Gå til innhold
Arkivverket

[#62533] Tydehjelp i Åmot(Storelvdal) i Hedmark


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Holder jo på med slektsforskning for en venninne, og tror at jeg har funnet en bror av hennes ane Jon Simonsen f. ca 1721 i Storelvdal som konfirmant i 1747, men jeg greier ikke å tyde fornavnet til gutten som står som nr. 5 for året 1747. Det kan se ut som om første bokstaven skal være S. Denne gutten er ikke ført som sønn av Simen eller Simon Svendsen og kona Gjertrud Jonsdatter i bygdeboka. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-143>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skulle gjerne visst navnet på husmannsplassen som barnet Goro døpt 26.12.1753 var fraog hva farens etternavn var. Morens navn tyder jeg til Anne Pedersdatter, og farens etter ser iallefall ut til å begynne med To(kanskje Tollefsen??), og husmannsplassen begynner vel på M(kanskje Morstad, men ingen husmannsplass med det navnet finner jeg i bygdebøkene). Barnet er det siste som ble døpt i 1753 på høyre side, og den Goro Olsdatter jeg er ute etter skal være gift med Ole Jonsen Bakken. Denne Goro er altså en mulig kandidat. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er den andre mulige kandidaten Goro Olsdatter døpt palmesøndag 1750. Jeg forstår at foreldrene var Ole Larsen Koppang og Siri Olsdatter(stemmer også med bygdebok), men her har jeg problemer med fadderne(barn nr.17). [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (7): I den siste dåpsinnførselen i 1753 står det ''2.Juled. Ole Ols. og Anne Pedersd. huusfolch paa Mørstad b. kaldet Goroe''. (Jeg er enig med deg i at faren Oles farsnavn ved første øyekast kan se ut til å begynne med To-, men det som ser ut som en T, er streken ned fra q'en i linjen over der det står ''qvinden''.)I Åmot bygdebok finner vi Ole Olsen og Anne Pedersdatters familie omtalt under Ulvåen nedre eller Ulvåmoen i bind 2, side 437-438. Her finner vi også datteren Goro. Hun ble gift i 1786 med Haagen Arnesen Gjeslien som overtok på Ulvåmoen etter svigerforeldrene.Haagen Arnesen og Goro Olsdatters forlovelse finner du her (- den første i 1786, nederst på høyre side) - LenkeDu kan nok dermed avskrive denne Goro Olsdatter som Ole Jonsen Bakkens kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret. Jeg sitter med bygdebok for Storelvdal og ikke Åmot. Det burde jeg vel ha presisert. Da står jeg igjen med Goro Olsdatter fra Lillestu i Koppang døpt palmesøndag 1750 som eneste ledige her, med Ole Larsen og Siri Olsdatter som foreldre(side 292 i bygdebok for Storelvdal). Det passer jo veldig siden Goro Olsdatter og Ole Jonsen Bakken får datteren Siri døpt i 1782(det er den en venninne skal videre på), og det er jo også under samme bruk som Ole Jonsen kom fra(han dro videre til Rendal, og i den bygdeboka kommer det frem at han var fra Koppang i Storelvdal).Den tredje tidligere aktuelle som nå er utelukket var Goro Olsdatter fra Messelt døpt 1751, men hun var gift med Peder Embretsen Torsgård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Jeg finner en Berthe Tollufsdatter født ca 1727 under Gammelstu Koppang i bygdeboka. Da var hun nok ikke søster av Goro Tollefsdatter nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.