Gå til innhold
Arkivverket

[#62580] Botanisk gartner Johan Siebke og Jomfru Maren Catharina Juul 1815


Gjest Bodil Brøgger
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Brøgger

Disse to gifter seg i Oslo Domkirke i april 1815. Jeg klarer bare å tyde: 22 …. Johan Siebke Botanisk … og …Jomfru Maren Catharina Juul …. Navn af 16de April 1815 maa, uden f…. Lysning af … 19de April 1815 …. Vidner … i Slægt … Geografisk … Ægteskab … underskrivne, Christiania Den 18de April ? Lorentz Due. Kan noen få mening i resten?Johan Siebke er født ved Heiligenstedten i Holsten i 1781, ifølge Norsk Biografisk Leksikon, bind XIII (1958). Etter en lang, internasjonal gartnerutdannelse kom han i begynnelsen av juni 1814 som 'gartner i Christiania'. Dvs. leder av Universitetets nye botaniske hagen på Tøyen.Også ifølge Biografisk Leksikon er Maren Cathrine Juul født i Larvik 1790. Tror jeg har funnet henne og familien i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har ikke greid å finne Maren Catharina Juul i Larvik 1801?Eneste Juul jeg finner er dene damen, som riktignok har en dater Catharina Maren på 1 år. Hun må da være for ung? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Beklager, har skrevet feil prestegjeld. Det skal nok være Fredriksvern.Jarlsberg Og Larvik Friderichsværn Friderichsværn Baraqve Bygning No. 3Hannibal Juell, Hosbonde, 37, I 1te ægtesk. Contoir betient MBodel Cathrine Hoem, Hs koene, 38, I 1te ægtesk. KMaren, Deres datr, 10, KAne Martine, Deres datr, 7, KOlea, Deres datr, 8, KJørgen Christian, Deres søn, 3, MAnne Thonete Guttormsdtr, Tienestep. 22., Ugift, K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Tror at faren, Hannibal Juul, finnes her i Skifteregisteret fra Larvik: Lenke1360, 19.03.1793, 1792-1812 Skifteprotokoller 11 91. Skiftet sluttet 16.08.1794.arvelater Ole Holm Thorstrand, kjøpmann, død 16.03.1793,arving ektefelle Maren Nilsdtrandre svigersønn Hanibal Iuul, Friderichsværn, g.m. avdødes datter og arving, som var i live, men hennes navn er ikke nevnt.Det betyr vel at moren til Maren het Holm til etternavn og ikke Hoem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får notisen til å bli:”11. Med vielse-BrevAt velædle hr Johan Siebke Botanisk gartner og veledle Jomfrue Maren Catharina Juul, som efter vielse=brev af 16de April 1815, maae, uden foregaaende Lÿsning, af Prædikestolen hjemme i Huuset sammenvies, hvilket skeer i Kirken Onsdagen den 19de April 1815, ere paa begge sider frie for anden Trolovelse, ægteskab, eller ægteskabs løvte, saavelsom at de ikke ere i slegt eller svogerskab sammen, altsaa indtet er, som i nogen maade Lovligen bør forhindre dette deres forehavende Ægteskab. Dette viide vi med vished og som Forlovere sige der foran gud (?) og i saadan henseende underskrive, Christiania den 18de April 1815. B. Flod (?) Lorents Due”Mvh. Ola Teige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Kanskje dette er av interesse for deg?Siebke, Johan Heinrich Spalckhawer, 1816-1875, Conservator, Søn av Universitetets Gartner Johan Siebke (f.17-6-1781, døde 14-8-1857) og Maren Catharine Juul (døpt 1-10-1790, døde 22-6-1863) er født paa Tøien ved Christiania 23-2-1816, tog efter privat Dimission 1835 Artium, Decbr. 1836 anden Examen og 12 April 1843 medicinsk Examen.Efter Examen befattede han seg ikke med medicinsk Praxis. I 1844 opholdt han sig et halvt Aar i Trindhjem for at ordne det kgl. Norske Vitenskabers Selskabs Samlinger, fik i 1848 Reisestipendium af Statscassen for at anstille zoologiske Undersøgelser især i Østerdalen og foretog senere i samme Øiemed forskjellige reiser i Norge.1848 blev han ansat som Lærer i Naturhistorie ved Christiania Borgerskole, 13 Janr. 1849 som Conservator ved Universitetets zootomiske Samling og i 1856 som Lærer i Naturhistorie ved Nissen Skole. Fra 1843 manuducerede han i mange Aar de medicinske og pharmaceutiske Studerende i Zoologi og comparativ Anatomi.I Aarene 1843-1857 var han bosatt i Aker, senere i Christiania. Decbr. 1849 blev han Medlem af den physiographiske Forening i Christiania. Hans reiser til Danmark i 1849, 1855 og 1863 har kun tildels havt et videnskabeligt Øiemed; i 1849 besøgte han Lund for at gjøre sig bekjendt med de derværende naturhistoriske, især entomologiske Samlinger. I 1860 deltog han i Naturforskermødet i Kjøbenhavn og i 1863 i Mødet i Stockholm. Han døde 9 Mai 1875 af kronisk Bronkit.Gift i Fredriksbergs Kirke ved Kjøbenhavn 8 Aug. 1855 med Margrethe Constance Fohrmann, f. i Kjøbenhavn? 7 Juni 1826, døde i Trondhjem 20 April 1901, datter af copist i Rentekammeret Søren Christian Fohrmann og Johanne Wilhelmine Kragh. - 2 Børn ( 1 Søn og 1 Datter), begge i live. - Octbr. 1871). ( Norges Læger 1800-1886).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Til Ola, tusen takk. Nå har jeg hatt fasiten og sammenlignet med håndskriften i kirkeboken. Selv nå greier jeg ikke å tyde alt. Men det var altså bare det vanlige formularet, ikke noen nye opplysninger om brudeparet.Tusen takk også til Carsten for opplysningene om en av barna til Johan Siebke og Maren Catharine Juul. Sønnene fikk jo forskjellige karrierer. Johan ble entomolog (insektforsker) og Fredrik Julius Adolph ble handelsgartner på Tøyen.Jeg har fått opplyst at det var fire søstre, men at bare min morfars mor, Thora (Eugenia Thorvaldia Theodora) giftet seg. Hennes mann var overrettssagfører Jacob Anton Amundsen. Søsteren Clara bodde hjemme hos dem i FT 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bodil Brøgger

Hannibal Juul og Bodel Cathrine Holm får vel sitt første barn ett år etter bryllupet: 10. December 1790 døpt - MAREN CATHRINANeste: 8. December 1791 døpt - JØRGEN CHRISTIAN, Permanent bildelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070502680229.jpg>LenkeTredje barn: 1. Marts 1793 døpt - OLIA, Permanent bildelenke: Lenke28. October 1793 begravet Hannibal Juuls sønn ! ½ år, Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.