Gå til innhold
Arkivverket

[#62575] Er det noen som har slektbøker for Sola, Rogaland og som kan gjøre et søk?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Marie Johanne Gustavsdatter, f. 1896 i Rødøy, Nordland og ble gift med en som heter Johnsen til etternavn. Hun døde på Sola 4.5.1972. Er der noen som kan hjelpe meg med hva henes mann hette til fornavn og hvor han kom fra?Jeg takker for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Sola-boka går nok ikke så langt opp... Men i Norges Bebyggelse Rogaland midtre del s809 på brnr.40 Hildebu av Meling i Sola (Tananger) finner vi Marie Johnsen f 1896 i Radøy som leieboer hos søsteren Mathilde Lund. Dessverre står der ingen opplysninger om Marie selv. Hun var kanskje da enke eller skilt? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for denne opplysningen! Der hjalp du meg også til å finne søsteren som jeg skulle til å lete etter!Kjempebra!Md vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg glemte i farten å fortelle at Mathilde var enke da hun flyttet tilbake til Norge. Hun bodde en kort tid i Tananger, men skal ha flyttet tilbake til Gåsvær, Nordland. Hennes mann døde i USA og hun mistet sin sønn Gustav høsten 1943. Han var i det amerikanske flyvåpen og omkom over Frankrike. Hennes mann var Enock Lund, som var norskættet. Jeg har ikke lenger tilgang til amerikanske baser, så da blir det nok vanskelig å finne han.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Jeg vet ikke om du har resten som står i Norges Bebyggelse, men her er det i alle fall: Mathilde Lund, f.1898 i Radøy (foreldre: Urselle og Gustav Strømvik), gift 1923 med Enok Lund, f.1894, død 1950 (foreldre: Kristina og Jan Lund). Barn: Clarence, Gustav og Wilfred (ingen årstall nevnt på dem). Våningshuset oppført 1949 (brnr.40 Hildebu av Meling), areal ca 2 da.Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for det, Jonny Mydland! Nei, jeg hadde ikke det, men bare at Mathilde utvandret til USA og at hun ble gift med Enock Lund, Minneapolis. Derfor var dette flott å få vite.Men så er spørsmålet om ikke barna ble født i USA? For hvis jeg er rett informert så kom hun til Norge som enke.Min teori er hun ikke ble værende på Sola, men flyttet til Nord-Norge.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, takk for det, Jonny Mydland! Til ditt spørsmål, Bjarte Breistein. Jeg vet ikke, men det er vel mulig å få vite i en bokhandel.Med Vennlig hilsen og takk for framifra god hjelp!Birger Forsmo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! For noen av fylkene kom verket Norges Bebyggelse ut på slutten av 1950-tallet. For Rogaland er det i tillegg til et generelt tekstbind tre bind, nemlig Nordre, Midtre og Søndre del av Rogaland. Jeg kjøpte disse tre bindene for rundt 27 år siden, tenker jeg, og ga da så vidt jeg husker 600 kroner bindet. Nå ser jeg bindene går for 1.500 kroner hver - og oppover, i antikvariater. De er ikke så lette å få tak i, ettersom jeg tror de kun ble solgt på bestilling. På folkemunne kalles de gjerne 'sladrå', og folk sier da hvis de lurer på når naboen ble født; - 'me ska sjekka i sladrå'! Bindene dekker for øvrig IKKE byene Haugesund, Stavanger, Sandnes og Egersund, men de dekker de gamle omlandskommunene som f.eks. Høyland som nå ligger i Sandnes og Hetland som nå stort sett tilhører Stavanger. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Jonny Mydland og takk for den orienteringen! De bøkene hadde vært flott å hatt i sin besittelse. Kanskje jeg da hadde funnet mannen til Marie Johnsen. Nå vet jeg at han hette Ivar Johnsen, men kan ikke finne han i Tanager eller Sola så da var han kanskje død før hun flyttet til Sola?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Som jeg nevnte i innlegg (2) så var hun nok enke på midten av 1950-tallet, og i Norges Bebyggelse står ingen videre opplysninger om henne annet enn at hun er leieboer hos søsteren. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.