Gå til innhold
Arkivverket

[#62560] Leter etter Marylyn i Amerika. Kan noen hjelpe meg?


Gjest Else Hana Flønes
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Hana Flønes

Jeg er fortsatt på leting etter Agvald Larsens datter,Marylyn.Agvald er fødd i Tvedestrand 28.8.1893. Han var sjømann. Han var ombord i Pennant i september 1918,Texas. Han ankom Ellis Island 1921. Agvald var også matros på Lancaster fra Balbao,Panama til New York i 1932.Agvald giftet seg i Baltimore med en amerikansk dame,Agnes. Hun kan være fødd 28.9.1919,men det er litt usikkert.I 1936 fikk de datteren, Marylyn,mulig hun heter Marylyn Margareth. Agvald døde av lungebetennelse 2 uker før Marylyn ble fødd.Aagot,niesen til Agvald hadde kontakt med Marylyn til Aagot døde. Da ble all kontakt brutt. Nå har jeg et ønske om å finne Marylyn evnt etterkommere etter henne.Jeg leter også etter Agvalds bror, Gulbrand Larsen. Han er fødd 22.6.1892. Har hørt at han druknet i Amerika 5.7.1916. Hadde vært fint å få vite om dette stemmer.Håper det er noen av dere som har lyst til å hjelpe meg!! Jeg står helt fast!Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom de giftet seg i Baltimore, er det jo en viss mulighet for at de også bosatte seg der. Da burde det være mulig å finne dem i 1930-tellingen. Marylyn vil imidlertid ikke være mulig å finne i noen offentliggjorte folketellinger, siden ft. 1930 er den nyeste offentligheten har tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gulbrand ble jo døpt Gulbrand Leonard Gaustad, så det er vanskelig å vite hvilket navn han brukte i USA (Gaustad eller Larsen). Enkelte dødsfall/begravelser er innført i sjømannskirkenes kirkebøker, men jeg kan ikke finne Gulbrand i New York. Der har jeg imidlertid funnet en av hans slektninger - som også druknet: Thor Larsen. Han varc sønnesønn til Gunhild Gjeruldsdtr. Bløyta - og dermed Agvald Larsens tremenning (dessuten var han min farmors fetter). Thor Larsen druknet på havna i New York i 1923, og han bodde da på lekteren 'Herman Lie': Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå, ved hjelp av et prøvemedlemsskap i Ancestry, lett med lys og lykte etter Agvald Larsen i Amerika (og også broren Gulbrand). Resultatet har så langt vært negativt. Jeg har kun funnet det som allerede er kjent (dvs. tre ankomster 1921-1932 til New York som sjømann), samt Draft Registration Card fra 1. verdenskrig. I sistnevnte dokument oppgir han altså søstera Dagny Larsen i Tvedestrand som nærmeste pårørende. Dermed må vi gå ut fra at han ikke var gift i 1918.Når det gjelder å finne flere opplysninger om ham, støter jeg på tre hovedproblemer: 1. Han er ikke å finne som Agvald Larsen i noen folketellinger. Navnet må m.a.o. være forvansket/amerikanisert (på hvilken måte?). 2. Jeg vet ikke hvor han slo seg ned. Baltimore er nevnt, og papiret fra 1. verdenskrig nevner Galveston i Texas. Det er imidlertid svært usikkert om han faktisk bodde noen av stedene. 3. Han døde sannsynligvis i 1936. Dermed er det vanskelig (for ikke å si umulig) å finne ham i Social Security Index.Er det noen som har kreative forslag til hva han kan ha kalt seg/er blitt kalt i amerikanske folketellinger?Når det gjelder broren Guldbrand, kan vi også ha med et navneform-problem å gjøre. Han ble døpt Gaustad (slektsnavn i moras famile) - men kan også ha kalt seg Larsen. Dersom det stemmer at han døde i 1916, kan det dessuten hende at han ikke er fanget opp av noen av folketellingene. Det er nemlig ikke usannsynlig at han har reist over til Amerika etter 1910-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Hei! Nå har jeg vært i kontakt med kusinen til min far. Hun har aldri hørt om at Gulbrand og Agvald skiftet navn.Hun sier videre at Marylyn er fødd 17.juli 1936. Marylyn ville komme til Norge på besøk i 1960.Da var hun 24 år (ikke 17 år), som jeg har opplyst om tidligere.Aagot døde. Det ble ingen Norgestur og all kontakt ble brutt.Mari skal grave litt i papirene sine for å se om hun finner noe som kan være av interesse.Hun trodde ikke at hun hadde noe å tilføre. Hun håper Marylyn finnes der ute et sted.Jeg har også vært i kontakt med fetteren til min far. Mor hans hadde også kontakt med Marylyn. Der ble også all kontakt brutt da hun døde. Han mente Agvald bodde i Minnesota,men det er veldig usikkert!!De vet ikke hvor Agvald og Gulbrand bodd på Valle,men det er vel mest naturlig å tro at de bodde hos Anna og Aanon, da de var barnløse.Jeg vil igjen få takke deg for all god hjelp! Det setter jeg utrolig stor pris på!!Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Else,Jeg håper ikke dette er rett person:Name: Marilyn M. Larson SSN: 357-28-4951 Last Residence: 60658 Chicago, Cook, Illinois, United States of America Born: 28 Apr 1937 Last Benefit: 60658 Chicago, Cook, Illinois, United States of America Died: 13 Jan 1995 State (Year) SSN issued: Illinois (1951-1953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en liten detalj når det gjelder Gulbrand. Ved konfirmasjonen i 1906 er ikke Valle oppgitt som bosted (som tilfellet var med Agvald ved hans konfirmasjon året etter). Kirkeboka oppgir Hegland som bosted for Gulbrand. Spekulasjon: Han KAN ha bodd hos en annen slektning. I Glydalen ved Hegland (utgått fra Hegland) bodde i 1900 ei kusine til Johan Larsen, Gulbrands og Agvalds far. Helene Torvildsdtr. Hun var g.m. en Anders Olsen Glydalen. Helenes mor var Tonje Gjeruldsdtr. Bløita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vedr. mulig navneendring i Amerika. Jeg tenkte i og for seg ikke på at Agvald og Guldbrand aktivt har endret navn, men man ser ofte i amerikanske folketellinger at navn kan ha blitt forvrengt til det ugjenkjennelige av protokollførere som har misforstått. Og jeg vil jo tro at folk uten skandinavisk språkbakgrunn kan ha hatt store problemer med navn som Agvald og Guldbrand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg søkte på Agwald og da kom det nedenstående opp. På lenken kan man sende Epost til eieren av dataene.Agwald Swede LarsonBorn: 1893 in Testern, NorwayKan 'Testern' være en forvrengning av Tvedestrand ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og her har vi Agvald i et 'public member tree'Member Tree Name ParentsAlmony-Barnhouser-Christou-Gott Ancestry Public Member TreePreview Name: Agwald Larson Birth: 19 Aug 1893 - NorwayDeath: 1 Apr 1936 - Baltimore, MarylandAgwald LarsonWife: Agnes Catherine TolodzieckiHans foreldre: Johan Larsen og Amalia GaustadLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Spouse: Agnes Catherine TolodzieckiBorn: 26 Jan 1901 in Baltimore, Baltimore, Maryland, USADied: 26 Feb 1988 in Baltimore, Baltimore, Maryland, USAMarriage: abt 1935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

