Gå til innhold
Arkivverket

[#62556] Stolpestadeie i Ringsaker


Gjest Mikkel Storsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mikkel Storsveen

Eli Svendsdatter oppgis å være 77 år i 1865 og mor til Svend Monsen f ca 1821 . Hvor var hun født. Jeg finner henne ikke i 1801. Hvem var hun gift med? Altså hvem var Mons? Gjerne også hvor var han født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner et par eli Svendsdøtre i Winger i 1801. Legger en lenke her til den som passer best i alder: LenkeDet er ikke så mange Eli Svendsener å finne i 1801.Kan søke litt bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved søk på Fam.s. fant jeg denne Eli Svendsdatter døpt i Nittedal, kan hun være en mulig kandidat? LenkeAlder i folketellinger er ikke så nøyaktige, så denne damen kan passe aldersmessig.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn 1865-tellingen for Ringsaker her: LenkeDet står Ringsaker som hennes fødested, så da får vi se om det finnes noe i kirkebøker herfra som kan vise noe om hennes opphav?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Lurt å sjekke vielsen til Svend og Maria først,der får du opplyst fødested og farens navnLenke Viede nr 62 mener jeg må være dette paret. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig nok finner jeg en hel barneflokk med Mons Svendsen til far og Eli Larsdatter som mor ved foreldresøk Fam.s.Alle barna f. Ringsaker :I. Karen her Lenkeså kommer Lars f. 1818Sven f. 1821Andreas f. 1823og Elie f. 1826Disse barndåpen og muligens vielsen til foreldreparet burde kunne finnes i kirkebøkene.( Hvorfor hennes etternavn her er nevnt som Larsdatter og ikke Svendsdatter er også litt merkelig)Jeg skal lete litt i kirkebøkene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her ser det ut til at Eli er ført som en Larsdatter, både ved Svend Monsen og Karen Monsdatters dåp?LenkeKan hende dette er hennes rette navn og en av grunnene til at vi ikke har funnet henne i 1801-tellingen.Spennende om hun nå dukker opp.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hun er nok en Larsdatter og ikke en Svendsdatter. Her er vielsen i kirkeboka. Nr. 21 h. s. LenkeDessverre står ikke fedres navn nevnt her.Mulig at faddere vil kunne gi svar på om det er den rette familien jeg fant i 1801-tellingen. ( Alder stemmer i alle fall bra)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Enig med Gunn,Svendsdatter i ft 65 er nok feil,og heller ikke så veldig uvanlig når det gjelder folketellingene. Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mikkel Storsveen

Jeg sliter også med å finne hvem Marie Pedersdatter er. Hun var gift med Svend Monsen nevnt ovenfor- Marie er nok 3-4 år eldre enn Svend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du ser på vielsen til Svend Monsen, lenke innlegg 6,av Else Kari, så finner du hennes alder angitt pluss fars navn Peder Syversen . Bruden heter Anne Marie Pedersdatter. Her er hun nok døpt: LenkeSå da har du også foreldres navn i Ringsaker.Håper du finner dåpen i kirkebøkene også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg går ikke nærmere inn i materien, men er dette riktig så dreier det seg nok om Strandbakken på Biri og Anne Marie er i så fall tante til Tårnpetter som det er statue av på Lillehammer. Han var nok fra Feiringstua på Biri. Peder Syversen er i så fall fra søndre Feiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer litt på teorien om at Peder Syversen kom fra Feiring?Eneste mann som jeg finner på Feiring i 1801 er denne mannen, man han virker for gammel?LenkeOm det ikke er en som har flyttet fra Biri på den tiden. Det var ellers artige opplysninger du kom med her , Thor.Kan hende du kan vise til bedre kilder enn de jeg greier å finne digitalisert.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.