Gå til innhold
Arkivverket

[#62556] Stolpestadeie i Ringsaker


Gjest Mikkel Storsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Folketellimgen 1875 forteller at Anne Marie Pedersdtr på Hagestuen er født i Redalen Biri i 1816,det ser ikke galt ut med den som blir født på Strandbakken siden det ved vielsen til Svend og Anne Marie også står at hun er f Strandbakken i Biri.Når det gjelder Mons Svendsen er hans familie omtalt i Nes bygdebok andre bind del to,Midtstua under Grefsheim (Grefseng som det feilaktig ble kalt på 17-1800 tallet) Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på det er denne Peder Syversen du Thor, mener kan være mannen du nevner i ditt innlegg? LenkeMulig kirkebøker klargjør dette. Alder passer vel i så fall bedre?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Neida, her tar jeg ikke feil. Sammen med avdøde Bjørn Herberg ekspert på Biri, har jeg brukt noe tid på dette for mange år siden. Peder var 20 år eldre enn kona.Når det gjelder navnet Grefsheim, så ble det tinglyst av statsråd Melbye som gårdsnavn for den gården som het både Grefsum (Græfsom) og Grefseng mens min familie (de som feilaktig er kalt Robart) satt der. Hvilket gårdsnavn som er feilaktig kan diskuteres. Er det navnet eieren bruker, eller er det navnet som bygdefolket bruker? Navneekspertene strides. Problemet er størst der gårdbruker og gård har samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med ekspethjelp her!Ja, da er det nok feil man jeg fant døpt her i kirkeboka , siste dåp nederst til venstre: LenkeOm Peder var 20 år eldre enn kona så kan det være rett mann i innlegg 28?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det da være den rette Peder Syversen som døpes her i 1769? Se nest nederst v. side.LenkeFar Syver Engebretsen og mor Ane Pedersdatter?Far ser ut til å være død før 1801, men Ane Pedersdatter lever vel fortsatt på samme Feiringgård?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.