Gå til innhold
Arkivverket

[#62537] Tysk søk, Hannover eller Bremen


Gjest Anne-Lise Frøshaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Frøshaug

HeiTrenger hjelp til å finne min bestemors fødsel i Tyskland. Skal være født i enten Bremen eller Hannover 27.09.1916. Navn: Anneliese Rakel Magdalena Engelbracht. Mor: Elise Rebekka, far: Heinrich. Finnes et ekteskap mellom Elise og Heinrich, er selvfølgelig dette en ekstra bonus :):)På forhånd takk for hjelpAnne-Lise Frøshaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er usikker på hva slags hjelp du ber om. Er det1) tips og råd til hvordan du selv skal gå frem i ditt arbeide i tyske arkiver for å løse ditt slektsforskerproblem,eller2) henvisning til en slektsforsker som - på oppdrag fra deg eller på frivillig basis på egen beskostning - foretar den slektsforskningen som trengs i tyske arkiver for å løse ditt slektsforskerproblem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Frøshaug

HeiJeg er nok i utgangspunket ute etter litt hjelp til søk i tyske arkiver. Men uten at andre skal gjøre det på egen bekostning. Er det kanskje et arkiv i Tyskland på samme måte som her i Norge (Digitalarkivet)?? Dersom dette finnes hadde jeg satt meget stor pris på litt søkehjelp da jeg ikke selv leser tysk. Men, andre tips og råd mottas også med stor takk :).mvhAnne-Lise Frøshaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det spørsmålet har jeg sett at du har fremmet i den andre tråden din i samme sak. Men svaret er nei, det finnes ingen samlet tysk webside slik som det norske Digitalarkivet. Det finnes trolig heller ingen felles tysk politikk på området. Det er forbundslandene hver for seg som driver arkiver, univeriteter og så videre, ikke staten. Derfor kan det tenkes at det på sikt blir bygd opp en eller et par tjenester for hvert forbundsland.Det er også overoptimistisk å håpe at tyske kirkebøker fra 1900-tallet er på internett. Kirkebøkene eies av de ulike kirkesamfunnene. Noen av dem har ikke ønsket å mikrofilme kirkebøkene engang, før nå de siste årene.Skal du finne ut noe av ditt slektsforskerproblem, må du forflytte deg til de aktuelle tyske kirkearkivene og forbundslandenes sentralarkiver. Du kan ikke regne med at andre slektsforskere påkoster en slik undersøkelse for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.