannes Torbjørnsen døpt.Jeg søker opphavet til han. Jeg kan heller ikke vielsen til han og hans kone i Fjære , hvor hun er oppgitt født , da disse mangler i skannede kirkebøker. Jeg søker også opphavet til hans kone Marie f. Pedersen.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f00924&gardpostnr=49&personpostnr=266&merk=266#ovr>LenkeEt av barna Juliane nr. 69 døpt i Fjære 22/10-1899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Kan denne Marie være en kandidat? I FT er Marie oppgitt å være født i 't' dvs. tellingskretsen (Landvig). Denne her passer bra mht navn, fødselsår og -sted ihvertfall!Nr. 4 nesten nederst på venstre side:LenkeMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tusen takk sålangt.Men Johannes og Marie er ikke viet i Landvik .Det synes trolig at det er den rette Marie født i Landvik.Når det gjelder Frikirken i Arendal er dette en mulighet da faren var smed og i.o.m at jeg ikke finner Johannes Torbjørnsen døpt i Statskirken i Arendal.Hva kan jeg nå gjøre for å forsikre meg om at disse er de rette?MvhJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I tilknytning til Carstens innlegg 4 kan jeg jo da lansere en Johannes, døpt 1. september 1872 i Tromøy som en aktuell kandidat:LenkeHan har i hvert de samme foreldrene som den Tønnes Thorbjørnsen Carsten har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg mener det står Kvasseberg som adresse på foreldreme. Det ligger ikke på selve Tromøya, men på Saltrød - ca. 7-8 km øst for Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dersom man går ut fra (innlegg 4) at Johannes Torbjørnsen er bror av Tønnes, som ble døpt i Arendal frikirke i 1877, så er det grunn til å merke seg at kirkesamfunnets første menigheter ble stiftet nettopp dette året. Rett nok hadde man i 1875 stiftet 'Arendals og Omegns frikirkelige forening', men uansett er dette noe sent i forhold til Johannes Torbjørnsens dåpstidspunkt (omkring 1872-1874). Derfor er det trolig at Johannes ble døpt i Statskirken. – Og at kandidaten som Oddbjørn lanserer må stå sterkt.Tønnes Torbjørnsens fødested er STOKKEN i Nedenes. Jeg ser av kirkebokregisteret at det er egne bøker for Stokken (i Austre Moland) i tidsrommet 1878-1919, og jeg vet det er flokete sokne-grense-endringer i dette området. – Og Tromøy er så avgjort innenfor dette området.Elses spekulasjon i innlegg 2 holder nok mål. Elias Pedersen er fadder ved dåpen til Juliane (NB:Samme navn som event.far-mor) i 1899 (Lenke i innlegg 1) Det er neppe mer enn denne Elias Pedersen i Landvik på dette tidspunktet.Sammen med Antonette (fikk ei datter-datter oppkalt etter seg) Jacobsen (gift med Elias 29.des.1865, nr.26 Lenke ) ble følgende barn satte til verden: Mathias (1866) Maren (1868) og Helene (1872) og MARIE (F.22.des.1874. Dpt.17.jan.1874)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo da føye til at det kun er noen få meter mellom Tønnes Thorbjørnsens fødested Galvigen og Johannes Thorbjørnsens fødested Kvasseberg. I praksis kan det godt være snakk om samme huset/bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vielsen mellom skipssmed Ole Torbjørnsen (f. i Gjerstad) og Juliane Johannesdtr. (f. i Flekkefjord) 10. juli 1870: LenkeEllers har Iver (8) helt rett i at Den evangelisk lutherske frikirke ble formelt etablert i Arendal i 1877 (landets første). Jeg kan dessuten legge til at Stokken kirke ble innviet i 1879 - og Stokken (som omfattet Saltrødområdet og nåværende Eydehavn) ble annekssogn under Austre Moland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er nå nokså overbevist om at paret Johannes Torbjørnsen og Marie Pedersen må være de vi nå har funnet: Johannes f. på Kvasseberg i Stokken 1871 og Marie f. i Landvik i 1874.Et viktig indisium her er de to døtrene Juliane og Anthonette, som ser ut til å være oppkalt etter hver sin bestemor.At det har vært vanskelig å finne vielsen mellom Johannes og Marie, KAN skyldes at de har giftet seg i Fjære/Grimstad, der kirkebøkene for den aktuelle perioden er gått tapt i brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.