U.S. Public Records IndexName: Marilyn M Deavers Birth Date: Jul 1936 Street address: 5718 Moore St City: Brooklyn County: Baltimore City State: Maryland Zip Code: 21225 Phone Number: 410 Record Number: 631391959- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

U.S. Public Records IndexName: Marilyn M Deavers Birth Date: Jul 1936 Street address: 4028 Pennington Ave City: Curtis Bay County: Anne Arundel State: Maryland Zip Code: 21226 Phone Number: 410-355-1733 Record Number: 197084231 Associated Persons: Name Est. Age Birth Year Marilyn M Deavers 72 1936 - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

U.S. Phone and Address Directories, 1993-2002Name: J Richard Deavers Address: 103 Governors Ct City: Brooklyn State: Maryland Phone Number: 410-789-4358 Residence Years: 1994- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jer er enig, dette er sannsynligvis Agvald. Lurer på hvordan han skaffet seg tilnavnet Swede(?)1920 United States Federal CensusName: S A Larsen [s A Larson]Home in 1920: Baltimore Ward 12, Baltimore (Independent City), MarylandAge: 27 years Estimated Birth Year: abt 1893 Birthplace: Norway Relation to Head of House: BoarderFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayMarital Status: Single

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fra family tree Ancestry.com:Name Agwald LarsonBirth 19 Aug 1893 in , , Testern, NorwayDeath 1 Apr 1936 in , , Baltimore, MarylandBurial Cedar Hill Cem., , Anne Arundel Co, MarylandMarriage ABT 1935Name Agnes Catherine TolodzieckiBirth 26 Jan 1901 in , , Baltimore, MarylandDeath 23 Feb 1988 in Baltimore City, MdBurial 26 Feb 1988 in Holy Cross Cem., , Anne Arundel Co, Maryland Marriage 25 Sep 1919 in , , Baltimore City, Md (Joseph Sidney Francis Barnhouser)Marriage ABT 1935 (Agwald Larson)Marriage ABT 1943 (Frank Isaac Jollie)Marriage Sep 1970 (Leo Verkoski)- Children (with John Earl Walker)John Earl Walker (Born: 1938)Children (with Joseph Sidney Francis Barnhouser)Martin Thomas Barnhouser (Born: )Joseph Francis Barnhouser (Born: 1920)George Edward Barnhouser (Born: 1922)Agnes Catherine Barnhouser (Born: 1926)Bernard Alfred Barnhouser (Born: 1928)Daniel Robert Barnhouser (Born: 1929)Children (with Agwald Larson)Marilyn Margaret Larson (Born: )Children (with Frank Isaac Jollie)Jollie (Born: 1945)Children (with Leo Verkoski) -- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Marilyn Margaret LarsonBirth:Death: HusbandRichard Deavers (Born: )ChildrenJackie Deavers (Born: )Jimmie Deavers (Born: )- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dataene kan være gamle.På tlf nr i innlegg 18 og 19, får jeg bare 'Unpublished or Unavailable' på ved oppslag i whitepages.com (telefonkatalog). - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.